Krafttag krävs för att lyfta arbetsmiljöarbetet

Över hälften av alla arbetsplatser brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det visar Arbetsmiljöverkets granskning av nära 1 700 arbetsplatser. Men inspektionerna visade även på positiva tendenser – bland annat inom detaljhandeln där många unga arbetar.

– Vi gjorde många besök i detaljhandeln och det visade sig att de stora kedjorna har kommit väldigt långt. Många av de mindre butikerna däremot behöver förbättra sitt arbetsmiljöarbete, säger Lena Lindskog, projektledare för inspektionsinsatsen.

Ung kvinna arbetar i detaljhandeln
Många ingångsjobb för unga finns inom detaljhandeln. Nyligen genomfördes en stor granskning av ungas arbetsmiljö.

Bristerna som framkommit visar på att arbetsgivarna måste vara engagerade och tillsammans med sin personal bedriva ett framgångsrikt förebyggande arbetsmiljöarbete.

Rustade att hantera risker

– De stora kedjorna har ofta kompetens när det gäller förebyggande arbete och är rustade för att hantera sina risker. De har bra rutiner mot exempelvis hot och våld, hantering av snatterier, bemötande av kunder, introduktion av ny personal och förebyggande av belastningsskador, säger Nenad Jemelka, arbetsmiljöinspektör vid region Syd.

Många ingångsjobb för unga finns inom hotell, restaurang och detaljhandeln. Inom dessa branscher är en av fem mellan 20–24 år. Arbetsskadestatistiken visar att anmälningar om arbetsolyckor med sjukdomsfrånvaro och arbetssjukdomar ökat i dessa branscher sedan 2012.

Arbetsmiljöverket har undersökt hur arbetsgivarna systematiskt arbetar med att bedöma och åtgärda risker i sin verksamhet. Syftet är att arbetsgivarna ska kunna skydda arbetstagare i alla åldrar och få koll på riskerna innan någon skadas eller blir sjuk i jobbet. Målet med inspektionerna är ett hållbart arbetsliv för kvinnor och män i alla åldrar.

900 fick anmärkningar

Av de närmare 1 700 arbetsplatser som inspekterades i hela landet under två veckor fick ca 900 anmärkningar. Granskningen gäller företag i bland annat branscherna callcenters, hotell och restauranger, magasinering, information- och kommunikationsföretag, detaljhandel och konsultföretag.

– Arbetsmiljöverket kommer att följa upp de som fått krav på förbättringar med förnyade inspektioner under januari och februari 2018, säger Lena Lindskog.

Inspektionen ingår som en del av en större kampanj som drivs i samtliga 28 medlemsländer inom EU samt Norge och Island. Den genomförs mot bakgrund av att Europas befolkning blir äldre och att arbetstagarna i framtiden kommer att behöva hålla sig friska för att kunna vara kvar på arbetsmarknaden längre. Arbetsmiljön är en viktig faktor när det gäller att vara frisk och vilja jobba längre.

Resultatet av inspektionerna presenteras idag på Arbetsmiljöriksdagen som äger rum på Folkets hus i Stockholm. På Arbetsmiljöriksdagen deltar arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson och forskaren Kerstin Nilsson. Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem inleder dagen, som fokuserar på arbetsmiljö och ”Friska arbetsplatser för alla åldrar”.

Kontakt på Arbetsmiljöverket:
Peter Burman, regionchef, 010-730 97 93
Lena Lindskog, projektledare för inspektionsinsatsen, 010-730 96 37
Presstjänsten, 010-730 91 55

Kontakt för kunskapssammanställningen:
Carin Håkansta, senioranalytiker, 010-730 91 76

Kunskapssammanställning: Friska arbetsplatser för kvinnor och män i alla åldrar

– Vi gjorde många besök i detaljhandeln och det visade sig att de stora kedjorna har kommit väldigt långt. Många av de mindre butikerna däremot behöver förbättra sitt arbetsmiljöarbete. —Lena Lindskog, projektledare för inspektionsinsatsen