Kraftig nedgång av arbetssjukdomar

Arbetsmiljöverkets arbetsskadestatistik för 2017 visar på en minskning av anmälda arbetssjukdomar både bland kvinnor och män. För arbetsolyckor med sjukfrånvaro ligger anmälningarna på ungefär samma nivå som föregående år. Arbetssjukdomar var vanligare bland kvinnor medan arbetsolyckor och dödsolyckor var vanligare bland män.
Människor och skuggor på en gata
Foto: Arbetsmiljöverket

Rapporten omfattar anmälda arbetsskador – arbetsolyckor och arbetssjukdomar – under 2017 och täcker hela arbetsmarknaden. Statistiken bygger på de anmälningar som gjordes till Försäkringskassan och redovisas bland annat uppdelat på kön, ålder och näringsgren.

– Vår hälsa är det viktigaste vi har och att människor blir sjuka och skadade på sina arbeten får många negativa konsekvenser för både individen och samhället. Alla behöver dra sitt strå till stacken i arbetet med att förebygga arbetsskador, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör för Arbetsmiljöverket.

Minskning av arbetssjukdomar

Under förra året skedde en kraftig nedgång av arbetssjukdomar med cirka 13 procent. Trots minskningen var den vanligaste orsaken till anmälda arbetssjukdomar fortfarande organisatoriska och sociala faktorer (36 %) och ergonomiska belastningsfaktorer (36 %) så som tunga lyft. Det var främst kvinnor som anmälde arbetssjukdomar av sociala och organisatoriska orsaker, och bland kvinnor har det också varit den vanligaste orsaken sedan 2014. Det handlar ofta om alltför mycket arbete eller för hög arbetstakt samt om problem i relationerna på arbetsplatsen.

– Minskningen av anmälda arbetssjukdomar är inte enkel att förklara, och först nästa år går det att avgöra om minskningen ska ses som ett trendbrott eller inte. Det kan vara fråga om en generell minskad benägenhet att anmäla arbetssjukdomar, men det kan också vara så att arbetsmiljön på sina håll har blivit aningen bättre. Vi kan i nuläget bara konstatera att det ser ut som det gör – inte varför det ser ut så, säger Ann Ponton Klevestedt, enhetschef för statistik och analys.

Arbetsolyckor på samma nivå

När det gäller arbetsolyckor med sjukfrånvaro ligger anmälningarna på ungefär samma nivå som föregående år. Anmälda arbetsolyckor är betydligt vanligare bland män och de flesta olyckorna berodde på att man förlorade kontrollen över fordon eller handverktyg. Dödsolyckorna i arbetet drabbade främst män och var vanligast inom jord- och skogsbruk.

• 121 950 arbetsskador anmäldes totalt i Sverige under 2017
  • 33 043 arbetsolyckor som medfört sjukfrånvaro (13 725 kvinnor, 19 318 män)
  • 65 820 arbetsolyckor utan sjukfrånvaro (35 477 kvinnor, 30 343 män)
  • 10 283 olyckor på väg till eller från arbetet (6 771 kvinnor, 3 512 män)