Kontantstoppet inom kollektivtrafiken har lett till kraftig minskning av rån

Arbetsmiljöverket har under en rad år gjort breda insatser för att förebygga att anställda i sina jobb utsätts för hot, våld och rån. Införandet av kontantfria resor med kollektivtrafik har gjort buss- och spårvagnsförarnas arbete säkrare. Antalet rån och våldshändelser riktade mot förare har minskat kraftigt under perioden 2005 - 2010. I juni införs kontantstopp också inom Skånetrafiken, som nu alltså följer den väg andra länstrafikbolag redan slagit in på.

Det var efter en serie av rån och våldsamheter och ett flertal skyddsombudsstopp, som Arbetsmiljöverket inledde diskussioner med trafikbolagen.

– Införandet av kontantstopp gick mycket smidigt, säger Gunnel Crona, avdelningschef på Arbetsmiljöverket. Våld och rån minskade kraftigt och förarna fick en lugnare arbetsmiljö. Samtidigt anpassade resenärerna sig snabbt till den nya situationen.

Först att införa de nya bestämmelserna var Storstockholm, följt av Östergötland, Södermanland, Örebro, Västmanland, Värmland och Västra Götaland. I flera större tätorter norrut har också kontantstopp införts, i Sundsvall, Umeå och Luleå bl a. I och med att Skånetrafiken nu också ökar säkerheten för sina förare finns kontantfri kollektivtrafik inom samtliga befolkningstäta regioner i landet.

Från Storstockholms trafikföretag anmäldes 20 rån mot förare 2006. Här har inte förekommit något rån sedan 2009, då de uppgick till två.

Uppgifterna om antalet anmälda rån under perioden 2006 t o m 24 maj 2011 talar sitt tydliga språk, se bif fil.

För mer information, kontakta:

Christer Brink, arbetsmiljöinspektör, 0611-885 22

Ulf Strandberg, sakkunnig vid huvudkontoret, 08-730 95 60