Jobbstressen är störst bland 30- till 49-åringar

Nära tre av tio sysselsatta säger att de haft besvär till följd av arbetet det senaste året. Fler kvinnor än män har besvär av arbetet. Sysselsatta i åldern 30 till 49 år är den grupp som har mest besvär med ångest, minne, koncentration och sömnstörningar. Det framgår av Arbetsmiljöverkets undersökning om arbetsorsakade besvär som presenteras idag.

Trött kvinna sitter på en stol med ansiktet dold under armen
Kvinnor har i högre utsträckning arbetsorsakade besvär än män. Undersökningen visar också att sysselsatta i åldrarna 30-49 år har mer besvär på grund av stress och psykisk påfrestning, jämfört med både yngre och äldre åldersgrupper.

Undersökningen Arbetsorsakade besvär 2018 belyser hälsoproblem till följd av arbetet som människor som är sysselsatta på den svenska arbetsmarknaden har haft under senaste tolv månaderna. Av Sveriges drygt 5 miljoner sysselsatta har närmare en tredjedel, 28 procent, haft besvär till följd av arbetet. Kvinnor har i högre utsträckning arbetsorsakade besvär än män.

De vanligaste orsakerna till besvären, för både kvinnor och män, är för hög arbetsbelastning, påfrestande arbetsställningar samt otydliga eller motstridiga krav från arbetsgivaren.

– Undersökningen av arbetsorsakade besvär ger oss som arbetsgivare en viktig signal om vad i jobbet som kan upplevas besvärligt. Ingen ska behöva känna besvär, bli sjuk, skadas eller förolyckas på grund av sitt arbete, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket.

Vanligt att besvären beror på för hög arbetsbelastning

Var tredje sysselsatt kvinna har besvär till följd av arbetet jämfört med knappt var fjärde sysselsatt man. Bland de som upplever besvär säger nästan 7 av 10 att det beror på för hög arbetsbelastning. Dessa besvär är lika vanligt i alla åldersgrupper, men något vanligare bland kvinnor.

Besvär av oro eller ångest vanligast bland 30–49-åringar

Nästan två tredjedelar, 65 procent, av de sysselsatta med arbetsorsakade besvär lider av fysisk smärta eller värk. Andra typer av besvär som stress och psykiska påfrestningar är vanligare i vissa åldersgrupper. Bland annat visar undersökningen att sysselsatta i åldrarna 30-49 år har mer besvär med symptom på depression, sömnstörningar och problem med koncentration, jämfört med både yngre och äldre åldersgrupper.

– Besvären kan uttrycka sig i form av oro eller ångest, depression, problem med minne, koncentration och tankeförmåga, huvudvärk och sömnstörningar som också är vanligare i åldern 30-49 år, säger Erna Zelmin-Ekenhem.

Var tredje sysselsatt är borta från arbetet på grund av besvären

Närmare var tredje sysselsatt som har arbetsorsakade besvär har på grund av besvären varit borta från arbetet under den senaste tolvmånadersperioden. Det är något vanligare att kvinnor är borta från arbetet på grund av sina besvär än vad män är. Frånvaron är vanligast bland kvinnor i åldersgruppen 30-49 år.

En jämförelse av inkomstgrupper visar att män med hög inkomst har markant mindre frånvaro från arbetet på grund av besvären, 17 procent, jämfört med män med låg- och medelinkomst där andelen är 28 respektive 30 procent av de sysselsatta som har besvär av arbetet.

Ta del av hela undersökningen: Arbetsorsakade besvär 2018.  Här finns mer material och en film om undersökningen som du kan ladda ned.

Fakta

Undersökningen Arbetsorsakade besvär belyser hälsoproblem till följd av arbetet som människor som är sysselsatta på den svenska arbetsmarknaden har haft under de senaste tolv månaderna.

Statistiken, som bygger på 12 000 intervjuer, beskriver besvär orsakade av arbetet, vad besvären består i, vilka faktorer man menar har förorsakat besvären samt eventuell sjukfrånvaro till följd av besvären. Undersökningen gjordes årligen mellan 1991 och 2005 men från 2006 genomförs den vartannat år.

Statistiska Centralbyrån (SCB) genomför undersökningen på uppdrag av Arbetsmiljöverket och bygger på samtliga sysselsatta (16-74 år) som är folkbokförda inom Sverige.

Kontakt:

Ann Ponton Klevestedt, chef för enheten Statistik och analys på Arbetsmiljöverket, telefon 010 730 91 83

Presstjänsten, telefon 010-730 91 55

Undersökningen av arbetsorsakade besvär ger oss som arbetsgivare en viktig signal om vad i jobbet som kan upplevas besvärligt. Ingen ska behöva känna besvär, bli sjuk, skadas eller förolyckas på grund av sitt arbete. —Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket.

Besvären kan uttrycka sig i form av oro eller ångest, depression, problem med minne, koncentration och tankeförmåga, huvudvärk och sömnstörningar som också är vanligare i åldern 30-49 år. —Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket.