Inspektioner av hot och våld i kollektivtrafiken

Bussförare och tågvärdar är särskilt utsatta för hot och våld på jobbet. Nu gör Arbetsmiljöverket en riksomfattande inspektion av 300 arbetsplatser inom kollektivtrafiken.

Personalen på tåg och bussar är utsatta för hot och våld.

Personal ombord på tåg och bussar ligger över genomsnittet när det gäller anmälda arbetsolyckor som har lett till sjukskrivning och orsakats av hot eller våld. För tågvärdar ligger hot och våld bakom nära en av tre anmälda arbetsolyckor som resulterat i sjukskrivning.

Arbetsmiljöverket gör nu en särskild insats mot hot och våld som riktar in sig på kollektivtrafiken. Omkring 300 arbetsplatser inom kollektivtrafiken i hela landet ska inspekteras, däribland järnväg och linjetrafik på bussar.

- Bussförare och personal som jobbar ombord på tåg är utsatta för situationer som är särskilt riskfyllda. De ska arbeta i alla områden under alla tider, även stökiga helgnätter, och kontrollera biljetter. Därför är det viktigt att arbetsgivarna minimerar riskerna. Ingen ska behöva bli utsatt för hot eller våld på sitt arbete, säger Eva Karsten, arbetsmiljöinspektör och projektledare för insatsen på Arbetsmiljöverket.

Arbetsmiljöverkets inspektörer kontrollerar hur arbetsgivarna förebygger hot och våld. Det handlar om att gå igenom riskfyllda situationer, bedöma riskerna och sätta in de åtgärder som krävs. Det kan till exempel vara väktare som hyrs in och åker med på vissa särskilt utsatta busslinjer eller tåg.

- Linjetrafiken drivs ofta av olika leverantörer. Arbetsmiljö bör finnas med som ett krav redan i upphandlingarna, så att det finns förutsättningar för den leverantör som vinner att erbjuda en bra arbetsmiljö, säger Eva Karsten.

Hot och våld är ett arbetsmiljöproblem i fler branscher. I år ska liknande inspektioner genomföras i Statens institutionsstyrelse, som bland annat ansvarar för tvångsvård och behandling av unga och vuxna.

De arbetsgivare som brister i sitt arbetsmiljöarbete kommer att få krav på att åtgärda bristerna och därefter följas upp. Resultaten presenteras i en rapport senare i år.

Fakta: Hot och våld i arbetslivet.

Statistiken gäller anmälda arbetsolyckor som har lett till sjukfrånvaro 2014-2018

• Tågvärdar/tågmästare
  • 27 procent av anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro orsakades av hot eller våld på arbetsplatsen.

Totalt antal arbetsolyckor med sjukfrånvaro: 696

Varav 187 orsakade av hot eller våld.

• Buss/spårvagnsförare:

19 procent av anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro orsakades av hot eller våld på arbetsplatsen.

Totalt antal arbetsolyckor med sjukfrånvaro: 2 086

Varav 390 orsakade av hot eller våld.

• I genomsnitt för förvärsarbetande i alla yrken:

7 procent av alla anmälda arbetsplatsolyckor med sjukfrånvaro är orsakade av hot eller våld på arbetsplatsen.

Källa: Arbetsmiljöverket

Kontakt:

Eva Karsten, projektledare vid Arbetsmiljöverket, 010-730 90 00 eller eva.karsten@av.se

Presstjänsten, 010-730 91 55 eller presstjansten@av.se

Bussförare och personal som jobbar ombord på tåg är utsatta för situationer som är särskilt riskfyllda. De ska arbeta i alla områden under alla tider, även stökiga helgnätter, och kontrollera biljetter. Därför är det viktigt att arbetsgivarna minimerar riskerna. Ingen ska behöva utsattas för hot eller våld på sitt arbete —Eva Karsten, arbetsmiljöinspektör och projektledare.