Inspektioner av arbetsmiljön välkomnas av lantbrukare

Sju av tio jordbruk behöver bli bättre på att hantera sina risker. Så ser resultatet ut, när Arbetsmiljöverket genomfört nästan hälften av totalt 3 000 inspektionsbesök på bondgårdar runt om i landet.

De flesta gårdarna har brister i sin maskinsäkerhet. Fallrisker och hantering av kemikalier behöver åtgärdas. Ofta saknas beredskap i form av första hjälpen, om något skulle hända. Och det gör det - statistiskt sett mer än dubbelt så ofta inom lantbruket som på en byggarbetsplats. Arbetsolyckorna är många. Under 2007 -2009 inträffade 38 dödsolyckor i samband med jord- och skogsbruksarbete. Hittills i år har ett konstaterat dödsfall anmälts.

─ En minskning av skadorna är syftet med vår stora insats, understryker Mikael Sjöberg, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket. Arbetet på en bondgård är fullt av risker och våra besök öppnar ögonen för många.

─ De flesta vi möter är positiva. De inser värdet i att systematiskt tillsammans med en inspektör gå igenom riskerna och diskutera hur de kan åtgärdas. Jag är övertygad om att alla vill jobba säkert. Ofta behövs det en knuff för att hitta metoder att kontinuerligt se över och åtgärda riskerna. För en småföretagare kan ju en olycka få katastrofala följder, säger Mikael Sjöberg.

Nu är vårbruket i full gång nästan överallt i landet. Vid var fjärde besökt gård upptäcktes brister med kraftöverföringsaxlar för maskiner som används under sådd och skördearbete. Risker med tillträdesleder till spannmålsanläggningar och rengöringskemikalier som används vid mjölkgårdarna behöver också åtgärdas.

Till många bondgårdar hör också skog och risker i samband med röjning och trädfällning.

Orsaker till arbetsolyckor Det är framför allt tre områden som är särskilt riskfyllda:

• Arbete med djur. Exempel: Djurtransporter och drivningsgångar, fixeringsmöjligheter i samband med behandling, reträttvägar där djur går lösa.
  • Maskiner. Traktorer, motorsågar, vedklyvar
  • Fallolyckor. Halt underlag, stegar, oskyddat arbete på tak.

Arbetsmiljöverkets jordbrukstillsyn påbörjades 2009 och pågår till och med 2011. Hittills har 1 300 av planerade 3 000 besökts.

Enligt SCB fanns inom jordbruket 75 000 sysselsatta 2008. Var femte jordbrukare är 65 år eller äldre. Ca 90 procent av jordbruksföretagen saknar anställda.

Kontaktperson vid Arbetsmiljöverket: Håkan Rosengren, nationell samordnare för jordbrukstillsynen, tel 031-743 72 95