Fler pressmeddelanden

Hög arbetsbelastning för rektorer påverkar hela skolans arbetsmiljöarbete

Skolförvaltningarna måste bli bättre på att fånga upp och åtgärda bristerna i rektorernas arbetsmiljö. Det konstaterar Arbetsmiljöverket efter inspektioner i 52 västsvenska kommuner.

Endast ett fåtal, 10 procent av besökta förvaltningar, gör vad som krävs för att förebygga stressrelaterad och annan psykosocial ohälsa hos rektorerna.

Som arbetsledare har rektorerna ansvar inte bara för den pedagogiska utvecklingen på skolan, utan också för ekonomi, personal och andras arbetsmiljö. Många rektorer uppger att de i arbetet styrs alltför mycket av ekonomi och administration.

−Är arbetsbördan för stor, har man små möjligheter att leva upp till alla krav. Då är risken för ohälsa överhängande, säger Pernilla Niia, biträdande distriktschef vid Arbetsmiljöverket. Rektorn är en nyckelperson i skolan som behöver resurser och stödfunktioner för att klara av alla sina arbetsuppgifter.

Vanligt förekommande arbetsmiljörisker för rektorer, och som det är nödvändigt att förvaltningarna hanterar är: - Arbetsbelastning och arbetstid - Arbetsuppgifternas mängd och omfattning, innehåll och ansvarsområden - Befogenheter och fördelning av ansvarsområden - Behov av stödresurser – i bland annat administrativa, juridiska, personal- och lokalfrågor - Psykiskt påfrestande moment i arbetet

−Alltfler kommuner har nu inlett arbetet med att systematiskt bedöma och åtgärda de här riskerna, säger Pernilla Niia. Bra arbetsmiljö för rektorerna är en förutsättning för bra arbetsmiljö för såväl elever som personal.

Arbetsmiljöverkets rektorstillsyn har pågått i två år och omfattat kommunerna i Halland, Västergötland, Dalsland och Bohuslän. I Göteborg och Borås har totalt 30 stadsdelsförvaltningarna fått inspektionsbesök.

Läs rapporten om insatsen på www.av.se (direktlänk:

Rektorers arbetsmiljö, pdf, öppnas i nytt fönster

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket, distriktet i Göteborg: Pia Johansson, arbetsmiljöinspektör, tel 031-743 72 61; 070-586 18 15 Eva Aronsson, arbetsmiljöinspektör, tel 0500-44 69 06; 070-289 22 70

Bifogade filer

Relaterade pressmeddelanden

1 av 5 arbetsgivare ser sig tvingade att tumma på reglerna

  • 20 juni 2017
  • Bygg, anläggning
  • ...

För första gången har Arbetsmiljöverket ställt frågor till arbetsgivare om deras upplevelser av att regler bryts för att vinna konkurrensfördelar på arbetsmarknaden. Av de tillfrågade bedömer 1 av 5 arbetsgivare att det är svårt att överleva i deras bransch utan att fuska.

Upp för arbetsolyckor och ner för arbetssjukdomar

  • 7 juni 2017
  • Bygg, anläggning
  • ...

Arbetsmiljöverkets arbetsskadestatistik för 2016 visar på en uppgång av anmälda arbetsolyckor. Samtidigt minskade de anmälda arbetssjukdomarna totalt sett. Men anmälningarna av arbetssjukdomar bland kvinnor till följd av organisatoriska och sociala problem runt om på landets arbetsplatser ökad...

Brister i bemanningsanställdas arbetsmiljö

  • 1 juni 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Arbetsmiljöverket har inspekterat 650 arbetsställen där bemanningspersonal är anställd eller inhyrd. Tre av fyra arbetsställen har fått krav på att åtgärda brister i arbetsmiljöarbetet. Rutiner saknas för bland annat undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön och arbetsuppgifter för de bem...

Tre av fyra företag brister i att förebygga farligt damm

  • 24 maj 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Arbetsmiljöverket har granskat hanteringen av farligt kvartsdamm på cirka 750 arbetsplatser. Det är den första inspektionen sedan nya föreskrifter om kvartsdamm trädde ikraft 2015. Hos närmare tre av fyra företag hittades brister och vanligast är bristfälliga riskbedömningar och åtgärdsplaner....

Fler nyheter och pressmeddelanden