Fler pressmeddelanden

Hög arbetsbelastning för rektorer påverkar hela skolans arbetsmiljöarbete

Skolförvaltningarna måste bli bättre på att fånga upp och åtgärda bristerna i rektorernas arbetsmiljö. Det konstaterar Arbetsmiljöverket efter inspektioner i 52 västsvenska kommuner.

Endast ett fåtal, 10 procent av besökta förvaltningar, gör vad som krävs för att förebygga stressrelaterad och annan psykosocial ohälsa hos rektorerna.

Som arbetsledare har rektorerna ansvar inte bara för den pedagogiska utvecklingen på skolan, utan också för ekonomi, personal och andras arbetsmiljö. Många rektorer uppger att de i arbetet styrs alltför mycket av ekonomi och administration.

−Är arbetsbördan för stor, har man små möjligheter att leva upp till alla krav. Då är risken för ohälsa överhängande, säger Pernilla Niia, biträdande distriktschef vid Arbetsmiljöverket. Rektorn är en nyckelperson i skolan som behöver resurser och stödfunktioner för att klara av alla sina arbetsuppgifter.

Vanligt förekommande arbetsmiljörisker för rektorer, och som det är nödvändigt att förvaltningarna hanterar är: - Arbetsbelastning och arbetstid - Arbetsuppgifternas mängd och omfattning, innehåll och ansvarsområden - Befogenheter och fördelning av ansvarsområden - Behov av stödresurser – i bland annat administrativa, juridiska, personal- och lokalfrågor - Psykiskt påfrestande moment i arbetet

−Alltfler kommuner har nu inlett arbetet med att systematiskt bedöma och åtgärda de här riskerna, säger Pernilla Niia. Bra arbetsmiljö för rektorerna är en förutsättning för bra arbetsmiljö för såväl elever som personal.

Arbetsmiljöverkets rektorstillsyn har pågått i två år och omfattat kommunerna i Halland, Västergötland, Dalsland och Bohuslän. I Göteborg och Borås har totalt 30 stadsdelsförvaltningarna fått inspektionsbesök.

Läs rapporten om insatsen på www.av.se (direktlänk:

Rektorers arbetsmiljö, pdf, öppnas i nytt fönster

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket, distriktet i Göteborg: Pia Johansson, arbetsmiljöinspektör, tel 031-743 72 61; 070-586 18 15 Eva Aronsson, arbetsmiljöinspektör, tel 0500-44 69 06; 070-289 22 70

Bifogade filer

Relaterade pressmeddelanden

Ny regelstruktur förenklar arbetsmiljöarbetet

  • 6 november 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Det finns cirka 2300 arbetsmiljöregler i 72 föreskriftshäften. Idag presenteras ett förslag om att minska antalet till 17. Det innebär inte att arbetsmiljökraven sänks, reglerna ska ge samma skydd som idag. Förslaget är en del i ett större utvecklingsarbete om hur Arbetsmiljöverket utformar oc...

Krafttag krävs för att lyfta arbetsmiljöarbetet

  • 27 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Över hälften av alla arbetsplatser brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det visar Arbetsmiljöverkets granskning av nära 1 700 arbetsplatser. Men inspektionerna visade även på positiva tendenser – bland annat inom detaljhandeln där många unga arbetar. 

Översyn av regelverk ska underlätta arbetsmiljöarbetet

  • 20 oktober 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Reglerna för arbetsmiljöarbetet behöver bli tydligare, mer tillgängliga och relevanta för morgondagens arbetsplatser. Som ett led i detta ska Arbetsmiljöverket ta fram en ny regelstruktur. Det innebär inte någon förändring i arbetsmiljökraven och reglerna ska ge samma skydd som idag.

Stor granskning för att alla ska hålla ett helt arbetsliv

  • 3 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Många ingångsjobb för unga finns inom hotell, restaurang och detaljhandel. Arbetsmiljöverket ska nu granska branschernas förebyggande arbetsmiljöarbete så att arbetsgivarna förstår riskerna med att alla, från unga arbetstagare till äldre, drabbas av sjukdomar och olyckor. Målet är ett hållbart...

Fler nyheter och pressmeddelanden