Fler pressmeddelanden

Hög arbetsbelastning för rektorer påverkar hela skolans arbetsmiljöarbete

Skolförvaltningarna måste bli bättre på att fånga upp och åtgärda bristerna i rektorernas arbetsmiljö. Det konstaterar Arbetsmiljöverket efter inspektioner i 52 västsvenska kommuner.
Endast ett fåtal, 10 procent av besökta förvaltningar, gör vad som krävs för att förebygga stressrelaterad och annan psykosocial ohälsa hos rektorerna.

Som arbetsledare har rektorerna ansvar inte bara för den pedagogiska utvecklingen på skolan, utan också för ekonomi, personal och andras arbetsmiljö. Många rektorer uppger att de i arbetet styrs alltför mycket av ekonomi och administration.

−Är arbetsbördan för stor, har man små möjligheter att leva upp till alla krav. Då är risken för ohälsa överhängande, säger Pernilla Niia, biträdande distriktschef vid Arbetsmiljöverket. Rektorn är en nyckelperson i skolan som behöver resurser och stödfunktioner för att klara av alla sina arbetsuppgifter.

Vanligt förekommande arbetsmiljörisker för rektorer, och som det är nödvändigt att förvaltningarna hanterar är: - Arbetsbelastning och arbetstid - Arbetsuppgifternas mängd och omfattning, innehåll och ansvarsområden - Befogenheter och fördelning av ansvarsområden - Behov av stödresurser – i bland annat administrativa, juridiska, personal- och lokalfrågor - Psykiskt påfrestande moment i arbetet

−Alltfler kommuner har nu inlett arbetet med att systematiskt bedöma och åtgärda de här riskerna, säger Pernilla Niia. Bra arbetsmiljö för rektorerna är en förutsättning för bra arbetsmiljö för såväl elever som personal.

Arbetsmiljöverkets rektorstillsyn har pågått i två år och omfattat kommunerna i Halland, Västergötland, Dalsland och Bohuslän. I Göteborg och Borås har totalt 30 stadsdelsförvaltningarna fått inspektionsbesök.

Läs rapporten om insatsen på www.av.se (direktlänk: http://www.av.se/dokument/Press/Rektorers_arbmil.pdf

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket, distriktet i Göteborg: Pia Johansson, arbetsmiljöinspektör, tel 031-743 72 61; 070-586 18 15 Eva Aronsson, arbetsmiljöinspektör, tel 0500-44 69 06; 070-289 22 70

Bifogade filer

Relaterade pressmeddelanden

Stora kunskapsluckor om antibiotikaresistenta bakterier och arbetsmiljö

  • 14 september 2018
  • Vård, omsorg
  • Jord, skog
  • ...

– Vi vet för lite om vilka risker som finns med antibiotikaresistenta bakterier i arbetslivet, menar forskarna Ann Tammelin och Ingemar Qvarfordt. De har på Arbetsmiljöverkets uppdrag, skrivit rapporten Arbetsmiljörisker med antibiotikaresistenta bakterier som pekar på att Sveriges restriktiva...

Arbetsgivare följer inte upp chefers höga arbetsbelastning

  • 5 september 2018
  • Vård, omsorg
  • ...

Chefer inom vård och omsorg arbetar under tidspress, har hög arbetsbelastning med stora ansvarsområden och många medarbetare. Arbetsmiljöverket har under tre år inspekterat operativa chefers arbetsmiljö och träffat drygt 1 300 chefer. Nästan samtliga inspekterade arbetsplatser har fått krav på...

Hästnäringens syn på arbetsmiljö måste förändras för att minska ohälsan

  • 13 juni 2018
  • Skola, utbildning
  • ...

Hälften av de 520 arbetsgivare som Arbetsmiljöverket har inspekterat inom hästnäringen har fått krav om att göra arbetsmiljön säkrare. Kraven handlar om att förebygga arbetsskador, första hjälpen och krisstöd samt förbättra arbetsmiljön för minderåriga på ridanläggningar.

Bemanningsanställdas introduktion i arbetet brister

  • 4 juni 2018
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Arbetsmiljöverket har inspekterat 880 arbetsställen där bemanningsanställda finns. Inspektionsinsatsen har resulterat i totalt 577 meddelanden om krav på att åtgärda brister i arbetsmiljön. Vanliga problem var brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet och i introduktionen av ny personal.

Fler nyheter och pressmeddelanden