Fler pressmeddelanden

Hög arbetsbelastning för rektorer påverkar hela skolans arbetsmiljöarbete

Skolförvaltningarna måste bli bättre på att fånga upp och åtgärda bristerna i rektorernas arbetsmiljö. Det konstaterar Arbetsmiljöverket efter inspektioner i 52 västsvenska kommuner.
Endast ett fåtal, 10 procent av besökta förvaltningar, gör vad som krävs för att förebygga stressrelaterad och annan psykosocial ohälsa hos rektorerna.

Som arbetsledare har rektorerna ansvar inte bara för den pedagogiska utvecklingen på skolan, utan också för ekonomi, personal och andras arbetsmiljö. Många rektorer uppger att de i arbetet styrs alltför mycket av ekonomi och administration.

−Är arbetsbördan för stor, har man små möjligheter att leva upp till alla krav. Då är risken för ohälsa överhängande, säger Pernilla Niia, biträdande distriktschef vid Arbetsmiljöverket. Rektorn är en nyckelperson i skolan som behöver resurser och stödfunktioner för att klara av alla sina arbetsuppgifter.

Vanligt förekommande arbetsmiljörisker för rektorer, och som det är nödvändigt att förvaltningarna hanterar är: - Arbetsbelastning och arbetstid - Arbetsuppgifternas mängd och omfattning, innehåll och ansvarsområden - Befogenheter och fördelning av ansvarsområden - Behov av stödresurser – i bland annat administrativa, juridiska, personal- och lokalfrågor - Psykiskt påfrestande moment i arbetet

−Alltfler kommuner har nu inlett arbetet med att systematiskt bedöma och åtgärda de här riskerna, säger Pernilla Niia. Bra arbetsmiljö för rektorerna är en förutsättning för bra arbetsmiljö för såväl elever som personal.

Arbetsmiljöverkets rektorstillsyn har pågått i två år och omfattat kommunerna i Halland, Västergötland, Dalsland och Bohuslän. I Göteborg och Borås har totalt 30 stadsdelsförvaltningarna fått inspektionsbesök.

Läs rapporten om insatsen på www.av.se (direktlänk: http://www.av.se/dokument/Press/Rektorers_arbmil.pdf

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket, distriktet i Göteborg: Pia Johansson, arbetsmiljöinspektör, tel 031-743 72 61; 070-586 18 15 Eva Aronsson, arbetsmiljöinspektör, tel 0500-44 69 06; 070-289 22 70

Bifogade filer

Relaterade pressmeddelanden

Tillåtet att använda skyddsmask 90 vid pandemi Covid-19

  • 18 mars 2020
  • Vård, omsorg
  • ...

Personlig skyddsutrustning som saknar CE-märkning får användas för att skydda personal mot smittrisker vid pandemi Covid-19. Arbetsmiljöverket har idag, 18 mars, beslutat om föreskrifter som gäller särskilda bestämmelser om personlig skyddsutrustning, efter nya rekommendationer från EU-kommiss...

Varannan utstationerad i Sverige är byggnadsarbetare

  • 15 mars 2020
  • Bygg, anläggning
  • ...

Nära varannan registrerad utländsk arbetstagare arbetade förra året inom byggsektorn. Under 2019 anmäldes 41 504 personer* till Arbetsmiljöverkets utstationeringsregister. År 2018 var motsvarande siffra 41 338 personer*. Det framgår av Arbetsmiljöverkets årsrapport om utstationering för 2019.

Kontroll av arbetsmiljön i alla kommuner och regioner

  • 10 mars 2020
  • Vård, omsorg
  • ...

Arbetsmiljöverket ska inspektera hur landets samtliga kommuner och regioner jobbar för en god arbetsmiljö. Syftet är att få den högsta ledningen att ta ansvar för arbetsmiljön inom all verksamhet, så att personalen håller ett helt arbetsliv.

God arbetsmiljö - avgörande för att behålla personal i äldreomsorgen

  • 2 mars 2020
  • Vård, omsorg
  • ...

Hög arbetsbörda och sjukfrånvaro. Bristande rutiner för förankring, delaktighet, riskbedömning, tidsbrist, vakanser, hot, våld och omorganisationer. Det är vanliga inslag i personalens vardag inom äldreomsorgen. En ny inspektionsrapport visar på allvarliga brister i arbetsmiljöarbetet. Nära ni...

Fler nyheter och pressmeddelanden