Håll koll på ljudnivåerna med Arbetsmiljöverkets ”bullerapp”!

Arbetsmiljöverket tar tillvara de möjligheter som sociala medier och ny teknik erbjuder. Vi finns sedan drygt ett år på Facebook. Nu lanserar vi en bullerapplikation för iPhone.
Claes Helge, webbstrateg vid Arbetsmiljöverket, ligger bakom projektet: −Nu kan man med hjälp av sin telefon enkelt få en uppfattning om bullernivån i sin omgivning.

Störande ljudmattor finns numera överallt, inte bara på jobbet. I trafiken, på sportarenor och lekplatser – till och med i musiksammanhang, där det blir allt vanligare att använda hörselskydd.

Den nya bullerappen mäter ljudnivån i realtid. Med hjälp av en kalkylator kan man också räkna ut hur mycket buller man utsätts för under en hel dag. Här finns även information om vilka kravvärden som gäller för ljudnivån. Den fungerar för ljudnivåer mellan cirka 40 och 100 dB(A).

−Applikationen ger en indikation på bullernivån, säger Bengt Johansson, expert vid Arbetsmiljöverket. Den ersätter dock inte de noggranna mätningar som behöver göras ute på bullriga arbetsplatser, där risken för hörselskador är överhängande. Men självklart kan man ha nytta av den, eftersom återkommande exponering för höga bullervärden kan ge skador.

Arbetsmiljöverkets bullerapplikation är helt gratis. Läs mera på verkets webb av.se/teman/buller

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket: Claes Helge (om applikationen), tel 070-205 41 82 Bengt R Johansson (bullerexpert), tel 08-730 94 25