Fler pressmeddelanden

Granskning i höst av arbetsmiljön för ställningsbyggare

Uppförande och nedmontering av byggnadsställningar är ett riskfyllt och tungt arbete. Arbetsmiljöverket granskar under hösten att arbetsgivare tillsammans med de anställda planerar och genomför varje enskilt ställningsbygge på ett säkert sätt.
Har riskerna för fall bedömts och åtgärdats? Kan tunga och riskabla moment med lyft och hantering av ställningsmateriel genomföras utan risk för att någon kommer till skada? Har hänsyn tagits till omgivande trafik? Finns personlig skyddsutrustning? Följs riktlinjerna som bestämts i samband med riskbedömningarna?

Dessa är några av de aspekter som tas upp och granskas vid de inspektioner som genomförs inom åtta län i syd- och mellansverige. Hos arbetsgivaren ska det också finnas fungerande rutiner för att ta fram ställningsplan och monteringsinstruktioner samt ett skriftligt underlag för den dimensionering som gjorts.

Stabila och ändamålsenliga ställningar är en förutsättning för att arbetet under byggskedet eller vid renoveringar ska kunna utföras säkert. De som uppför (och monterar ned) ställningarna har oftast specialiserat sig på just dessa moment och ska uppfylla vissa utbildningskrav. Olyckorna är trots detta många. Åren 2005 – 2009 anmäldes nästan 900 olyckor där byggnadsställningar var inblandade, varav tre med dödlig utgång. Flertalet medförde långa sjukskrivningar. Fall från höjd, träffad av nedrasande materiel och feltramp är de vanligaste orsakerna.

Ställningsföretagen fick redan i våras brev med frågor. Svaren diskuteras i samband med inspektionsbesöket.

Tillsynen baseras främst på följande föreskrifter om ställningar (AFS 1990:12), belastningsergonomi (AFS 1998:1), systematiskt arbetsmiljöarbete (2001:1) och användning av personlig skyddsutrustning (AFS 2001:3).

Mer information på www.av.se Se bl a broschyren om byggnadsställningar (ADI 512) under fliken publikationer. Föreskrifterna finns i fulltext under fliken lag och rätt.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket: Anna-Carin Nordlund, arbetsmiljöinspektör, distriktet i Stockholm, 08-475 01 34 Ulf Boström, arbetsmiljöinspektör, distriktet i Örebro, 019-601 41 55 Mona Esping, arbetsmiljöinspektör, distriktet i Linköping, 013-37 08 18 Åke Norelius, sakkunnig vid huvudkontoret, 08-730 94 04

Bifogade filer

Relaterade pressmeddelanden

Brister i hanteringen av farliga ämnen på arbetsplatser

  • 24 oktober 2018
  • Hotell, restaurang
  • ...

Drygt åtta av tio inspekterade arbetsplatser har fått krav på att åtgärda brister kopplat till sin kemikaliehantering. Under två veckor har Arbetsmiljöverket inspekterat hanteringen av farliga kemiska ämnen på drygt 1 800 arbetsplatser. 

Tydliga skillnader i arbetsmiljö mellan tidsbegränsat och fast anställda

  • 2 oktober 2018
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Tre av fyra på arbetsmarknaden är i stort sett nöjda med sitt arbete. Men fler tidsbegränsat anställda än fast anställda är rädda att förlora jobbet, har oftare monotona arbetsuppgifter och utsätts oftare för sexuella trakasserier på jobbet, visar en undersökning från Arbetsmiljöverket.

Stora kunskapsluckor om antibiotikaresistenta bakterier och arbetsmiljö

  • 14 september 2018
  • Vård, omsorg
  • Jord, skog
  • ...

– Vi vet för lite om vilka risker som finns med antibiotikaresistenta bakterier i arbetslivet, menar forskarna Ann Tammelin och Ingemar Qvarfordt. De har på Arbetsmiljöverkets uppdrag, skrivit rapporten Arbetsmiljörisker med antibiotikaresistenta bakterier som pekar på att Sveriges restriktiva...

Arbetsgivare följer inte upp chefers höga arbetsbelastning

  • 5 september 2018
  • Vård, omsorg
  • ...

Chefer inom vård och omsorg arbetar under tidspress, har hög arbetsbelastning med stora ansvarsområden och många medarbetare. Arbetsmiljöverket har under tre år inspekterat operativa chefers arbetsmiljö och träffat drygt 1 300 chefer. Nästan samtliga inspekterade arbetsplatser har fått krav på...

Fler nyheter och pressmeddelanden