Fortsatt ökning av utländsk arbetskraft, främst från Polen

Antalet utländska arbetare som jobbar en begränsad tid i Sverige ökar kraftigt. I fjol anmäldes totalt 106 799 arbetstagare till Arbetsmiljöverkets utstationeringsregister. Det är en markant ökning jämfört med 2017. De allra flesta arbetar inom bygg- och i tillverkningsindustrin. Drygt fyra av tio utstationerade kommer från Polen.
Byggarbetsplats med lyftkranar och byggarbetare.
Två tredjedelar av de utstationerade jobbar i byggsektorn och förklaringen till ökningen är troligen den starka byggkonjunkturen.

Förra året var ökningen av så kallad utstationerad arbetskraft den största hittills sedan Arbetsmiljöverkets nationella utstationeringsregister infördes för närmare sex år sedan. Under 2018 befann sig i genomsnitt drygt 16 200 utstationerade arbetstagare per månad i Sverige. Det handlar om personer som har sin anställning i andra länder men som tillfälligt har skickats av sin arbetsgivare till Sverige för att arbeta. Totalt registrerades 106 799 personer 2018, att jämföra med 72 552 året innan. Arbetstagare från Polen står för en stor andel av denna ökning.

– Trenden från föregående år håller i sig, när det gäller vanligast förekommande länder och branscher. Efter sex år med registret kan vi se att antalet anmälningar ökat stadigt och rejält. Men om det är anmälningsbenägenheten som ökat eller en faktisk ökning av utstationerade är svårt att säga, säger Arne Alfredsson, t.f. avdelningschef på Arbetsmiljöverket.

Nära varannan utstationerad kommer från Polen

Polen är överlägset det enskilda land som utstationerar flest arbetstagare i Sverige även 2018. Drygt 43 procent, motsvarande 46 396 personer, kom från Polen, att jämföra med de länder som var på andra plats vilket är Litauen och Lettland med drygt 7 300 arbetstagare vardera som hade ett pågående uppdrag i Sverige under 2018.

– Reglerna om utstationering finns till för att skapa lika rättigheter för alla arbetstagare i Sverige. Företag ska inte kunna utnyttja skillnader i arbets- och anställningsvillkor för att vinna konkurrensfördelar, säger Arne Alfredsson.

Flest arbetar inom byggverksamhet

Antalet utstationerade arbetstagare från Polen har ökat mest vilket har varit en tydlig trend även tidigare år. Från 26 644 arbetstagare 2017 till 46 396 arbetstagare 2018, en ökning med 74 procent.

Vanligast är fortfarande sysselsättning inom bygg- och anläggningsverksamhet. Här har också skett en tydlig ökning av antal arbetstagare. Drygt 66 procent av de utstationerade arbetade inom byggverksamhet 2018. Antalet utstationerade inom byggverksamhet har ökat med 26 700 personer jämfört med 2017.

– Sex av tio utstationerade jobbar i byggsektorn och förklaringen till ökningen är troligen den starka byggkonjunkturen, säger Arne Alfredsson.

Utöver byggverksamhet arbetade mycket utländsk arbetskraft inom tillverkningsindustrin och i informations- och kommunikationsverksamhet.

Länder som flest utstationerade arbetstagare kom från under 2018:

Polen46 396

Litauen7 387

Lettland7 319

Indien7 318

Tjeckien6 506

Helårsrapport 2018 - Register för företag som utstationerar arbetstagare i Sverige

Utstationeringsregistret

Arbetsmiljöverket administrerar sedan juli 2013 utstationeringsregistret, ett register dit utländska arbetsgivare anmäler att arbetstagare ska arbeta tillfälligt i Sverige. Registreringskravet gäller för utländska arbetsgivare etablerade i ett annat land än Sverige, inom eller utanför EU. Syftet med registret är att ge arbetsmarknadens parter och tillsynsmyndigheter möjlighet att se var i Sverige arbetstagarna befinner sig och att ge insyn i arbetstagarnas arbetsvillkor.

Kontakt

Arne Alfredsson, t.f. avdelningschef på Arbetsmiljöverket, telefon 010-730 9959.

Presstjänsten telefon 010-730 9155

Trenden från föregående år håller i sig, när det gäller vanligast förekommande länder och branscher. Efter sex år med registret kan vi se att antalet anmälningar ökat stadigt och rejält. Men om det är anmälningsbenägenheten som ökat eller en faktisk ökning av utstationerade är svårt att säga. —Arne Alfredsson, t.f. avdelningschef på Arbetsmiljöverket.

Reglerna om utstationering finns till för att skapa lika rättigheter för alla arbetstagare i Sverige. Företag ska inte kunna utnyttja skillnader i arbets- och anställningsvillkor för att vinna konkurrensfördelar. —Arne Alfredsson, t.f. avdelningschef på Arbetsmiljöverket.