Förskolor behöver jobba mot stress, överbelastning och förslitningsskador

Under 2011 inspekterade Arbetsmiljöverket 177 förskolor i Stockholms-, Uppsalas- och Gotlands län. Av dessa fick 162 krav på förbättringar. Sammanlagt ställdes 828 krav, vilket motsvarar i snitt fem krav per förskola.

Skadliga arbetsställningar, bullrig och hektisk arbetsmiljö samt brister när det gäller stöd och handledning är några av de vanligaste riskerna som inspektionerna visade.

De 177 förskolorna hade aldrig tidigare fått besök av Arbetsmiljöverket. Syftet var att undersöka om och hur det bedrivs något arbetsmiljöarbete på förskolorna.

Inspektionerna visade brister hos förskolornas arbetsgivare på detta område. Av de totalt 828 kraven ställde inspektörerna 128 krav om riskbedömning, åtgärder för att förebygga arbetssjukdomar och arbetsskador samt uppföljning.

Bilden som annars växer fram stämmer med de problem som beskrivs i arbetsskadestatistiken. Det är en starkt kvinnodominerad yrkesgrupp, som dessutom långsamt sliter ut sig. Mellan 2007-2011 anmälde 468 kvinnor, mot 11 män, arbetssjukdom på grund av belastningsfaktorer.

I 2011 års inspektioner står förslitningsskador för den största arbetsmiljörisken inom förskolan. Av totalt 828 krav på åtgärder i inspektionsrapporterna handlade nästan var femte (153), om belastningsergonomi. För att spara tid använder personalen ibland skadliga arbetsställningar när de klär på och av barnen. Det händer även att personal lyfter barnen i stället för att låta dem klättra upp på skötborden.

Verket har även uppmärksammat psykosociala risker när det gäller arbetsbelastning, stress och återhämtning, prioritering av arbetsuppgifter och handledning. Tillsammans med angränsande risker – hur uppgifter fördelas mellan personal, och rutiner – utgör dessa krav på förbättringar en tredjedel (278) av alla krav som ställts.

– Förskolecheferna har hög arbetsbelastning. Det är inte ovanligt att de ansvarar för fem förskolor. Det går ut över arbetsmiljöarbetet och riskerar i förlängningen att personal slits ut fysiskt och psykiskt, säger Anette Askelöf, inspektör i Stockholm.

Läs bilagan om vilka kommuner som inspekterades.
Här finns rapporten om tillsynen 2011 av förskolorna.

Kontaktperson på Arbetsmiljöverket:
Anette Askelöf, 010-730 90 58.