Förebyggande arbetsmiljöarbete spar liv och mänskligt lidande

Arbetsmiljöverket inleder en omfattande tillsynsinsats för att stärka arbetsgivarnas förmåga att förebygga allvarliga olyckor i arbetslivet. Inspektionerna riktas mot arbetsplatser där allvarliga olyckor och tillbud har inträffat. Under hösten får drygt 500 arbetsplatser i västra och södra Sverige besök av Arbetsmiljöverket.     – Att utreda allvarliga olyckor och tillbud har en avgörande betydelse för att utveckla företagens arbetsmiljöarbete, säger Håkan Olsson, avdelningschef på Arbetsmiljöverket.

Tillsynsinsatsen pågår under hela hösten. Alla näringsgrenar omfattas. Tillsynen går ut på att tillsammans med arbetsgivaren och skyddsorganisationen analysera företagets arbetsmiljöarbete mot bakgrund av en inträffad olycka och komma fram till vad som har brustit i det förebyggande arbetet.

– Vi kan inte vrida klockan tillbaka och förhindra det redan inträffade, men en systematisk analys av en olycka eller tillbud ger oss och företagen värdefull kunskap om vad som behöver göras för att förhindra liknande olyckor i framtiden, säger Håkan Olsson.

Bristande kunskaper, dålig riskbedömning av arbetsuppgifter, avsaknaden av skyddsanordningar och personlig skyddsutrustning, stress och eftersatt underhåll, är några av faktorer som leder till arbetsolyckor. De vanligaste arbetsolyckorna är fallolyckor, olyckor med maskiner och fordon i rörelse, fysisk överbelastning, fallande föremål och inte minst hot och våld från annan person.

Förra året rapporterades närmare 13 000 allvarliga olyckor och tillbud till Arbetsmiljöverket. Av dessa var 54 dödsolyckor. Trots att arbetsgivarna är skyldiga att anmäla allvarliga olyckor och tillbud förekommer ett stort mörkertal. Många olyckor blir därmed inte utredda.

– Att företag och organisationer inte anmäler allvarliga olyckor och tillbud beror ofta på okunskap, slarv och ibland också nonchalans, säger Håkan Olsson.

Ett annat viktigt syfte med besöken är därför att öka kunskapen och medvetenheten hos arbetsgivarna så att allvarliga olyckor och tillbud alltid anmäls till Arbetsmiljöverket.

– Det är viktigt att få en helhetsbild av allvarliga olyckor och tillbud i arbetslivet. Det ger oss kunskap om hur vi bäst kan utveckla arbetsmiljöarbetet i vårt land, säger Håkan Olsson.

– Alla vinner på det. Ett gott förebyggande arbete räddar liv och spar mänskligt lidande. Det gynnar också företagens utveckling och minskar samhällets vårdkostnader.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

Anders Herwin, arbetsmiljöinspektör, tel 0470-748 010