Fler arbetstagare omfattas av krav på medicinska kontroller

Den första november börjar nya uppdaterade regler att gälla för medicinska kontroller i arbetslivet. Nytt är att arbetstagare med handintensivt arbete, till exempel slaktare, maskinoperatörer och lokalvårdare, kommer att omfattas av krav på regelbundna medicinska kontroller för att bedöma belastningsbesvär. Idag publiceras vägledningar om hur man använder föreskrifterna till exempel när och hur medicinska kontroller ska göras.

Medicinska kontroller är medicinska undersökningar av arbetstagare, som är inriktade på möjliga hälsoeffekter av en särskild faktor i arbetsmiljön. Det kan handla om undersökning av ihållande handledsrörelser som kan leda till belastningsskador, eller mätningar av hälsofarliga ämnen i kroppen (exempelvis bly). I den medicinska kontrollen kan ingå kroppsundersökningar, provtagningar, samtal och frågeformulär. Den medicinska kontrollen är avsedd att vara ett stöd i det förebyggande arbetsmiljöarbetet.

– Medicinska kontroller i arbetslivet har en viktig funktion både när det gäller att upptäcka tidiga tecken på ohälsa, sjukdom eller skada hos arbetstagaren, som beror på arbetsmiljön. Resultatet från den medicinska kontrollen kan även ge en återkoppling till arbetsgivaren om hur arbetsmiljöarbetet fungerar på arbetsplatsen, säger Ingemar Rödin, överläkare på Arbetsmiljöverket.

De nya föreskrifterna följer EU:s direktiv

Anledningen till att reglerna omarbetats är att delar av de nu gällande föreskrifterna har upplevts som otydliga och svåra att tillägna sig samt att nya EU direktiv har tillkommit.

Nytt är att medicinska kontroller införs för handintensivt arbete, det vill säga arbete under minst fyra timmar per dag med snabba handledsrörelser som kräver kraft. Ett långvarigt handintensivt arbete kan öka risken för belastningsskador i händer, armbågar och nacke. En annan nyhet är att de som arbetar med kvicksilver ska genomgå medicinska kontroller.

– Alla arbetsgivare är skyldiga att bedriva ett systematiskt förebyggande arbetsmiljöarbete för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av sitt arbete. Om den medicinska kontrollen visar tecken på att arbetstagare har drabbats av ohälsa, som kan bero på faktorer i arbetsmiljön, ska arbetsgivaren vidta åtgärder för att minimera och helst få bort den riskfyllda exponeringen, säger Ingemar Rödin.

Arbetsmiljöverket fattade beslut om de omarbetade reglerna för medicinska kontroller den 9 april i år. Föreskrifterna träder i kraft den 1 november 2019. Kravet på medicinska kontroller för handintensivt arbete börjar gälla den 1 november 2021.

Syftet med medicinska kontroller är att:

• upptäcka tidiga tecken på ohälsa hos arbetstagare
  • skydda särskilt känsliga personer
  • kontrollera att arbetstagare har tillräcklig fysisk eller psykisk förmåga för att utföra sina arbetsuppgifter
  • förebygga olycksfall i riskfyllda arbeten som till exempel ställer stora krav på omdöme och uppmärksamhet.

Fler förändringar

• Arbetstagare som hanterar kvicksilver kommer att omfattas av medicinska kontroller, och provtagning avseende kvicksilverhalten i blodet. Arbetsgivare måste kunna visa upp ett tjänstbarhetsintyg för arbetstagare som sysselsätts i arbete där kvicksilver förekommer.
  • Ansvarsfördelningen mellan arbetsgivaren och den medicinska expertisen förtydligas.
  • Reglerna inkluderar numera även ensamföretagare som i sitt arbete exponeras för olika ämnen.
  • Reglerna för medicinska kontroller ändras vid nattarbete.
  • Reglerna förändras även för arbetstagare som i sitt arbete klättrar mer än 13 meter och där det finns en risk att falla fritt eller okontrollerat, exempelvis arbetstagare som klättrar på stolpar, stegar eller i träd.
  • Krav på medicinska kontroller försvinner för arbetstagare som arbetar med esterplast och för arbetstagare som utsätts för helkroppsvibrationer över insatsvärdet. Även krav på att rapportera vissa uppgifter till Arbetsmiljöverket har tagits bort.

För mer information om medicinska kontroller i arbetslivet

Vägledning till den som utför medicinska kontroller

Vägledning till dig som är arbetsgivare

Kontakt:

Ingemar Rödin, överläkare på Arbetsmiljöverket, telefon 010-730 94 04.

Kersti Lorén, ergonom på Arbetsmiljöverket svarar på frågor om handintensivt arbete. Är tillgänglig från den 4 november, telefon 010-730 95 87.

Presstjänsten, telefon 010-730 91 55.

Medicinska kontroller i arbetslivet har en viktig funktion både när det gäller att upptäcka tidiga tecken på ohälsa, sjukdom eller skada hos arbetstagaren, som beror på arbetsmiljön. Resultatet från den medicinska kontrollen kan även ge en återkoppling till arbetsgivaren om hur arbetsmiljöarbetet fungerar på arbetsplatsen. —Ingemar Rödin, överläkare på Arbetsmiljöverket.

• Ett par händer som skruvar