Fler pressmeddelanden

Ettåring sätter fingret på ohälsosam stress i arbetslivet

Under ett år har Arbetsmiljöverket i drygt femhundra inspektioner använt de nya föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö som infördes 31 mars 2016. Reglerna klargör arbetsgivarnas ansvar att förebygga bland annat ohälsosam arbetsrelaterad stress.

En bild på en kvinna som sitter i en stol och döljer ansiktet med hjälp av armbågen.

Ett år efter införandet har Arbetsmiljöverket i totalt 511 inspektioner använt de nya föreskrifterna. Arbetsmiljöverket har bidragit med ett nytt regelverk och inspektioner som en del i arbetet med att skapa friskare arbetsplatser.

– Oavsett var vi inspekterar är det nu arbetsgivarna – med stöd av de nya reglerna – som ska verka för tydliga roller, hälsosam arbetsbelastning, prioritering och återhämtning, säger Pia Zätterström, tillsynschef på Arbetsmiljöverket.

Arbetsgivarna har det största ansvaret

Den 31 mars 2016 började de nya föreskrifterna att gälla, för att motverka bland annat arbetsrelaterad stress. Enligt reglerna ska arbetsgivarna se till att arbetstagarna inte får en ohälsosam arbetsbelastning och att arbetstidens förläggning inte leder till ohälsa. Arbetsgivarna ska också klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras och att det finns rutiner för hur sådan särbehandling ska hanteras.

Ungefär var tredje anmälan om arbetssjukdom uppges vara orsakad av sådant som är kopplat till hur arbetsgivaren organiserar arbetet eller hur relationerna ser ut på arbetsplatsen, så kallade organisatoriska eller sociala faktorer, enligt den senaste officiella arbetsskadestatistiken från 2015.

Diagrammet nedan visar de fem vanligaste branscherna där Arbetsmiljöverket har kontrollerat att de nya reglerna mot ohälsosam arbetsrelaterad stress har använts under 2016-2017.  Det som angivs är andel i procent av de 511 inspektionerna.

Diagrammet nedan visar de fem vanligaste branscherna där föreskriften använts, offentlig förvaltning, vård och omsorg, utbildning, tillverkning, samt handel.

Inspektörerna om föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö

”De nya föreskrifterna har hjälpt vår tillsyn. Belastningsskador inom vården hör ihop med stress. Vi kan se brister i hur arbetet organiseras inom hemtjänst och särskilda boenden. Vid hög arbetsbelastning och brist på personal, är risken stor att man chansar och förflyttar patienter utan hjälpmedel.”
Marianne Tiborn, arbetsmiljöinspektör inom vård och omsorg med fokus på ergonomi och systematiskt arbetsmiljöarbete

”Idag måste enhetschefer inom vård och omsorg fixa med glödlampor och IT-utrustning. Då hinner de inte med sina ordinarie arbetsuppgifter. Genom föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö kan vi nu kräva att arbetsgivare ska vara med och prioritera, för att påverka enhetschefernas arbetsbelastning.”
Lise-Lotte Hamfelt, arbetsmiljöinspektör inom tillsynen för enhetschefer inom vård och omsorg

”De nya föreskrifterna har fått arbetsgivarna att inse att de måste undersöka orsakerna bakom obalans mellan krav och resurser. Ökad bemanning är inte svaret på allt; lösningen kan vara bättre introduktion av nyanställda eller tydligare förväntningar. Ibland är ”good enough” den nivån som krävs.”
Eva Karsten, arbetsmiljöinspektör inom tillsynsprojekt riktat mot socialsekreterare

De paragrafer ur föreskrifterna som använts mest vid inspektioner:

§ 9: Resurserna ska anpassas till kraven i arbetet.

§ 10: Tydlighet kring arbetsuppgifter, resultat, arbetssätt, prioriteringar och stöd.

§ 11: Åtgärder mot uppgifter och situationer som är starkt psykiskt påfrestande och som leder till ohälsa hos arbetstagarna.

§ 12: Arbetsgivaren ska vidta de åtgärder som behövs för att motverka att arbetstidens förläggning leder till ohälsa hos arbetstagarna.

§ 13: Arbetsgivaren ska klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras i verksamheten.

Ny version av filmen

Filmen ”Utmaningen” finns nu tillgänglig i en ny och längre version, anpassad till sammanhang för utbildning och djupare diskussioner om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. ”Utmaningen – en film om den sjuka jobbstressen”

För mer information: 
Presstjänsten, telefon 010-730 91 55.

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.
Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö.

Citat

De nya föreskrifterna har hjälpt vår tillsyn. Belastningsskador inom vården hör ihop med stress. Vi kan se brister i hur arbetet organiseras inom hemtjänst och särskilda boenden. Vid hög arbetsbelastning och brist på personal, är risken stor att man chansar och förflyttar patienter utan hjälpmedel. —Marianne Tiborn, arbetsmiljöinspektör inom vård och omsorg med fokus på ergonomi och systematiskt arbetsmiljöarbete

Citat

Idag måste enhetschefer inom vård och omsorg fixa med glödlampor och IT-utrustning. Då hinner de inte med sina ordinarie arbetsuppgifter. Genom föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö kan vi nu kräva att arbetsgivare ska vara med och prioritera, för att påverka enhetschefernas arbetsbelastning. —Lise-Lotte Hamfelt, arbetsmiljöinspektör inom tillsynen för enhetschefer inom vård och omsorg

Citat

De nya föreskrifterna har fått arbetsgivarna att inse att de måste undersöka orsakerna bakom obalans mellan krav och resurser. Ökad bemanning är inte svaret på allt; lösningen kan vara bättre introduktion av nyanställda eller tydligare förväntningar. Ibland är ”good enough” den nivån som krävs. —Eva Karsten, arbetsmiljöinspektör inom tillsynsprojekt riktat mot socialsekreterare

Bifogade filer

  • Diagrammet nedan visar de fem vanligaste branscherna där föreskriften använts, offentlig förvaltning, vård och omsorg, utbildning, tillverkning, samt handel.
  • En bild på en kvinna som sitter i en stol och döljer ansiktet med hjälp av armbågen.

Relaterade pressmeddelanden

Ny regelstruktur förenklar arbetsmiljöarbetet

  • 6 november 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Det finns cirka 2300 arbetsmiljöregler i 72 föreskriftshäften. Idag presenteras ett förslag om att minska antalet till 17. Det innebär inte att arbetsmiljökraven sänks, reglerna ska ge samma skydd som idag. Förslaget är en del i ett större utvecklingsarbete om hur Arbetsmiljöverket utformar oc...

Krafttag krävs för att lyfta arbetsmiljöarbetet

  • 27 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Över hälften av alla arbetsplatser brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det visar Arbetsmiljöverkets granskning av nära 1 700 arbetsplatser. Men inspektionerna visade även på positiva tendenser – bland annat inom detaljhandeln där många unga arbetar. 

Översyn av regelverk ska underlätta arbetsmiljöarbetet

  • 20 oktober 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Reglerna för arbetsmiljöarbetet behöver bli tydligare, mer tillgängliga och relevanta för morgondagens arbetsplatser. Som ett led i detta ska Arbetsmiljöverket ta fram en ny regelstruktur. Det innebär inte någon förändring i arbetsmiljökraven och reglerna ska ge samma skydd som idag.

Stor granskning för att alla ska hålla ett helt arbetsliv

  • 3 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Många ingångsjobb för unga finns inom hotell, restaurang och detaljhandel. Arbetsmiljöverket ska nu granska branschernas förebyggande arbetsmiljöarbete så att arbetsgivarna förstår riskerna med att alla, från unga arbetstagare till äldre, drabbas av sjukdomar och olyckor. Målet är ett hållbart...

Fler nyheter och pressmeddelanden om Handel