Enklare att anmäla arbetsskador

– Syftet med vår samverkan är att skapa ett modernt verktyg som underlättar för arbetsgivare att anmäla arbetsskada och tillbud, säger de två generaldirektörerna Dan Eliasson, Försäkringskassan, och Mikael Sjöberg, Arbetsmiljöverket, i en gemensam kommentar.

Arbetsgivare är enligt lag, Arbetsmiljölagen, skyldig att utan dröjsmål anmäla dödsfall som följd av arbetsolycka, allvarlig arbetsolycka som lett till personskada och tillbud som kunnat leda till personskada. Omfattas den skadade av den svenska socialförsäkringen, ska en anmälan också göras till Försäkringskassan, som handlägger ersättning enligt Socialförsäkringsbalken. Tidigare behövde man således anmäla händelsen till bägge myndigheterna. Nu slippar anmälaren dubbelarbete och kan koncentrera sig på att fylla i en blankett via nätet.

– Det här förenklar inte bara arbetsgivarnas kontakter med våra respektive myndigheter utan minskar också deras administrativa kostnader. Det är ett led i vårt arbete att förenkla för människor och företag, säger Dan Eliasson.

Anmälningar av arbetsskador ligger till grund för den nationella arbetsskadestatistiken som sammanställs av Arbetsmiljöverket. De inrapporterade arbetsskadorna och tillbuden är ett viktigt underlag när verket planerar sin tillsynsverksamhet. Idag förekommer ett betydande mörkertal när det gäller såväl arbetsskador som tillbud.

– Med det här nya och enkla sättet att anmäla räknar vi med att minska mörkertalet, säger Mikael Sjöberg.

– Det ger oss en klarare bild av tillståndet för arbetsmiljön i Sverige. Vi får därmed bättre förutsättningar att effektivisera våra insatser och bidra till att minska arbetsolyckor och arbetssjukdomar i Sverige. Det är bra för de anställda, för företagen och för vårt samhälle.

Läs mer om arbetsskade- och arbetsmiljöstatistiken på www.av.se/statistik Under fliken officiell statistik finns de årliga rapporterna över anmälda arbetsskador.

Kontakt:

Arbetsmiljöverket, presstjänsten, tel 08-730 99 85