Elever på yrkesförberedande program har inte den arbetsmiljö de har rätt till

Endast fyra av de femtio gymnasierna med yrkesinriktade program, som Arbetsmiljöverket inspekterat, hade ett fungerande arbetsmiljöarbete för sina elever - såväl under praktik och som under praktiska övningar i skolan. 92 procent av skolorna saknade det.

−Det är ett anmärkningsvärt dåligt resultat, som innebär att eleverna utsätts för risker som kan och ska förebyggas, säger Pernilla Niia, biträdande distriktschef vid Arbetsmiljöverket. Eleverna är morgondagens arbetstagare och behöver redan i skolan få kunskaper och träning i att arbeta säkert. Det är nu, på tröskeln till arbetslivet, som de formar sin inställning till arbetsmiljö och säkerhet.

De anmälda olyckorna från gymnasiernas yrkespraktik ökade under 2010 och uppgick då till 120 från att ha legat kring cirka 90 i genomsnitt under perioden 2005-2009. Skador av maskiner, transportutrustning och handverktyg samt av djur dominerade.

I Sverige går ungefär hälften av gymnasieskolans elever på yrkesförberedande linjer där minst 15 veckors arbetsplatsförlagd utbildning (APU) ingår. Praktik ute på arbetsplatserna kommer att ha en ännu mer central roll i den nya gymnasieskolan, som införs till hösten.

Arbetsmiljöverket har nu i en första tillsynsinsats i Västsverige undersökt hur det förebyggande arbetet fungerar inom följande program: bygg, el, hotell- och restaurang, naturbruk och omvårdnad.

Tillsynen har fokuserat på frågeställningarna: Är det tydligt fastställt vem eller vilka som ska svara för arbetsmiljöarbetet ute på skolorna? Finns det rutiner som klargör ansvaret mellan skola och praktikarbetsplats när eleverna gör sin APU? Är undervisningslokalerna på skolan säkra?

Vid besöken deltog arbetsgivarrepresentant, skyddsombud, elevskyddsombud eller annan elevrepresentant och programansvarig lärare.

46 skolor fick inspektionsmeddelande. Totalt ställdes 115 krav. Omedelbart förbud lades i ett fall. Arbetsmiljöverket konstaterar i sin rapport, att det i alltför ofta saknas både tid och kunskaper hos skolledning och lärare när det gäller arbetsmiljön för de praktiska inslagen i undervisningen. Fortsatta inspektioner av skolornas byggprogram kommer att genomföras i hela landet inom ramen för den breda tillsyn inom bygg, som verket inlett.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

Pernilla Niia, biträdande distriktschef, tel 031-743 72 65