Dyrare att strunta i arbetsmiljön; nytt sanktionssystem klart

Arbetsmiljöverket har fattat beslut om hur systemet med sanktionsavgifter ska se ut. Bakgrunden är ett riksdagsbeslut om effektivare påföljder för den arbetsgivare som bryter mot arbetsmiljölagen.

Idag leder många anmälningar inte till straff, och dessutom tar utredningar lång tid och mycket resurser i anspråk då Arbetsmiljöverket, polis och åklagare är inblandade. Därför har riksdagen beslutat att införa ett nytt system med sanktioner, som ska bli mer effektivt, men också enklare och mindre resurskrävande än dagens.

Nu har Arbetsmiljöverket fattat beslut om hur sanktionssystemet ska utformas mer i detalj. Beslutet har föregåtts av en remissrunda och ett antal möten med arbetsmarknadens parter.

– Det önskvärda är givetvis att arbetsgivarna bedriver ett bra förebyggande arbetsmiljöarbete ute på sina arbetsplatser i enlighet med vad reglerna kräver, så att människor inte skadas eller blir sjuka på sina jobb. Då behöver vi aldrig ta ut några sanktionsavgifter, säger Bernt Nilsson, tillförordnad generaldirektör på Arbetsmiljöverket.

Sanktionsavgiftens storlek varierar beroende på vilken risknivå överträdelsen har; en överträdelse med en risk för fara för livet kostar exempelvis mer än en överträdelse i en lägre risknivå. Dessutom är sanktionsavgiften differentierad beroende på företags storlek. Minimiavgift för överträdelser i risknivå fyra är exempelvis 100 000 kr för de minsta företagen och en miljon kronor för de största. Företagets storlek beräknas utifrån antalet sysselsatta.

Det nya systemet innebär att Arbetsmiljöverket kan utfärda sanktionsavgift för en arbetsgivare som bryter mot reglerna, istället för att frågan går till polis, åklagare och domstol.

- Sanktionssystemet syftar till att öka motivationen för att arbeta förebyggande med arbetsmiljöfrågorna. Om någon skadas eller dör i arbetet är det fortfarande domstolsprocess och straff som gäller, förtydligar Bernt Nilsson.

I det nya systemet är det ett 40-tal bestämmelser som är förenade med sanktionsavgift.  Inför att det nya systemet ska träda i kraft har Arbetsmiljöverket sett över majoriteten, 90 stycken, av de idag cirka 120 bestämmelser som är straffsanktionerade. Arbetet fortsätter med att se över övriga bestämmelser.

När den nya lagen träder i kraft, tas i princip alla straff bort från Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Några få undantag finns, exempelvis föreskriften om minderårigas arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket kan dock även fortsättningsvis rikta förelägganden och förbud med vite mot den som överträder bestämmelserna.

Det nya systemet träder i kraft den 1 juli 2014. Undantag finns på byggområdet där två bestämmelser om fallskydd träder i kraft först den 1 januari 2015.

Läs mer i dokumenten nedan samt på sidan om saktionsavgifter.

Effektivare sanktioner för arbetsmiljö- och arbetstidsreglerna, Regeringkansliets webbplats, öppnas i nytt fönster

En bättre arbetsmiljö genom effektivare sanktioner, Regeringkansliets webbplats, öppnas i nytt fönster

Riksdagsskrivelse 2012/13:284, Sveriges Riksdags webbplats, öppnas i nytt fönster

Sanktionsavgifter

Karin Sundh Nygård, enhetschef, telefon 010 730 98 72

Presstaben, telefon 010 730 91 55

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.
Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö.