Dramatisk ökning av anmälda arbetssjukdomar 2020

De anmälda arbetssjukdomarna ökade dramatiskt, med 86 procent, under pandemiåret 2020 jämfört med 2019. Det är framför allt kvinnor inom vård och omsorg som har anmält att de blivit smittade och sjuka i covid-19. Det visar preliminär statistik från Arbetsmiljöverket.

Stor ökning av anmälda arbetssjukdomar  inom vård, omsorg och sociala tjänster under 2020 på grund av covid-19-pandemin.
Stor ökning av anmälda arbetssjukdomar inom vård, omsorg och sociala tjänster under 2020 på grund av covid-19-pandemin.

Under 2020 gjordes 19 800 anmälningar till Försäkringskassan om arbetssjukdomar. Kvinnornas anmälda arbetssjukdomar gick upp med 119 procent jämfört med året innan, medan männens ökade med 28 procent, visar Arbetsmiljöverkets preliminära sammanställning.

Den dramatiska ökningen, och skillnaden mellan män och kvinnor, kan till stor del förklaras av den pågående pandemin. Många anmälningar är kopplade till covid-19 och gäller medarbetare inom kvinnodominerade branscher som vård, omsorg och sociala tjänster. De har uppmanats anmäla arbetssjukdomar orsakade av covid-19 till Försäkringskassan. Inom vård, omsorg och sociala tjänster ökade de anmälda arbetssjukdomarna med 308 procent.

-          Medarbetarna i vård, omsorg och sociala tjänster har varit särskilt utsatta för smitta i arbetet. Men vi har en allmän smittspridning och det är viktigt att alla arbetsgivare gör sitt yttersta för att minska smittspridningen på sina arbetsplatser i väntan på vaccin. Ingen ska behöva bli smittad eller sjuk av sitt arbete, säger Ann Ponton Klevestedt, chef på Arbetsmiljöverkets statistik- och analysenhet.

Arbetsmiljöverkets preliminära sammanställning visar att arbetssjukdomar som beror på kemiska och biologiska faktorer, där smitta ingår, i huvudsak ligger bakom ökningen. Andra anmälda arbetssjukdomar, till exempel de som orsakas av organisatoriska och sociala faktorer, ergonomiska eller fysikaliska, som buller och vibrationer, minskar.

Under 2020 inträffade 24 arbetsolyckor med dödlig utgång i den svenska arbetskraften, 12 färre än året innan. Den preliminära statistiken visar också att de anmälda arbetsolyckorna har minskat något under 2020.

Mer information om utvecklingen av de anmälda arbetsskadorna 2020 kommer i början av juni, när arbetsskaderapporten med den officiella statistiken presenteras av Arbetsmiljöverket.

Fakta/anmälda arbetsskador

Arbetsmiljöverket sammanställer officiell arbetsskadestatistik (arbetsolyckor och arbetssjukdomar) baserat på anmälningar till Försäkringskassan. Den slutliga officiella statistikrapporten om anmälda arbetsskador kommer ut i början av juni.

Till Arbetsmiljöverket ska arbetsgivare anmäla allvarliga personskador, dödsfall och allvarliga tillbud i arbete enligt 3 kap 3 a § Arbetsmiljölagen. Dessa anmälningar ingår inte i den officiella arbetsskadestatistiken och används som ett signalsystem för Arbetsmiljöverket.

Så kan ni minska smittspridningen på arbetsplatser:

Arbetsmiljöverket har i samråd med Folkhälsomyndigheten samlat information till arbetsgivare om vad de behöver göra för att säkra arbetsmiljön under covid-19 pandemin. Läs mer här: https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/sjukdomar-smitta-och-mikrobiologiska-risker/smittrisker-i-arbetsmiljon/coronaviruset/stod-i-arbetsmiljoarbetet-under-covid-19-pandemin/

Presskontakt: Ann Ponton Klevestedt, chef på enheten för statistik och analys, 010-730 91 83

Presstjänsten, 010-730 91 55 eller presstjansten@av.se