Bygginspektioner med fokus på asbest och kvartsdamm

Under 2018, med start i mars, kommer Arbetsmiljöverket att inspektera en rad bygg- och anläggningsarbetsplatser i hela landet. Olika riskområden, som kan leda till arbetssjukdomar inom bygg och anläggningsverksamhet, inspekteras för att lyfta riskerna med bland annat asbest- och kvartsdamm.

Man med ansiktsmask bakom plastskydd
Utan personlig skyddsutrustning för asbest riskerar arbetstagare att skadas. Foto: Arbetsmiljöverket

Den som arbetar inom bygg och anläggning där sten eller betong bearbetas riskerar att utsättas för kvartsdamm. Dess små partiklar kan ge skador på lungorna och leda till sjukdomar som silikos (stendammslunga), lungcancer och KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom). Asbest är i dag förbjudet att hantera utan tillstånd men var tidigare vanligt i byggsammanhang. Ämnets tunna fibrer kan orsaka cancer och andra allvarliga sjukdomar. Framför allt drabbas personer som bearbetar eller river ner material som innehåller asbest.

– Inspektionerna startar i mars och pågår året ut. Vi inspekterar byggarbetsplatser med mellan 6 och 50 anställda, säger Lena Lindskog, projektledare för inspektionsinsatsen på Arbetsmiljöverket. Vi gör cirka 1850 besök med fokus på riskerna för exponering av asbest och kvartsdamm. Allt färre drabbas till exempel av sjukdomen stendammslunga men fortfarande kan mer göras för att förebygga och skydda mot exponering både för asbest och kvartsdamm. I alla inspektioner kontrolleras att företagen arbetar med att förebygga belastningsskador som är den vanligaste anmälda arbetsskadan inom bygg och anläggning. Allt detta ingår i vår strävan att åstadkomma ett hållbart arbetsliv.

Lena Lindskog

Lena Lindskog, projektledare, Arbetsmiljöverket

Byggarbetsle​dares arbetsmiljö outforskad

I april startar inspektioner av första linjens chefer, det vill säga platschefer, med inriktning mot deras organisatoriska och sociala arbetsmiljö. 600 besök planeras hos företag med 51 anställda eller fler. Här kontrollerar inspektörerna hur arbetsgivarna sköter det systematiska arbetsmiljöarbetet och framförallt hur de hanterar stressrelaterade arbetssjukdomar genom att arbeta förebyggande med organisatoriska och sociala risker.

– Arbetsmiljön för platschefer inom byggverksamhet är ett rätt outforskat område, säger Lena Lindskog. Nu vill vi se hur arbetsgivarna sköter det systematiska arbetsmiljöarbetet när det gäller den här gruppen. Hur ser det ut i bodarna där arbetsledarna sitter, hur är belysningen och hur sker datorarbetet? Det finns en rad frågor att belysa. Arbetsgivarna måste bli medvetna om de risker som kan utvecklas till arbetssjukdomar på längre sikt. Det finns mycket att vinna på att förebygga dessa sjukdomar, både för individen, företagen och samhället i stort.

Läs mer om asbestkvartsdamm och det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Kontakter på Arbetsmiljöverket:
Lena Lindskog, projektledare, telefon 010-730 96 37
Thomas Blombäck, chef för region Mitt, telefon 010-730 98 91
Presstjänsten, telefon 010-730 91 55, presstjansten@av.se

Inspektionerna startar i mars och pågår året ut. Vi inspekterar byggarbetsplatser med mellan 6 och 50 anställda. Vi gör cirka 1 850 besök med fokus på riskerna för exponering av asbest- och kvarts. Allt färre drabbas till exempel av sjukdomen stendammslunga men fortfarande kan mer göras för att förebygga och skydda mot exponering både för asbest och kvarts. —Lena Lindskog, projektledare, Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljön för platschefer inom byggverksamhet är ett rätt outforskat område. Nu vill vi se hur arbetsgivarna sköter det systematiska arbetsmiljöarbetet när det gäller den här gruppen. Hur ser det ut i bodarna där arbetsledarna sitter, hur är belysningen och hur sker datorarbetet? —Projektledare Lena Lindskog, Arbetsmiljöverket