Brister i hanteringen av farliga ämnen på arbetsplatser

Drygt åtta av tio inspekterade arbetsplatser har fått krav på att åtgärda brister kopplat till sin kemikaliehantering. Under två veckor har Arbetsmiljöverket inspekterat hanteringen av farliga kemiska ämnen på drygt 1 800 arbetsplatser.

Kemiska ämnen
Farliga kemiska ämnen kan förekomma i många former som vätska, pulver, damm och gas.

Användningen av kemikalier ökar i samhället. Cancer är den vanligaste orsaken bakom arbetsrelaterade dödsfall inom EU. Farliga ämnen finns på nästan alla arbetsplatser.

– Arbetsgivaren ska se till att hantera farliga ämnen på ett säkert sätt så att ingen kommer till skada. De ska ha koll på och dokumentera vilka farliga ämnen som finns på arbetsplatsen, säger chef för Region Väst, Pernilla Pehrson Niia.

Drygt åtta av tio arbetsplatser fick krav på att åtgärda brister i sin hantering av farliga kemiska ämnen. Det har framför allt handlat om bristande dokumentation och att förteckning över farliga ämnen på olika sätt inte är komplett.

– När det finns farliga ämnen på arbetsplatsen ska arbetsgivaren förutom att föra förteckning över dessa även undersöka och riskbedöma hur de arbetatar med de farliga ämnena. De ska också dokumentera resultatet av vad de kommit fram till, säger Pernilla Pehrson Niia.

1 800 arbetsplatser har inspekterats

Inspektioner har genomförts på omkring 1 800 arbetsplatser, framförallt inom skola, gröna näringar, vård och omsorg, hotell och restaurang, badanläggningar, fordonsverkstäder, avfallshantering, livsmedelsindustri och tvätterier.

– Det är viktigt att tänka på att kemikalier och farliga ämnen finns överallt och kan förekomma i många olika former, som exempelvis vätska, pulver, damm eller gas. Farliga ämnen kan också bildas, exempelvis svetsrök, avgaser och slipdamm. Man ska även tänka på att ämnen som är naturliga, miljövänliga och ekologiska ändå kan vara farliga för arbetstagarna, avslutar Pernilla Pehrson Niia.

Arbetstagares exponering för farliga ämnen står i fokus

Ett vanligt krav som Arbetsmiljöverket har ställt handlar om dokumentation av det som kommit fram i arbetsgivarens undersökning och riskbedömning. När de undersöker och riskbedömer farliga ämnen behöver fokus främst vara på hur arbetstagare exponeras, vad som ska göras för att begränsa riskerna, hur arbetstagare ska skyddas och hur beredskapen för olyckor är.

Inspektionerna är en del i en europeisk arbetsmiljökampanj för att få friskare arbetsplatser genom att hanteringen av farliga ämnen ska ske på ett säkert sätt. Under början av 2019 kommer Arbetsmiljöverket att följa upp med inspektioner på de arbetsplatser som har fått krav.

För mer information:
Pernilla Pehrson Niia, chef för Region Väst, tel 010-730 97 89
Presstjänsten, tel 010-730 91 55

Arbetsgivaren ska se till att hantera farliga ämnen på ett säkert sätt så att ingen kommer till skada. De ska ha koll på och dokumentera vilka farliga ämnen som finns på arbetsplatsen —Pernilla Pehrson Niia, chef Region Väst

Det är viktigt att tänka på att kemikalier och farliga ämnen finns över allt och kan förekomma i många olika former, som exempelvis vätska, pulver, damm eller gas. Farliga ämnen kan också bildas, exempelvis svetsrök, avgaser och slipdamm. —Pernilla Pehrson Niia, chef Region Väst