Fler pressmeddelanden

Brister i hanteringen av farliga ämnen på arbetsplatser

Drygt åtta av tio inspekterade arbetsplatser har fått krav på att åtgärda brister kopplat till sin kemikaliehantering. Under två veckor har Arbetsmiljöverket inspekterat hanteringen av farliga kemiska ämnen på drygt 1 800 arbetsplatser. 

Kemiska ämnen
Farliga kemiska ämnen kan förekomma i många former som vätska, pulver, damm och gas.

Användningen av kemikalier ökar i samhället. Cancer är den vanligaste orsaken bakom arbetsrelaterade dödsfall inom EU. Farliga ämnen finns på nästan alla arbetsplatser.

– Arbetsgivaren ska se till att hantera farliga ämnen på ett säkert sätt så att ingen kommer till skada. De ska ha koll på och dokumentera vilka farliga ämnen som finns på arbetsplatsen, säger chef för Region Väst, Pernilla Pehrson Niia.

Drygt åtta av tio arbetsplatser fick krav på att åtgärda brister i sin hantering av farliga kemiska ämnen. Det har framför allt handlat om bristande dokumentation och att förteckning över farliga ämnen på olika sätt inte är komplett.

– När det finns farliga ämnen på arbetsplatsen ska arbetsgivaren förutom att föra förteckning över dessa även undersöka och riskbedöma hur de arbetatar med de farliga ämnena. De ska också dokumentera resultatet av vad de kommit fram till, säger Pernilla Pehrson Niia.

1 800 arbetsplatser har inspekterats

Inspektioner har genomförts på omkring 1 800 arbetsplatser, framförallt inom skola, gröna näringar, vård och omsorg, hotell och restaurang, badanläggningar, fordonsverkstäder, avfallshantering, livsmedelsindustri och tvätterier.

– Det är viktigt att tänka på att kemikalier och farliga ämnen finns överallt och kan förekomma i många olika former, som exempelvis vätska, pulver, damm eller gas. Farliga ämnen kan också bildas, exempelvis svetsrök, avgaser och slipdamm. Man ska även tänka på att ämnen som är naturliga, miljövänliga och ekologiska ändå kan vara farliga för arbetstagarna, avslutar Pernilla Pehrson Niia.

Arbetstagares exponering för farliga ämnen står i fokus

Ett vanligt krav som Arbetsmiljöverket har ställt handlar om dokumentation av det som kommit fram i arbetsgivarens undersökning och riskbedömning. När de undersöker och riskbedömer farliga ämnen behöver fokus främst vara på hur arbetstagare exponeras, vad som ska göras för att begränsa riskerna, hur arbetstagare ska skyddas och hur beredskapen för olyckor är.

Inspektionerna är en del i en europeisk arbetsmiljökampanj för att få friskare arbetsplatser genom att hanteringen av farliga ämnen ska ske på ett säkert sätt. Under början av 2019 kommer Arbetsmiljöverket att följa upp med inspektioner på de arbetsplatser som har fått krav.

För mer information:
Pernilla Pehrson Niia, chef för Region Väst, tel 010-730 97 89
Presstjänsten, tel 010-730 91 55

Citat

Arbetsgivaren ska se till att hantera farliga ämnen på ett säkert sätt så att ingen kommer till skada. De ska ha koll på och dokumentera vilka farliga ämnen som finns på arbetsplatsen —Pernilla Pehrson Niia, chef Region Väst

Citat

Det är viktigt att tänka på att kemikalier och farliga ämnen finns över allt och kan förekomma i många olika former, som exempelvis vätska, pulver, damm eller gas. Farliga ämnen kan också bildas, exempelvis svetsrök, avgaser och slipdamm. —Pernilla Pehrson Niia, chef Region Väst

Relaterade pressmeddelanden

Tydliga skillnader i arbetsmiljö mellan tidsbegränsat och fast anställda

  • 2 oktober 2018
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Tre av fyra på arbetsmarknaden är i stort sett nöjda med sitt arbete. Men fler tidsbegränsat anställda än fast anställda är rädda att förlora jobbet, har oftare monotona arbetsuppgifter och utsätts oftare för sexuella trakasserier på jobbet, visar en undersökning från Arbetsmiljöverket.

Stora kunskapsluckor om antibiotikaresistenta bakterier och arbetsmiljö

  • 14 september 2018
  • Vård, omsorg
  • Jord, skog
  • ...

– Vi vet för lite om vilka risker som finns med antibiotikaresistenta bakterier i arbetslivet, menar forskarna Ann Tammelin och Ingemar Qvarfordt. De har på Arbetsmiljöverkets uppdrag, skrivit rapporten Arbetsmiljörisker med antibiotikaresistenta bakterier som pekar på att Sveriges restriktiva...

Arbetsgivare följer inte upp chefers höga arbetsbelastning

  • 5 september 2018
  • Vård, omsorg
  • ...

Chefer inom vård och omsorg arbetar under tidspress, har hög arbetsbelastning med stora ansvarsområden och många medarbetare. Arbetsmiljöverket har under tre år inspekterat operativa chefers arbetsmiljö och träffat drygt 1 300 chefer. Nästan samtliga inspekterade arbetsplatser har fått krav på...

Hästnäringens syn på arbetsmiljö måste förändras för att minska ohälsan

  • 13 juni 2018
  • Skola, utbildning
  • ...

Hälften av de 520 arbetsgivare som Arbetsmiljöverket har inspekterat inom hästnäringen har fått krav om att göra arbetsmiljön säkrare. Kraven handlar om att förebygga arbetsskador, första hjälpen och krisstöd samt förbättra arbetsmiljön för minderåriga på ridanläggningar.

Fler nyheter och pressmeddelanden om Hotell, restaurang