Fler pressmeddelanden

Bred inspektionsinsats ska öka kunskaperna om arbetsmiljö

Vilka kunskaper har man ute på arbetsplatserna för att ta itu med sina arbetsmiljöproblem? Känner man till hälsoriskerna? Vilka är de? Är det tydligt vem som gör vad för att komma till rätta med dem?
Detta är frågor som Arbetsmiljöverket ställer vid 1 600 inspektionsbesök under senare delen av oktober. Då genomförs EU:s återkommande arbetsmiljövecka - i år med temat Ett hållbart arbetsliv.

Alla branscher kan komma ifråga för besök. Undantagna är jord- och skogsbruk, tillverkning och detaljhandel där stora tillsynsinsatser redan pågår, och arbetsplatser med färre än 10 anställda.

−Vi måste gemensamt sträva efter ett hållbart och inkluderande arbetsliv, där människor orkar och vill arbeta fram till sin pension, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket. Det behövs för att behålla och stärka välfärden. Med vår insats vill vi ge arbetsgivarna en knuff i den riktningen. Fler måste skaffa sig de kunskaper som krävs. Vi vill att de tillsammans med sina anställda både ska ha viljan och kunskapen att skapa den goda arbetsmiljön.

−Mindre företag har ofta större svårigheter än stora att komma i gång med arbetsmiljöarbetet. Genom våra besök ska vi visa, att det inte är så svårt. De små företagen har samtidigt mer att vinna på en bra arbetsmiljö, eftersom de vanligtvis är mer sårbara vid frånvaro, framhåller Mikael Sjöberg.

Tidigare tillsynsinsatser och undersökningar som Arbetsmiljöverket låtit göra visar att det ofta är kunskaper om arbetsmiljö som saknas. Det gäller även inom ett flertal riskutsatta branscher. Säkerhetsregler följs inte och leder till onödiga olyckor. Även kunskaper som rör arbetets uppläggning för att förebygga fysisk och psykisk belastning behöver förbättras.

Resultatet av tillsyns- och informationsinsatsen presenteras vid Arbetsmiljöriksdagen på Nalen i Stockholm den 29 oktober.

Det är Europeiska arbetsmiljöbyrån i Bilbao, som tagit initiativet till den årliga EU-veckan. Läs mer här: http://osha.europa.eu/en

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket: Lena Janson, arbetsmiljöinspektör och projektledare, tel 070-537 96 49 För mer information och uppgifter om ansvariga vid distrikten, se här: www.av.se/Aktuellt/

Bifogade filer

Relaterade pressmeddelanden

Ny regelstruktur förenklar arbetsmiljöarbetet

  • 6 november 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Det finns cirka 2300 arbetsmiljöregler i 72 föreskriftshäften. Idag presenteras ett förslag om att minska antalet till 17. Det innebär inte att arbetsmiljökraven sänks, reglerna ska ge samma skydd som idag. Förslaget är en del i ett större utvecklingsarbete om hur Arbetsmiljöverket utformar oc...

Krafttag krävs för att lyfta arbetsmiljöarbetet

  • 27 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Över hälften av alla arbetsplatser brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det visar Arbetsmiljöverkets granskning av nära 1 700 arbetsplatser. Men inspektionerna visade även på positiva tendenser – bland annat inom detaljhandeln där många unga arbetar. 

Översyn av regelverk ska underlätta arbetsmiljöarbetet

  • 20 oktober 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Reglerna för arbetsmiljöarbetet behöver bli tydligare, mer tillgängliga och relevanta för morgondagens arbetsplatser. Som ett led i detta ska Arbetsmiljöverket ta fram en ny regelstruktur. Det innebär inte någon förändring i arbetsmiljökraven och reglerna ska ge samma skydd som idag.

Stor granskning för att alla ska hålla ett helt arbetsliv

  • 3 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Många ingångsjobb för unga finns inom hotell, restaurang och detaljhandel. Arbetsmiljöverket ska nu granska branschernas förebyggande arbetsmiljöarbete så att arbetsgivarna förstår riskerna med att alla, från unga arbetstagare till äldre, drabbas av sjukdomar och olyckor. Målet är ett hållbart...

Fler nyheter och pressmeddelanden