Bred inspektionsinsats ska öka kunskaperna om arbetsmiljö

Vilka kunskaper har man ute på arbetsplatserna för att ta itu med sina arbetsmiljöproblem? Känner man till hälsoriskerna? Vilka är de? Är det tydligt vem som gör vad för att komma till rätta med dem?
Detta är frågor som Arbetsmiljöverket ställer vid 1 600 inspektionsbesök under senare delen av oktober. Då genomförs EU:s återkommande arbetsmiljövecka - i år med temat Ett hållbart arbetsliv.

Alla branscher kan komma ifråga för besök. Undantagna är jord- och skogsbruk, tillverkning och detaljhandel där stora tillsynsinsatser redan pågår, och arbetsplatser med färre än 10 anställda.

−Vi måste gemensamt sträva efter ett hållbart och inkluderande arbetsliv, där människor orkar och vill arbeta fram till sin pension, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket. Det behövs för att behålla och stärka välfärden. Med vår insats vill vi ge arbetsgivarna en knuff i den riktningen. Fler måste skaffa sig de kunskaper som krävs. Vi vill att de tillsammans med sina anställda både ska ha viljan och kunskapen att skapa den goda arbetsmiljön.

−Mindre företag har ofta större svårigheter än stora att komma i gång med arbetsmiljöarbetet. Genom våra besök ska vi visa, att det inte är så svårt. De små företagen har samtidigt mer att vinna på en bra arbetsmiljö, eftersom de vanligtvis är mer sårbara vid frånvaro, framhåller Mikael Sjöberg.

Tidigare tillsynsinsatser och undersökningar som Arbetsmiljöverket låtit göra visar att det ofta är kunskaper om arbetsmiljö som saknas. Det gäller även inom ett flertal riskutsatta branscher. Säkerhetsregler följs inte och leder till onödiga olyckor. Även kunskaper som rör arbetets uppläggning för att förebygga fysisk och psykisk belastning behöver förbättras.

Resultatet av tillsyns- och informationsinsatsen presenteras vid Arbetsmiljöriksdagen på Nalen i Stockholm den 29 oktober.

Det är Europeiska arbetsmiljöbyrån i Bilbao, som tagit initiativet till den årliga EU-veckan. Läs mer här: http://osha.europa.eu/en

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket: Lena Janson, arbetsmiljöinspektör och projektledare, tel 070-537 96 49 För mer information och uppgifter om ansvariga vid distrikten, se här: www.av.se/Aktuellt/