Bred inspektionsinsats för att minska kvinnors ohälsa i arbetslivet

På Internationella kvinnodagen den 8 mars drar Arbetsmiljöverket igång en riksomfattande tillsynsinsats med blicken riktad mot förhållanden i arbetsmiljön som gör att kvinnor drabbas mer av arbetsrelaterad ohälsa än män.

Syftet är att öka arbetsgivarnas kunskaper om de branschspecifika risker som leder till ohälsa bland kvinnor. Ökad förståelse och insikt om bakomliggande orsaker till kvinnors besvär skapar förutsättningar för ett bättre och effektivare arbetsmiljöarbete.

−Vi har redan gjort omfattande insatser inom kvinnodominerade branscher. Men nu vässar vi tillsynsarbetet ytterligare för att förbättra kvinnors arbetsmiljö, säger Boel Callermo, avdelningschef vid Arbetsmiljöverket. Bra arbetsförhållanden leder till både högre livskvalitet och pension. Det stärker välfärden i hela samhället.

−Det är viktigt att riskerna på varje arbetsplats bedöms och åtgärdas utifrån kvinnors förutsättningar och behov. Med genusglasögon kommer vi att se och värdera risker på ett annat sätt. På sikt gynnar detta bägge könen.

Cirka 1 500 inspektioner ska genomföras totalt inom tillverkningsindustri, parti- och detaljhandel, hotell, lokalvård, hälso- och sjukvård samt omsorg och sociala tjänster. Det rör sig om arbetsplatser med minst 10 anställda, som inte inspekterats under de senaste två åren.

Vid besöket tar inspektörerna reda på vilka orsaker som arbetsgivare och skyddsombud (eller annan representant för arbetstagarna) själva bedömer ligger bakom ohälsan bland kvinnor och vad som kan göras för att åtgärda dem. Upptäcks brister i arbetsmiljöarbetet, görs ett nytt besök inom några månader för att undersöka om bristerna åtgärdats.

Ett första resultat kommer att presenteras redan i slutet av april. En sammanställning av hela insatsen görs senare i höst. Dessutom ska ett undersökningsföretag för Arbetsmiljöverkets räkning ta reda på i vilken grad inspekterade arbetsgivare påverkats avbesöket. Har de kommit till större insikt om sambandet mellan risker i arbetsmiljön och kvinnors högre ohälsotal och tänkt igenom vad det innebär för den egna arbetsplatsen?

Uppgifter om arbetsrelaterad ohälsa bland kvinnor och anmälda arbetsskador, se statistikfaktablad 2012:1 på www.av.se/statistik Se även under fliken aktuellt på av.se

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

Åsa Sjöström Ross, arbetsmiljöinspektör, tel 0920 – 24 22 64