Bevakningsbranschen: nio av tio fick krav på att skydda den egna personalen

Branschen som ska skydda andra, behöver förbättra sina riskbedömningar så att den egna personalen inte far illa. Det visar Arbetsmiljöverkets regionala inspektionsinsats där två av tre av Norrlands bevakningsföretag har inspekterats.

Bevakningsbranschen är skadeutsatt, 11 av 1 000 sysselsatta anmäler skador, jämfört med branschgenomsnittet på 6 per 1 000 sysselsatta.  Branschen är mansdominerad.  När det gäller hot och våld är männen i branschen den näst mest utsatta gruppen av alla branscher, efter sluten psykiatrisk hälso- och sjukvård.

Bland de 48 inspekterade bevakningsföretagen finns verksamheter såsom parkerings-, ordnings-, liv-, och skyddsvakter samt störningsjour och värdetransporter. Vid inspektionen fick närmare nio av tio krav på att förbättra personalens arbetsmiljö.

För nästan en av tio bevakningsföretag brister det i första hjälpen, krisstöd eller i den psykosociala arbetsmiljön.

– Personal som varit med om en våldsam situation kan må dåligt både på jobbet och i sitt privatliv, säger Carina Johansson, projektledare för inspektionen, region Nord, Arbetsmiljöverket.

Det gemensamma för bevakningsföretagen är att de utför sitt uppdrag hos sina uppdragsgivare, bland dem butiksgallerior, industriområden och allmänna kommunikationer. En av fem av de granskade bevakningsfirmorna missar att bedöma riskerna där de faktiskt utför sitt uppdrag.

– Det är på de platser och i de situationer olyckor sker och där risk för sjukdom finns som bevakningsbranschen behöver göra sina riskbedömningar. Annars kan de inte komma till rätta med arbetsskadorna, säger Carina Johansson.

Exempelvis kan det handla om en väktare som ska bevaka en byggarbetsplats. Väktaren kan då behöva skyddskor mot spik och andra vassa föremål. Om en butikssnattare ska omhändertas och föras till ett rum i väntan på polis ska utrymmet riskbedömas. Relevanta frågor kan vara om här finns vassa föremål, eller om det finns en flyktväg för väktaren.

Vart tredje krav handlar om att förbättra det förebyggande, systematiska arbetsmiljöarbetet.

– Många bevakningsföretag missar att undersöka, bedöma riskerna och skapa en handlingsplan för att undanröja dem. En del missar helt att skriva ner vilka risker som finns, eller att utreda hur olyckor uppstod.

Fakta om inspektionen och bevakningsbranschen

• Det finns drygt 16 300 sysselsatta i branschen. 72 procent av dem är män.
  • Vanliga orsaker till anmälda sjukdomar är påfrestande relationer till kunder, chefer och medarbetare.
  • Branschen har sedan 2009 anmält runt 50 arbetsskador per år.
  • Inspektionen av utvalda bevakningsföretag skedde i Norrbottens-, Västerbottens-, Västernorrlands-, Jämtlands-, Dalarnas- och Gävleborgs län.

Läs reportaget om den hotfulla vardag som personal inom bevakningsbranschen lever i.

Kontaktperson på Arbetsmiljöverket:
Carina Johansson, arbetsmiljöinspektör och projektledare, region Nord, tel. 010 730 9303.
Anita Israelsson, sektionschef, region Nord, tel. 010 730 9062.
Presstaben, tel. 010-730 91 55.

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.
Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö.

Närmare nio av tio bland de inspekterade bevakningsföretagen fick krav på att förbättra personalens arbetsmiljö.

Det är på de platser och i de situationer olyckor sker och där risk för sjukdom finns som bevakningsbranschen behöver göra sina riskbedömningar. Annars kan de inte komma till rätta med arbetsskadorna. —Carina Johansson, projektledare för inspektionsinsatsen, region Nord, Arbetsmiljöverket