Beslut om barriärskydd för vissa bussar

Arbetsmiljöverket har beslutat att barriärskydd får användas i vissa bussar hos Nobina Fyrislund i Uppsala sedan skyddsombudet krävt att passagerarna ska gå på bussen genom den bakre dörren. Arbetsgivaren vill installera barriärskydd vid förarplatsen.

Ulrika Scholander

Bussförare måste under den pågående pandemin kunna skydda sig mot att bli smittade, till exempel av resenärer som hostar eller nyser. Skyddsombudet vände sig till Arbetsmiljöverket eftersom arbetsgivaren Nobina motsatte sig skyddsombudets krav på stängda framdörrar och att de två främre stolsraderna ska vara avstängda. Arbetsgivaren menar att framdörrarna kan vara öppna om man har installerat barriärskydd.

– Vårt beslut, som undantar vissa bussmodeller, innebär att framdörrarna ska vara stängda och två stolsrader avstängda. På de undantagna bussmodellerna baseras beslutet på barriärskyddets utformning hos Nobina Fyrislund. Det är inte ett generellt beslut, säger Ulrika Scholander, sektionschef på Arbetsmiljöverket.

– Om det aktuella företaget vill ha barriärskydd prövade för andra bussmodeller måste de kontakta Arbetsmiljöverket så att vi kan ompröva det befintliga beslutet. Det gäller självklart också andra bussbolag där Arbetsmiljöverket beslutat om stängda framdörrar.

Barriärskydd mot droppsmitta

Arbetsmiljöverket har beslutat om förbud enligt skyddsombudets krav: framdörrarna ska vara stängda och de två främre stolsraderna ska vara avstängda. Beslutet undantar dock bussar av modellerna Volvo 7900/8900. På dem får passagerarna gå på framtill om barriärskydd har installerats enligt Arbetsmiljöverkets villkor. Skyddsåtgärderna i beslutet gäller till och med den 2 november 2021

– Barriärskydd av plast ska skydda chauffören mot droppsmitta. Därför är det avgörande hur det är utformat och placerat i förhållande till var busschauffören och passagerarna befinner sig, säger Ulrika Scholander, sektionschef på Arbetsmiljöverket.

Barriärskydd av plast ska skydda chauffören mot droppsmitta. Därför är det avgörande hur det är utformat och placerat i förhållande till var busschauffören och passagerarna befinner sig — Ulrika Scholander, sektionschef på Arbetsmiljöverket.