Fler pressmeddelanden

Beslut om barriärskydd för vissa bussar

Arbetsmiljöverket har beslutat att barriärskydd får användas i vissa bussar hos Nobina Fyrislund i Uppsala sedan skyddsombudet krävt att passagerarna ska gå på bussen genom den bakre dörren. Arbetsgivaren vill installera barriärskydd vid förarplatsen.

Ulrika Scholander

Bussförare måste under den pågående pandemin kunna skydda sig mot att bli smittade, till exempel av resenärer som hostar eller nyser. Skyddsombudet vände sig till Arbetsmiljöverket eftersom arbetsgivaren Nobina motsatte sig skyddsombudets krav på stängda framdörrar och att de två främre stolsraderna ska vara avstängda. Arbetsgivaren menar att framdörrarna kan vara öppna om man har installerat barriärskydd.

– Vårt beslut, som undantar vissa bussmodeller, innebär att framdörrarna ska vara stängda och två stolsrader avstängda. På de undantagna bussmodellerna baseras beslutet på barriärskyddets utformning hos Nobina Fyrislund. Det är inte ett generellt beslut, säger Ulrika Scholander, sektionschef på Arbetsmiljöverket. 

– Om det aktuella företaget vill ha barriärskydd prövade för andra bussmodeller måste de kontakta Arbetsmiljöverket så att vi kan ompröva det befintliga beslutet. Det gäller självklart också andra bussbolag där Arbetsmiljöverket beslutat om stängda framdörrar.

Barriärskydd mot droppsmitta

Arbetsmiljöverket har beslutat om förbud enligt skyddsombudets krav: framdörrarna ska vara stängda och de två främre stolsraderna ska vara avstängda. Beslutet undantar dock bussar av modellerna Volvo 7900/8900. På dem får passagerarna gå på framtill om barriärskydd har installerats enligt Arbetsmiljöverkets villkor. Skyddsåtgärderna i beslutet gäller till och med den 2 november 2021

– Barriärskydd av plast ska skydda chauffören mot droppsmitta. Därför är det avgörande hur det är utformat och placerat i förhållande till var busschauffören och passagerarna befinner sig, säger Ulrika Scholander, sektionschef på Arbetsmiljöverket. 

Citat

Barriärskydd av plast ska skydda chauffören mot droppsmitta. Därför är det avgörande hur det är utformat och placerat i förhållande till var busschauffören och passagerarna befinner sig — Ulrika Scholander, sektionschef på Arbetsmiljöverket. 

Relaterade pressmeddelanden

Förebygg riskerna med långvarigt stillasittande arbete

  • 7 oktober 2021
  • Pressmeddelande

Långvarigt stillasittande arbete uppges vara en av de vanligaste orsakerna till arbetsrelaterade besvär. Förutom belastningsbesvär kan långvarigt stillasittande på längre sikt leda till sjukdomar som hjärt-kärlsjukdom eller diabetes typ 2. I en EU-gemensam insats granskar nu Arbetsmiljöverket ...

Ökad ohälsa på svenska arbetsplatser 2020

  • 1 september 2021
  • Pressmeddelande

Var tredje sysselsatt upplever hälsoproblem kopplade till arbetet enligt en ny undersökning från Arbetsmiljöverket. Trötthet och värk i kroppen är de vanligaste besvären. För hög arbetsbelastning, påfrestande arbetsställningar och långvarigt stillasittande är de vanligaste orsakerna. Särskilt ...

Över 400 döda i arbetsolyckor på tio år

  • 25 augusti 2021
  • Pressmeddelande

De senaste tio åren har drygt 400 personer i den svenska arbetskraften och 90 övriga som jobbat i Sverige dött i arbetsolyckor. Under pandemiåret 2020 var det rekordfå dödsolyckor, totalt 29, men hittills i år har 23 personer drabbats. Lastbilsförare är mest utsatta.

Arbetsolyckor vanligast bland unga

  • 17 juni 2021
  • Pressmeddelande

Unga är mest utsatta för arbetsolyckor. De senaste fem åren har cirka 25 000 unga anmält att de skadats på jobbet så allvarligt att de blivit sjukskrivna. Ofta beror det på bristfällig introduktion – något som blir extra viktigt att tänka på i sommar när det även finns risk för smitta på arbet...

Fler nyheter och pressmeddelanden om Transport, godshantering