Bemanningsbranschen: Personalens arbetsmiljö faller mellan stolarna

Brister i introduktion och risk att personalen arbetsmiljö faller mellan stolarna. Så ser situationen ut i bemanningsbranschen, enligt Arbetsmiljöverkets tvååriga inspektionsinsats.

Arbetsmiljöverket har mellan åren 2011 och 2013 granskat 759 företag i bemanningsbranschen. Av dem var 332 bemanningsföretag och 427 inhyrande företag. Inspektörerna pekade ut 1 162 brister, och ställde 236 krav. Av de påtalade bristerna och ställda kraven riktade sig 682 mot bemanningsföretagen och 716 mot kundföretagen. Inspektionen prioriterade de mest riskfyllda branscherna, bland annat truck och lager, industri och verkstad samt transport och åkerier.

Vanliga problem som upptäcktes i inspektionen var brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Att man hoppar över introduktionen eller kortar ner den är också vanligt.

– Introduktion är extra viktigt i bemanningsbranschen. Den inhyrde är ny på arbetsstället vid varje nytt uppdrag, och har då inte kunskap om hur arbetet ska utföras på ett säkert sätt. Som inhyrd är det dessutom känsligt att visa att man inte kan eller inte förstår, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör på Arbetsmiljöverket.

I bemanningssituationen bär två parter ansvaret för personalens arbetsmiljö, både bemanningsföretaget och inhyraren.

– Man kan tro att de anställda därmed är dubbelt skyddade, men istället riskerar ansvaret att falla mellan stolarna. Det är mycket olyckligt i en bransch med så många unga anställda.

Ofta finns det kunskap om arbetsmiljöfrågor i bemanningsföretagen, men inte i den del av företaget som jobbar med försäljning av tjänster. Därmed är risken stor att arbetsmiljöfrågorna faller bort när man accepterar ett uppdrag. Bemanningsföretagen kan också vara rädda att förlora uppdrag om de trycker på arbetsmiljöfrågorna, visar inspektionsinsatsen.

– Ett annat viktigt problem i bemanningsbranschen är att många inhyrda får de tyngsta och enformigaste arbetena, som företaget inte vill ge till sina egna anställda, säger Mikael Sjöberg.

Antalet bemanningsanställda ökar. År 1994 fanns det 5 000 bemanningsanställda, år 2012 var siffran 60 000, enligt branschen själv. Antalet olycksfall i bemanningsbranschen är högre än på resten av arbetsmarknaden. År 2011 hade samtliga branscher ett snitt på 6 anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro per 1 000 sysselsatta. Bemanningsbranschen hade den dubbla frekvensen, 12 anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro per 1 000 sysselsatta.

Många unga arbetar inom bemanningsbranschen, och de är också främst de som skadar sig. Av de skadade i bemanningsbranschen var 60 procent under 35 år 2011, jämfört med 30 procent för arbetsmarknadens samtliga branscher.

In och uthyrning av arbetskraft, projektrapport 2013-10-29, pdf, öppnas i nytt fönster

Kontakt på Arbetsmiljöverket

Fredrika Brickman, biträdande tillsynsdirektör, 010-730 93 86.

Presstaben, telefon 010 730 90 00.

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.

Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö