Fler pressmeddelanden

Arbetsrelaterad ohälsa – inte ett ”kvinnoproblem”

Vad finns det för samband mellan organisatoriska faktorer, psykosocial arbetsmiljö och hur vi mår? Och varierar det mellan kvinnor och män? På uppdrag från Arbetsmiljöverket har en forskargrupp vid Stockholms universitet sammanställt befintlig forskning och statistik på området för att få svar.

– Vi vet idag väldigt mycket om hur organisatoriska faktorer och psykosocial arbetsmiljö hänger samman med arbetstrivsel, prestation på arbetet samt psykisk och fysisk hälsa. En dålig arbetsmiljö leder till ohälsa och lägre engagemang i arbetet, medan en god arbetsmiljö leder till det motsatta, säger Magnus Sverke, professor vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.

De samband som dokumenterats i kunskapssammanställningen visar att alltför höga krav och begränsade resurser i arbetet generellt hänger samman med lägre arbetstrivsel, en ökad vilja att säga upp sin anställning, samt sämre psykisk och fysisk hälsa.

Sämre arbetsmiljö i kvinnodominerade yrken

Organisatoriska faktorer och den psykosociala arbetsmiljön formas av hur arbetet är organiserat. Det kan variera mellan olika yrken, organisationer och sektorer. Traditionellt kvinnodominerade yrken inom skola, vård och omsorg har ofta en sämre arbetsmiljö med höga krav och låga resurser. Både kvinnor och män som arbetar inom dessa områden har högre ohälsa än andra.

– Det är viktigt att uppmärksamma att det inte är ett ”kvinnoproblem”. Det är ett strukturellt problem snarare än könsrelaterat. Kvinnor och män är till exempel verksamma inom olika sektorer på arbetsmarknaden och det är en ojämn fördelning av kvinnor och män på olika hierarkiska nivåer, säger Magnus Sverke.

Forskargruppen konstaterar att det är angeläget att organisera arbetet på ett sådant sätt att alla har en god arbetsmiljö. Det gäller såväl kvinnor som män, yngre och äldre, utlandsfödda och svenskfödda eller andra grupper i olika yrken, organisationer och sektorer på den svenska arbetsmarknaden.

Kunskapssammanställning 2016:2 Kvinnors och mäns arbetsvillkor – betydelsen av organisatoriska faktorer och psykosocial arbetsmiljö för arbets- och hälsorelaterade utfall

Se webbsändning av seminariet om kunskapssammanställningen, 5 april, kl. 09:00-12:00.

Arbetsskador 2014 (statistikrapport)

Kontakter:
Magnus Sverke, professor vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet, telefon 08-16 14 19.
Boel Callermo, projektägare för Kvinnors arbetsmiljö, Arbetsmiljöverket, telefon 010-730 92 87.
Presstjänsten, telefon 010-730 91 55.

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.
Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö.

Relaterade pressmeddelanden

Tillåtet att använda skyddsmask 90 vid pandemi Covid-19

  • 18 mars 2020
  • Vård, omsorg
  • ...

Personlig skyddsutrustning som saknar CE-märkning får användas för att skydda personal mot smittrisker vid pandemi Covid-19. Arbetsmiljöverket har idag, 18 mars, beslutat om föreskrifter som gäller särskilda bestämmelser om personlig skyddsutrustning, efter nya rekommendationer från EU-kommiss...

Varannan utstationerad i Sverige är byggnadsarbetare

  • 15 mars 2020
  • Bygg, anläggning
  • ...

Nära varannan registrerad utländsk arbetstagare arbetade förra året inom byggsektorn. Under 2019 anmäldes 41 504 personer* till Arbetsmiljöverkets utstationeringsregister. År 2018 var motsvarande siffra 41 338 personer*. Det framgår av Arbetsmiljöverkets årsrapport om utstationering för 2019.

Kontroll av arbetsmiljön i alla kommuner och regioner

  • 10 mars 2020
  • Vård, omsorg
  • ...

Arbetsmiljöverket ska inspektera hur landets samtliga kommuner och regioner jobbar för en god arbetsmiljö. Syftet är att få den högsta ledningen att ta ansvar för arbetsmiljön inom all verksamhet, så att personalen håller ett helt arbetsliv.

God arbetsmiljö - avgörande för att behålla personal i äldreomsorgen

  • 2 mars 2020
  • Vård, omsorg
  • ...

Hög arbetsbörda och sjukfrånvaro. Bristande rutiner för förankring, delaktighet, riskbedömning, tidsbrist, vakanser, hot, våld och omorganisationer. Det är vanliga inslag i personalens vardag inom äldreomsorgen. En ny inspektionsrapport visar på allvarliga brister i arbetsmiljöarbetet. Nära ni...

Fler nyheter och pressmeddelanden