Arbetsmiljöverkets generaldirektör:”Dubbla standarder för arbetsmiljön kan inte accepteras!”

– Alla som jobbar på svenska byggen har rätt till en säker arbetsmiljö. Det gäller även de utländska byggnadsarbetare som jobbar tillfälligt här, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket.

Arbetsmiljöverket drar nu i gång en bred kampanj riktad till utländska byggnadsarbetare i Sverige. Avsikten är att höja kunskapen om arbetsmiljöregler på svenska byggarbetsplatser och därmed höja säkerheten. Som ett första steg vänder sig verket till byggnadsarbetare med polska, estniska, lettiska, litauiska och ryska som modersmål.

”Våra arbetsmiljöregler omfattar även dig, som jobbar tillfälligt här” är det budskap som sprids under september månad på annonser inom kollektivtrafiken och i branschpress samt på svenska och utländska webbplatser. Arbetsmiljöverket har skapat en ny sajt, safeatwork.se, som erbjuder lättillgänglig information på olika språk, film och interaktiv utbildning om risker i arbetet, hur de ska förebyggas och annat man som nyanländ byggnadsarbetare kan behöva känna till.

– Sverige ligger i framkant som arbetsmiljönation. Våra byggarbetsplatser är bland de säkraste i världen. Men det förekommer tyvärr att mindre seriösa företag inte drar sig för att tumma på säkerheten, säger Mikael Sjöberg.

– Dubbla standarder för arbetsmiljön kan självfallet inte accepteras. Det leder till en urholkning av arbetsmiljön för alla byggnadsarbetare i Sverige. Det snedvrider också konkurrensen inom byggbranschen om vissa arbetsgivare struntar i att följa de regler som vi i bred samsyn kommit överens om.

Sex utländska arbetstagare har omkommit på svenska byggarbetsplatser sedan 2007. Senast i maj i år klämdes en polsk byggnadsarbetare till döds under en borrigg vid bygget av citybanan. Tillförlitliga uppgifter om antalet allvarliga arbetsolyckor saknas, eftersom många av dem som arbetar tillfälligt här inte omfattas av svensk socialförsäkringslagstiftning. I en LO-rapport 2010 om tre större infrastrukturprojekt i Sverige framkom att nästintill hälften av yrkesarbetarna var anställda av utlandsregistrerade underentreprenörer eller bemanningsföretag. Olycksfrekvensen vid dessa tre anläggningsprojekt låg på en nivå två eller tre gånger så hög som genomsnittet för anläggningsarbete i Sverige.

Parallellt med denna satsning pågår en bred tillsynsinsats inom bygg. 1 400 mindre företag inom branschen och gymnasiernas byggprogram får inspektionsbesök. Tillsyn görs även i samband med byggstart för att se till att de nya föreskrifterna om samordningsansvar för arbetsmiljön följs.

Sajten safeatwork.se finns även på svenska. Besök den.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

David Khabbazi, kampanjansvarig, tel 076-780 61 46

För information om vår tillsyn inom byggbranschen:

Jan Swedberg, samordningsansvarig, tel 031-743 72 80