Arbetsmiljöverkets arbete för effektivisering av verksamheten uppmärksammas

Arbetsmiljöverkets utvecklingsarbete för effektivare verksamhet uppmärksammas i en nyutkommen antologi, ”Den effektiva staten” som har tagits fram av Statskontoret. Utvecklingsarbetet ledde till att Arbetsmiljöverkets inspektioner ökade med drygt 40 procent mellan åren 2008 och 2011.

– Det här är en glädjande signal som jag hoppas alla våra medarbetare kan känna stolthet över, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör på Arbetsmiljöverket.

– Bakom den här positiva utvecklingen ligger ett systematiskt och långsiktigt arbete som alla våra medarbetare på ett eller annat sätt har varit delaktiga i.

År 2007 genomförde varje heltidsarbetande inspektör på Arbetsmiljöverket i snitt 100 inspektioner per år. Samma år inleddes ett omfattande utvecklingsarbete som genomsyrade hela myndigheten. Sedan dess har antalet inspektioner ökat stadigt. År 2011 genomförde varje heltidsarbetande inspektör i snitt 143 inspektioner per år.

– Våra inspektioner spelar en central roll för att skapa en bra arbetsmiljö ute på arbetsplatserna runt om i Sverige, säger Mikael Sjöberg. De bidrar till bättre hälsa för de anställda, höjd produktivitet för företagen och minskade kostnader för samhället.

– En bra arbetsmiljö bidrar också till att vi både vill och kan arbeta mer och högre upp i åldrarna och därmed producera fler arbetade timmar. Det är viktig förutsättning för att vi ska kunna bibehålla och utveckla välfärden i Sverige.

– Därför är det särskilt glädjande att vårt effektiviseringsarbete lett till flera inspektioner som bidrar till en bättre arbetsmiljö. Idag gör vi mer nytta för samhället för de skattemedel som finansierar vår verksamhet, säger Mikael Sjöberg.

Antologin ”Den effektiva staten” kan läsas i sin helhet på www.statskontoret.se

För mer information, kontakta Arbetsmiljöverkets presstjänst, tel 08-730 91 55