Arbetsmiljöverket satsar på arbetsmiljön inom förskolan

Förslitningsskador, stress, hög arbetsbelastning och höga ljudnivåer är vanligt förekommande arbetsmiljöproblem inom förskolan. Det leder till ohälsa för både vuxna och barn. Arbetsmiljöverket genomför nu en tillsynsinsats för att komma till rätta med problemen. Under 2011 besöker verket minst 200 förskolor inom Stockholm och Uppsala län.

Stockholms befolkning ökar med cirka 35 000 invånare per år. Samtidigt föds allt fler barn. Sammantaget skapar detta ett stort tryck på att få fram fler förskoleplatser. Nya förskolor startas oavbrutet. Genom den snabba ökningstakten hamnar arbetsmiljön ofta i skymundan. Fler förskolor tar emot barn i lokaler som inte är anpassade för det ökade antalet barn. Nya förskolor startas i olämpliga lokaler som saknar tillräckligt med ventilation och bullerdämpande åtgärder. Dessutom saknas ofta kunskaper hos arbetsgivaren om hur man förebygger arbetsskador och sjukdomar.

– Personalens och barnens hälsa får inte bli ett offer för den snabba ökningen av antalet förskoleplatser, säger, Boel Callermo, avdelningschef på Arbetsmiljöverket. Arbetsgivarna måste ta arbetsmiljöfrågorna på fullaste allvar. En bra arbetsmiljö för personalen gynnar inte minst barnen och främjar det pedagogiska arbetet på förskolan.

Årligen anmäls till Arbetsmiljöverket cirka 700 arbetsskador med sjukfrånvaro och cirka 300 arbetsrelaterade sjukdomar som drabbar förskolepersonalen. Under 2010 har både arbetsskador och arbetssjukdomar visat en tydlig ökning.

Förslitningsskador är vanliga inom förskolans värld. Arbetet innebär en hel del lyft och arbete i böjda ställningar. Stress och hög arbetsbelastning är ett annat allvarligt problem. Kraven har ökat under de senaste åren. Personalen får ofta inte hjälp av förskolechefen med att göra nödvändiga prioriteringar. Många förskolechefer har själva en hög arbetsbelastning eftersom de ofta ansvarar för fler förskolor. Fem förskolor för en förskolechef är inte ovanligt. Det pedagogiska arbetet blir lidande av hög arbetsbelastning och stress.

Höga ljudnivåer på förskolan är ytterligare ett arbetsmiljöproblem som drabbar både vuxna och barn. Ett forskningsprojekt från Umeå, där 17 förskolor ingick, visade att ljudnivån inom förskolan ligger över 70 decibel i snitt under en arbetsdag, vilket är mycket tröttande och kan skapa stressreaktioner. Det är samtidigt en varierande ljudbild med plötsliga toppar i form av skrik, slammer, omkullvälta stolar och bullriga leksaker. Det är inte ovanligt att personal drabbas av ljudtrötthet, tinnitus och stress.

Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats riktar sig främst på organisatoriska och psykosociala arbetsmiljöfaktorer, belastningsergonomi och störande buller.

– Vår huvudfokus är att granska hur arbetsgivaren regelbundet undersöker arbetsförhållandena på förskolorna och förebygger risker för arbetssjukdomar och arbetsolyckor, säger Boel Callermo.

Inspektionerna kommer att pågå under hela året.

Kontaktperson:  Anette Askelöf, arbetsmiljöinspektör, 08-475 01 41