Arbetsmiljöverket inspekterar belastningsskador

Smärtsamma arbetsställningar och tunga lyft kan ge upphov till belastningsskador. Nu inleder Arbetsmiljöverket cirka 1 350 inspektioner för att minska riskerna för belastningsskador, som en del av en gemensam EU-insats.

Erna Zelmin Ekenhem, generaldirektör Arbetsmiljöverket.

15 procent av Sveriges anställda upplever någon form av besvär som försämrar deras arbetsförmåga. Arbetsmiljöverket är bekymrat över situationen och vill med nödvändiga insatser minska riskerna för att medarbetare skadas eller slits ut.

- För att så många som möjligt ska hålla ett helt arbetsliv behöver arbetsgivare, medarbetare och skyddsombud ökade kunskaper om hur de kan förebygga belastningsskador, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket.

Inspektionerna som nu påbörjas görs inom ramen för en större EU-insats. Den omfattar bland annat inspektioner av restaurangverksamhet, parti- och detaljhandel, bilverkstäder, flyttfirmor och tillverkningsindustri.

Skillnader mellan kvinnor och män

Belastningsskador hör till de vanligaste arbetsrelaterade hälsoproblemen i Sverige och övriga Europa. Bland anmälda arbetssjukdomar dominerar belastningsskador för både kvinnor och män.

‑ För att vända den negativa utvecklingen av den arbetsrelaterade ohälsan måste det förebyggande arbetet genomföras i dialog mellan arbetsgivare, medarbetare och skyddsombud, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket.

Belastningsskador kan se olika ut för kvinnor och män, även när de har samma yrke. Den viktigaste förklaringen till det är att kvinnor och män har olika arbetsuppgifter och blir därför utsatta för olika former av belastning.

- Arbetsgivaren bär alltid det juridiska ansvaret för medarbetarnas arbetsmiljö. Det är viktigt att cheferna fördelar arbetsuppgifterna mellan individer av olika kön, så att alla får variation och rätt förutsättningar, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket.

Arbetsgivaren säkerställer arbetsmiljön

Eftersom det fortfarande råder allmän smittspridning av covid-19 i Sverige, sker inspektionerna över telefon. Det minskar antalet fysiska möten och minimerar risken för smitta. Inspektörerna kan begära in handlingar som dokumenterar det förebyggande arbete som görs för att minska risken för belastningsskador. Det betyder exempelvis att arbetsgivare ska:

• identifiera risker för belastningsskador som finns på arbetsplatsen
  • undersöka riskerna och göra en riskbedömning
  • vidta eventuella åtgärder för att minimera riskerna och dokumentera resultatet
  • informera och utbilda medarbetarna om hur de arbetar säkert

EU-kampanj 2020-2022 - friska arbetsplatser belastar rätt

För att så många som möjligt ska hålla ett helt arbetsliv behöver arbetsgivare, medarbetare och skyddsombud ökade kunskaper om hur de kan förebygga belastningsskador. —Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket.

• Erna Zelmin Ekenhem, generaldirektör Arbetsmiljöverket.