Arbetsmiljöverket granskar hur risker med kemikalier och damm hanteras

Hur förebygger möbelfabriker och fordonsverkstäder riskerna med de farliga ämnen som förekommer i arbetet? Det granskar Arbetsmiljöverket under hösten. 400 arbetsplatser får besök.
I de branscher som berörs finns en lång rad arbetsmoment som kan orsaka ohälsa och stor skada om åtgärder mot riskerna saknas. För drygt 25 000 arbetstagare som jobbar med fordonsunderhåll handlar det bland annat om lacker som används vid sprutmålning, bensin och etanolbränsle samt gaser som uppstår vid svetsning och skärning.

Inom möbeltillverkning med knappt 20 000 anställda är det, förutom färger och lacker, olika sorters lim samt trädamm som uppstår vid bearbetning av virke som kan skada. Vissa exotiska träslag kan redan vid låg exponering i dåligt ventilerade lokaler orsaka astma.

Explosionsrisk förekommer inom både branscherna. Ångor från lösningsmedel och trädamm som virvlar runt och blandar sig med luften kan göra luften explosiv; en gnista och explosionen är ett faktum.

Arbetsgivarna har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats. Alla risker som kan medföra ohälsa eller olycksfall ska identifieras och åtgärdas i samverkan med de anställda. För att på ett säkert sätt kunna hantera kemikalier och skadliga ämnen som bildas behövs kunskap. Därför förses farliga produkter med säkerhetsdatablad, som berättar om produktinnehåll, hur de ska användas på ett betryggande sätt, vilken personlig skyddsutrustning som behövs, ventilation etc. Krav på utbildning, läkarundersökning och exponeringsmätningar gäller för vissa ämnen. För luftföroreningar i form av bland annat damm, ångor och gas finns hygieniska gränsvärden som inte får överskridas.

Exponering för kemiska och biologiska ämnen ligger bakom fler än var tionde arbetsskada som anmäls till Arbetsmiljöverket.

Det är EUs Yrkesinspektörskommitté (bestående av arbetsmiljömyndigheterna inom de 25 medlemsstaterna) som beslutat att ägna en gemensam tillsynskampanj åt det förebyggande arbetsmiljöarbetet med kemiska risker vid små och medelstora företag.

Läs mer på www.av.se. Se under aktuellt.

Kontaktpersoner: Håkan Olsson, avdelningschef Inspektion Syd, tel 070-591 19 80 Ingegerd Glimberg, arbetsmiljöinspektör och projektledare, tel 040- 38 62 23 Marie Cardfelt, kemist, tel 08- 730 92 57