Arbetsmiljöverket granskar bemanningsbranschen

Det är dubbelt så vanligt att inhyrd personal drabbas av arbetsolyckor jämfört med andra anställda. Det visar Arbetsmiljöverkets arbetsskadestatistik. Främst är det unga bemanningsanställda män som råkar ut för skador. Nu ska Arbetsmiljöverket granska bemanningsbranschens förebyggande arbetsmiljöarbete.

Truckförare sträcker sig mot en hyllvägg i en industrilokal
Både forskning och arbetsskadestatistiken visar att det är främst unga bemanningsanställda män som hanterar transportutrustning som drabbas av arbetsskador och olyckor.

Bemanningsbranschen sysselsätter allt fler i Sverige, förra året drygt 67 000. Även globalt växer branschen och inom EU ökar antalet bemanningsanställda över landsgränser för varje år. Samtidigt ökar antalet arbetsolyckor inom branschen. Det är främst fallolyckor, belastningsskador och olyckor med transportutrustning och handverktyg som anmäls. Vanliga skador bland kvinnor är fall- och belastningsskador. Flest arbetsolyckor råkar kvinnliga städare och fordonsmontörer samt manliga truckförare och lagerassistenter ut för. Arbetsmiljöverket ska under hösten inspektera 400 arbetsställen. 100 inspektioner görs på bemanningsföretag och 300 på deras kundföretag i olika branscher.

– Vi kommer i första hand att titta på brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet med inriktning på bland annat arbetsgivares introduktionsansvar, säger Heli Aarnipuro, nationell samordnare av inspektionsinsatsen vid Arbetsmiljöverket.

Introduktionen brister

I Arbetsmiljöverkets senaste tillsyn av bemanningsbranschen, 2011–2012, framkom att det finns brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Inspektionerna visade bland annat att ansvaret för inhyrd personal ofta faller mellan stolarna och att personalen får bristfällig eller ingen introduktion. Det kom även fram att bemanningsbranschen inte lever upp till arbetsmiljölagens krav på säkerhet.

– Inhyrd personal har många gånger de tyngsta arbetsuppgifterna. De är också ofta på nya arbetsplatser och behöver en säker start för att kunna utföra sina arbetsuppgifter riskfritt. Då är en grundläggande introduktion mycket viktig, säger Heli Aarnipuro.

In- och uthyrare delar ansvar

Bemanningsanställda omfattas av arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter precis som alla andra anställda. Både arbetsgivare i bemanningsföretag som hyr ut personal och kundföretag som hyr in personal har enligt lagen ansvar för bemanningspersonalens arbetsmiljö. Arbetsgivarna ska bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete där riskbedömningar är en viktig del för att identifiera och minimera risken för skador.

– Vår senaste inspektionsinsats visade att bemanningsbranschen har dokumenterade rutiner för sitt arbetsmiljöarbete, men de måste också jobba praktiskt med dessa, säger Heli Aarnipuro.

Fakta: Enligt arbetsmiljölagen ska arbetsgivare;

• arbeta aktivt och ha rutiner för det systematiska arbetsmiljöarbetet även för inhyrd/uthyrd personal
• se till att kunskaperna om risker i arbetet är tillräckliga hos arbetsledare, chefer och anställda
• undersöka och bedöma risker i arbetsmiljön
• vidta åtgärder för att förebygga olyckor och ohälsa
• utreda och undersöka orsakerna till tillbud, olyckor och arbetssjukdomar.

Faktablad: http://tinyurl.com/jts8xqt

Kontaktperson vid Arbetsmiljöverket: Heli Aarnipuro, nationell samordnare av inspektionsinsatsen, telefon 010-730 9957. Presstjänsten: telefon 010-730 9155.

Inhyrd personal har många gånger de tyngsta arbetsuppgifterna. De är också ofta på nya arbetsplatser och behöver en säker start för att kunna utföra sina arbetsuppgifter riskfritt. Då är en grundläggande introduktion mycket viktig. —Heli Aarnipuro, nationell samordnare för inspektionsinsatsen.

Vi tittar på brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet med inriktning på bland annat arbetsgivares introduktionsansvar. —Heli Aarnipuro