Fler pressmeddelanden

Arbetsmiljöverket får Klarspråkskristallen 2012

Under flera år har Arbetsmiljöverket arbetat målmedvetet med att i sin kommunikation uttrycka sig klart och begripligt. Nu har det gett utdelning. Arbetsmiljöverket är mottagare av Språkrådets Klarspråkskristall 2012 för, som det heter, myndighetens ”genomtänkta informationskampanj om arbetsmiljö och säkerhet riktad till utländska byggnadsarbetare i Sverige”.

Det sker vid en ceremoni i Folkets hus i Stockholm. Utmärkelsen delas ut av kulturministern Lena Adelsohn-Liljeroth.

Kampanjen ”Safe at Work” lanserades under hösten 2011 och föregicks av ett gediget bakgrundsarbete av verkets jurister, experter, inspektörer och kommunikatörer. Samverkan mellan olika professioner anses vara framgångsreceptet för såväl den lyckade satsningen och som med klarspråksarbetet.

Huvudbudskapet ”Våra arbetsmiljöregler omfattar även dig, som jobbar tillfälligt här” kommunicerades på sju språk genom bland annat adresserade direktutskick, annonser i kollektivtrafiken, i bransch- och facklig press samt på svenska och utländska webbplatser, där målgruppen agerar. Kampanjsajten har hittills haft cirka 75 000 unika besök. En liten fickfolder ”Safer Building” med ett enkelt bildspråk har distribuerats i över 10 000 exemplar under en kort tid.

−Med facit i hand, så hoppas vi att den riktade kampanjen bidragit till att skapa tryggare byggarbetsplatser i Sverige, säger kommunikationschef Morgan Olofsson vid Arbetsmiljöverket. Fler har fått kännedom om sina rättigheter och skyldigheter, vilket förhoppningsvis leder till att färre skadar sig och blir sjuka, när de kommer hit för att arbeta.

−Oavsett bakgrund och hur länge man vistas i landet, har alla som arbetar här rätt till en säker och trygg arbetsmiljö.

Språkrådet berömmer i sin motivering verkets tydliga målgruppsanalys och genomförda brukarundersökningar som ” följts upp av ett ambitiöst genomförande där språkval, teknik och kommunikations­kanaler samspelar. Tack vare bredd och kreativitet har kampanjen fått stort genomslag hos en svårnådd och rörlig målgrupp”.

Läs mer på www.sprakradet.se/klarsprak

Om kampanjen, se www.safeatwork.se som också finns på svenska.

Kontakt vid Arbetsmiljöverket: David Khabbazi, kampanjansvarig, tel 0767-80 61 46

Relaterade pressmeddelanden

Ny regelstruktur förenklar arbetsmiljöarbetet

  • 6 november 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Det finns cirka 2300 arbetsmiljöregler i 72 föreskriftshäften. Idag presenteras ett förslag om att minska antalet till 17. Det innebär inte att arbetsmiljökraven sänks, reglerna ska ge samma skydd som idag. Förslaget är en del i ett större utvecklingsarbete om hur Arbetsmiljöverket utformar oc...

Krafttag krävs för att lyfta arbetsmiljöarbetet

  • 27 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Över hälften av alla arbetsplatser brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det visar Arbetsmiljöverkets granskning av nära 1 700 arbetsplatser. Men inspektionerna visade även på positiva tendenser – bland annat inom detaljhandeln där många unga arbetar. 

Översyn av regelverk ska underlätta arbetsmiljöarbetet

  • 20 oktober 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Reglerna för arbetsmiljöarbetet behöver bli tydligare, mer tillgängliga och relevanta för morgondagens arbetsplatser. Som ett led i detta ska Arbetsmiljöverket ta fram en ny regelstruktur. Det innebär inte någon förändring i arbetsmiljökraven och reglerna ska ge samma skydd som idag.

Stor granskning för att alla ska hålla ett helt arbetsliv

  • 3 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Många ingångsjobb för unga finns inom hotell, restaurang och detaljhandel. Arbetsmiljöverket ska nu granska branschernas förebyggande arbetsmiljöarbete så att arbetsgivarna förstår riskerna med att alla, från unga arbetstagare till äldre, drabbas av sjukdomar och olyckor. Målet är ett hållbart...

Fler nyheter och pressmeddelanden