Fler pressmeddelanden

Arbetsmiljöverket får Klarspråkskristallen 2012

Under flera år har Arbetsmiljöverket arbetat målmedvetet med att i sin kommunikation uttrycka sig klart och begripligt. Nu har det gett utdelning. Arbetsmiljöverket är mottagare av Språkrådets Klarspråkskristall 2012 för, som det heter, myndighetens ”genomtänkta informationskampanj om arbetsmiljö och säkerhet riktad till utländska byggnadsarbetare i Sverige”.

Det sker vid en ceremoni i Folkets hus i Stockholm. Utmärkelsen delas ut av kulturministern Lena Adelsohn-Liljeroth.

Kampanjen ”Safe at Work” lanserades under hösten 2011 och föregicks av ett gediget bakgrundsarbete av verkets jurister, experter, inspektörer och kommunikatörer. Samverkan mellan olika professioner anses vara framgångsreceptet för såväl den lyckade satsningen och som med klarspråksarbetet.

Huvudbudskapet ”Våra arbetsmiljöregler omfattar även dig, som jobbar tillfälligt här” kommunicerades på sju språk genom bland annat adresserade direktutskick, annonser i kollektivtrafiken, i bransch- och facklig press samt på svenska och utländska webbplatser, där målgruppen agerar. Kampanjsajten har hittills haft cirka 75 000 unika besök. En liten fickfolder ”Safer Building” med ett enkelt bildspråk har distribuerats i över 10 000 exemplar under en kort tid.

−Med facit i hand, så hoppas vi att den riktade kampanjen bidragit till att skapa tryggare byggarbetsplatser i Sverige, säger kommunikationschef Morgan Olofsson vid Arbetsmiljöverket. Fler har fått kännedom om sina rättigheter och skyldigheter, vilket förhoppningsvis leder till att färre skadar sig och blir sjuka, när de kommer hit för att arbeta.

−Oavsett bakgrund och hur länge man vistas i landet, har alla som arbetar här rätt till en säker och trygg arbetsmiljö.

Språkrådet berömmer i sin motivering verkets tydliga målgruppsanalys och genomförda brukarundersökningar som ” följts upp av ett ambitiöst genomförande där språkval, teknik och kommunikations­kanaler samspelar. Tack vare bredd och kreativitet har kampanjen fått stort genomslag hos en svårnådd och rörlig målgrupp”.

Läs mer på www.sprakradet.se/klarsprak

Om kampanjen, se www.safeatwork.se som också finns på svenska.

Kontakt vid Arbetsmiljöverket: David Khabbazi, kampanjansvarig, tel 0767-80 61 46

Relaterade pressmeddelanden

Översyn av regelverk ska underlätta arbetsmiljöarbetet

  • 20 oktober 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Reglerna för arbetsmiljöarbetet behöver bli tydligare, mer tillgängliga och relevanta för morgondagens arbetsplatser. Som ett led i detta ska Arbetsmiljöverket ta fram en ny regelstruktur. Det innebär inte någon förändring i arbetsmiljökraven och reglerna ska ge samma skydd som idag.

Stor granskning för att alla ska hålla ett helt arbetsliv

  • 3 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Många ingångsjobb för unga finns inom hotell, restaurang och detaljhandel. Arbetsmiljöverket ska nu granska branschernas förebyggande arbetsmiljöarbete så att arbetsgivarna förstår riskerna med att alla, från unga arbetstagare till äldre, drabbas av sjukdomar och olyckor. Målet är ett hållbart...

Äldreomsorgens riskfyllda arbetsmiljö granskas

  • 11 september 2017
  • Vård, omsorg
  • ...

Antalet arbetsskadeanmälningar inom äldreomsorgen ökar. Det handlar om både belastningsolyckor, stress och hög arbetsbelastning samt våldsrelaterade orsaker. Arbetsmiljöverket ska i en nationell tillsyn under hösten granska 455 arbetsplatser utifrån hur arbetet är organiserat och hur relatione...

Nytt digitalt verktyg synliggör ojämställdheten på jobbet

  • 6 september 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Det krävs ett genusperspektiv i det dagliga arbetsmiljöarbetet för att komma tillrätta med kvinnors ökade ohälsa. Arbetsmiljöverket har utvecklat ett digitalt verktyg som analyserar och synliggör skillnader mellan kvinnors och mäns arbetsmiljöer. 

Fler nyheter och pressmeddelanden