Fler pressmeddelanden

Arbetsmiljön vid 200 särskilda äldreboenden inspekteras

Hur ser arbetsförhållandena ut för dem, som ska se till att äldre med stort omsorgsbehov har en trygg och värdig tillvaro? Har personalen de förutsättningar som behövs att klara detta utan att äventyra den egna hälsan? Arbetsmiljöverket har inlett en tillsynsinsats i Mellansverige för att ta reda på det. Cirka 200 särskilda boenden för äldre inspekteras och följs upp i år för att se till att omsorgspersonalen har den arbetsmiljö de har rätt till. Tillsynen fortsätter med nya besök 2012-2013.

-Det är viktigt att personalen har de arbetsmiljömässiga förutsättningarna att trygga en god omsorg om de äldre, säger Boel Callermo, avdelningschef vid Arbetsmiljöverket. Det går inte att uppnå det ena utan det andra.

En bra arbetsmiljö inom omsorgen ställer speciella krav på riskbedömningar, som utgår från personalens arbete med varje boendes unika situation och behov. Arbetsmiljöverket undersöker vid sina besök bland annat hur dessa riskbedömningar genomförs, om man dokumenterat detta och vidtagit åtgärder samt gjort tydligt vem som ansvarar för vad i det fortlöpande arbetsmiljöarbetet.

Antalet äldre ökar i samhället. En del får sent i livet en demenssjukdom, som många gånger innebär att de behöver heldygnsomsorg och inte längre kan bo kvar i det egna hemmet. Vid landets äldreboenden arbetar drygt 140 000, nästan alla är kvinnor.

Det är betydligt vanligare med anmälningar om hot och våld inom omsorgen än i arbetslivet i övrigt. Fysisk överbelastning är också en vanlig orsak till olyckor inom äldreomsorgen. Samtidigt ligger organisatoriska och sociala problem (stress, arbetsmängd) bakom en växande andel av de anmälda arbetssjukdomarna.

Åren 2005-2010 rapporterades cirka 14 000 arbetssjukdomar och arbetsolyckor som ledde till frånvaro från anställda inom särskilda boenden för äldre.

Den nu aktuella tillsynsinsatsen görs inom åtta län av inspektörer vid Arbetsmiljöverkets distrikt i Stockholm, Örebro och Linköping.

Uppskattningsvis finns det i hela landet 150 000 demenssjuka (källa: Svenskt Demens Centrum).

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

Britt-Marie Henriksson, arbetsmiljöinspektör, tel 019-601 41 71 eller 070-586 37 58

Agneta Karlström, arbetsmiljöinspektör, tel 08-475 01 60 eller 070-586 13 46

Harriet Schulz Karlsson, arbetsmiljöinspektör, tel 013-37 08 24 eller 070-545 65 25

Eller ring presstjänsten vid huvudkontoret:

Catarina Edgar, 08-730 99 99/Refik Sener, 08-730 99 85

 

Bifogade filer

Relaterade pressmeddelanden

Förebygg riskerna med långvarigt stillasittande arbete

  • 7 oktober 2021
  • Pressmeddelande

Långvarigt stillasittande arbete uppges vara en av de vanligaste orsakerna till arbetsrelaterade besvär. Förutom belastningsbesvär kan långvarigt stillasittande på längre sikt leda till sjukdomar som hjärt-kärlsjukdom eller diabetes typ 2. I en EU-gemensam insats granskar nu Arbetsmiljöverket ...

Ökad ohälsa på svenska arbetsplatser 2020

  • 1 september 2021
  • Pressmeddelande

Var tredje sysselsatt upplever hälsoproblem kopplade till arbetet enligt en ny undersökning från Arbetsmiljöverket. Trötthet och värk i kroppen är de vanligaste besvären. För hög arbetsbelastning, påfrestande arbetsställningar och långvarigt stillasittande är de vanligaste orsakerna. Särskilt ...

Över 400 döda i arbetsolyckor på tio år

  • 25 augusti 2021
  • Pressmeddelande

De senaste tio åren har drygt 400 personer i den svenska arbetskraften och 90 övriga som jobbat i Sverige dött i arbetsolyckor. Under pandemiåret 2020 var det rekordfå dödsolyckor, totalt 29, men hittills i år har 23 personer drabbats. Lastbilsförare är mest utsatta.

Arbetsolyckor vanligast bland unga

  • 17 juni 2021
  • Pressmeddelande

Unga är mest utsatta för arbetsolyckor. De senaste fem åren har cirka 25 000 unga anmält att de skadats på jobbet så allvarligt att de blivit sjukskrivna. Ofta beror det på bristfällig introduktion – något som blir extra viktigt att tänka på i sommar när det även finns risk för smitta på arbet...

Fler nyheter och pressmeddelanden