Arbetsmiljön för omvårdnadspersonal inspekteras

Belastningsskador och arbetssjukdomar på grund av psykosociala orsaker fortsätter att öka i arbetslivet och mest drabbade är kvinnor inom vård och omsorg. Trenden visar att arbetsgivarna inte har gjort tillräckligt för att förebygga riskerna. Arbetsmiljöverket kommer därför genomföra inspektioner i branscher där problemen är som värst.
Vård och omsorg
Vård och omsorg, ergonomi

– Vårt mål är att fler arbetsgivare ska uppmärksamma och förebygga risker för belastningsskador och att personal drabbas av psykosociala besvär. Ingen ska behöva slita ut sin kropp i arbetet, säger Marianne Tiborn, arbetsmiljöinspektör.

Sedan 2012 har det skett en ökning av arbetsorsakade besvär på grund av fysisk belastning hos både män och kvinnor, men hos kvinnorna är ökningen störst. Likaså har de psykosociala besvären ökat, såsom stress eller andra psykiska påfrestningar. Även här står kvinnorna för den största ökningen, från 10 procent 2012 till nästan 15 procent 2014.

Fokus på belastningsskador och hög arbetsbelastning

Skadorna orsakas av tungt arbete, ensidiga arbetsrörelser och påfrestande arbetsställningar ofta i kombination med tidsbrist. Ett exempel på anmälan om arbetsskada är när hemvårdspersonal skulle flytta vårdtagare från säng till rullstol, och skadade ryggen vid lyftet. Det är en av många arbetssituationer som är vanligt förekommande inom vård- och omsorgsbranschen. Orsaken kan vara ensamarbete och tidsbrist samt brist på hjälpmedel och kunskap.

– Vi kommer särskilt titta på personförflyttningar. Sådana arbetsuppgifter behöver riskbedömas genom att gå igenom vilka hjälpmedel som behövs och att personalen som använder hjälpmedlen har utbildning för dessa, säger Marianne Tiborn.

Stress ökar risk för belastningsskador

Forskningssammanställningar visar också ett allt starkare samband mellan belastningsskador och psykosociala faktorer som arbetstillfredsställelse och att ha kontroll över arbetet.

Arbetsställning och belastning - ergonomi

– Det är viktigt att arbetsgivare arbetar med att förebygga hög arbetsbelastning som kan leda till stress, särskilt i ”kontaktyrken” som sjuksköterska eller undersköterska där man arbetar väldigt nära andra människor, säger Marianne Tiborn.

Inspektionerna startar i april och kommer pågå fram till 2017, i år kommer totalt 600-700 företag inom de mest skadedrabbade branscherna att besökas över hela landet. Exempel på arbetsplatser är vård- och omsorgsboenden, hemtjänst och sjukhus.

I tillsynsprojektet kommer det även göras inspektioner inom andra branscher där belastningsskador ökat, som till exempel tillverkningsindustri, golv- och väggbeläggningsarbete inom byggindustrin samt plattsättning.

Personförflyttningar, faktablad, pdf, öppnas i nytt fönster

Belastning i arbete, faktablad, pdf, öppnas i nytt fönster

Arbetsställning och belastning - ergonomi

Kontakter på Arbetsmiljöverket

Tommy Fahlander, arbetsmiljöinspektör, telefon 010-730 9934

Marianne Tiborn, arbetsmiljöinspektör, telefon 010-730 9708

Presstjänsten, telefon 010-730 9155

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.
Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö.