Fler pressmeddelanden

Arbetsmiljöarbetet eftersatt vid privata vårdcentraler

I Värmland, Västmanland och Örebro län finns det för närvarande 32 privata vårdcentraler. Flertalet av dessa saknar ett fungerande arbetsmiljöarbete, visar Arbetsmiljöverkets inspektioner.

Ofta saknas skyddsombud, som tillsammans med arbetsgivaren ska vara drivande i frågor som rör arbetsmiljön. Skyddsronder och arbetsplatsträffar förekommer, men det räcker inte.

-Inom vården behövs dubbla perspektiv, säger Monica Thuresson, chef vid Arbetsmiljöverkets distrikt i Örebro. Ett bra och säkert omhändertagande av patienterna förutsätter bra arbetsmiljöförhållanden för dem som ska göra jobbet. Chefen ska ha tid att ge återkoppling och se till att arbetsbördan är rimlig. Det uppnår man genom att arbeta systematiskt med arbetsmiljön.

-En vanlig risk som sällan förebyggs är risken att råka ut för hot och våld. Vårdcentralerna har inte sett över sitt skalskydd. Det innebär att det finns risk att personal kommer till skada om någon besökare uppträder våldsamt. Vi ser allvarligt på detta inte minst mot bakgrund av den riskbild som finns inom vården.

Våld ligger bakom hälften av de anmälda arbetsskadorna inom vården. Även problem med hög arbetsbelastning är vanliga. Det framkom även vid dessa inspektioner.

Inom de tre berörda länen är det Västmanland som har flest vårdcentraler i privat regi, 19 stycken. Värmland har 7, Örebro 6.

Med några få undantag, har Arbetsmiljöverket nu ställt krav på de ansvariga att komma till rätta med bristerna i arbetsmiljön. Risker för ohälsa och olyckor ska identifieras, åtgärdas och följas upp kontinuerligt. Rutiner ska skrivas ned och vara kända för alla. Det ska göras klart vem som svarar för vad i det systematiska arbetsmiljöarbetet och hur nyanställda ska introduceras på arbetsplatsen.

En vårdcentral utmärkte sig på ett positivt sätt och har insett vikten av en god arbetsmiljö. Det var Citypraktiken i centrala Västerås, som drivs av Praktikertjänst.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

Lena Boman, arbetsmiljöinspektör, tel 070-535 85 98

Maria Lundvall Sundh, arbetsmiljöinspektör, tel 019-601 41 31

 

Relaterade pressmeddelanden

1 av 5 arbetsgivare ser sig tvingade att tumma på reglerna

  • 20 juni 2017
  • Bygg, anläggning
  • ...

För första gången har Arbetsmiljöverket ställt frågor till arbetsgivare om deras upplevelser av att regler bryts för att vinna konkurrensfördelar på arbetsmarknaden. Av de tillfrågade bedömer 1 av 5 arbetsgivare att det är svårt att överleva i deras bransch utan att fuska.

Upp för arbetsolyckor och ner för arbetssjukdomar

  • 7 juni 2017
  • Bygg, anläggning
  • ...

Arbetsmiljöverkets arbetsskadestatistik för 2016 visar på en uppgång av anmälda arbetsolyckor. Samtidigt minskade de anmälda arbetssjukdomarna totalt sett. Men anmälningarna av arbetssjukdomar bland kvinnor till följd av organisatoriska och sociala problem runt om på landets arbetsplatser ökad...

Brister i bemanningsanställdas arbetsmiljö

  • 1 juni 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Arbetsmiljöverket har inspekterat 650 arbetsställen där bemanningspersonal är anställd eller inhyrd. Tre av fyra arbetsställen har fått krav på att åtgärda brister i arbetsmiljöarbetet. Rutiner saknas för bland annat undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön och arbetsuppgifter för de bem...

Tre av fyra företag brister i att förebygga farligt damm

  • 24 maj 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Arbetsmiljöverket har granskat hanteringen av farligt kvartsdamm på cirka 750 arbetsplatser. Det är den första inspektionen sedan nya föreskrifter om kvartsdamm trädde ikraft 2015. Hos närmare tre av fyra företag hittades brister och vanligast är bristfälliga riskbedömningar och åtgärdsplaner....

Fler nyheter och pressmeddelanden