Fler pressmeddelanden

Arbetsmiljöarbetet eftersatt vid privata vårdcentraler

I Värmland, Västmanland och Örebro län finns det för närvarande 32 privata vårdcentraler. Flertalet av dessa saknar ett fungerande arbetsmiljöarbete, visar Arbetsmiljöverkets inspektioner.

Ofta saknas skyddsombud, som tillsammans med arbetsgivaren ska vara drivande i frågor som rör arbetsmiljön. Skyddsronder och arbetsplatsträffar förekommer, men det räcker inte.

-Inom vården behövs dubbla perspektiv, säger Monica Thuresson, chef vid Arbetsmiljöverkets distrikt i Örebro. Ett bra och säkert omhändertagande av patienterna förutsätter bra arbetsmiljöförhållanden för dem som ska göra jobbet. Chefen ska ha tid att ge återkoppling och se till att arbetsbördan är rimlig. Det uppnår man genom att arbeta systematiskt med arbetsmiljön.

-En vanlig risk som sällan förebyggs är risken att råka ut för hot och våld. Vårdcentralerna har inte sett över sitt skalskydd. Det innebär att det finns risk att personal kommer till skada om någon besökare uppträder våldsamt. Vi ser allvarligt på detta inte minst mot bakgrund av den riskbild som finns inom vården.

Våld ligger bakom hälften av de anmälda arbetsskadorna inom vården. Även problem med hög arbetsbelastning är vanliga. Det framkom även vid dessa inspektioner.

Inom de tre berörda länen är det Västmanland som har flest vårdcentraler i privat regi, 19 stycken. Värmland har 7, Örebro 6.

Med några få undantag, har Arbetsmiljöverket nu ställt krav på de ansvariga att komma till rätta med bristerna i arbetsmiljön. Risker för ohälsa och olyckor ska identifieras, åtgärdas och följas upp kontinuerligt. Rutiner ska skrivas ned och vara kända för alla. Det ska göras klart vem som svarar för vad i det systematiska arbetsmiljöarbetet och hur nyanställda ska introduceras på arbetsplatsen.

En vårdcentral utmärkte sig på ett positivt sätt och har insett vikten av en god arbetsmiljö. Det var Citypraktiken i centrala Västerås, som drivs av Praktikertjänst.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

Lena Boman, arbetsmiljöinspektör, tel 070-535 85 98

Maria Lundvall Sundh, arbetsmiljöinspektör, tel 019-601 41 31

 

Relaterade pressmeddelanden

Brister i hanteringen av farliga ämnen på arbetsplatser

  • 24 oktober 2018
  • Hotell, restaurang
  • ...

Drygt åtta av tio inspekterade arbetsplatser har fått krav på att åtgärda brister kopplat till sin kemikaliehantering. Under två veckor har Arbetsmiljöverket inspekterat hanteringen av farliga kemiska ämnen på drygt 1 800 arbetsplatser. 

Tydliga skillnader i arbetsmiljö mellan tidsbegränsat och fast anställda

  • 2 oktober 2018
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Tre av fyra på arbetsmarknaden är i stort sett nöjda med sitt arbete. Men fler tidsbegränsat anställda än fast anställda är rädda att förlora jobbet, har oftare monotona arbetsuppgifter och utsätts oftare för sexuella trakasserier på jobbet, visar en undersökning från Arbetsmiljöverket.

Stora kunskapsluckor om antibiotikaresistenta bakterier och arbetsmiljö

  • 14 september 2018
  • Vård, omsorg
  • Jord, skog
  • ...

– Vi vet för lite om vilka risker som finns med antibiotikaresistenta bakterier i arbetslivet, menar forskarna Ann Tammelin och Ingemar Qvarfordt. De har på Arbetsmiljöverkets uppdrag, skrivit rapporten Arbetsmiljörisker med antibiotikaresistenta bakterier som pekar på att Sveriges restriktiva...

Arbetsgivare följer inte upp chefers höga arbetsbelastning

  • 5 september 2018
  • Vård, omsorg
  • ...

Chefer inom vård och omsorg arbetar under tidspress, har hög arbetsbelastning med stora ansvarsområden och många medarbetare. Arbetsmiljöverket har under tre år inspekterat operativa chefers arbetsmiljö och träffat drygt 1 300 chefer. Nästan samtliga inspekterade arbetsplatser har fått krav på...

Fler nyheter och pressmeddelanden