Fler pressmeddelanden

Arbetsmiljöarbetet eftersatt vid privata vårdcentraler

I Värmland, Västmanland och Örebro län finns det för närvarande 32 privata vårdcentraler. Flertalet av dessa saknar ett fungerande arbetsmiljöarbete, visar Arbetsmiljöverkets inspektioner.

Ofta saknas skyddsombud, som tillsammans med arbetsgivaren ska vara drivande i frågor som rör arbetsmiljön. Skyddsronder och arbetsplatsträffar förekommer, men det räcker inte.

-Inom vården behövs dubbla perspektiv, säger Monica Thuresson, chef vid Arbetsmiljöverkets distrikt i Örebro. Ett bra och säkert omhändertagande av patienterna förutsätter bra arbetsmiljöförhållanden för dem som ska göra jobbet. Chefen ska ha tid att ge återkoppling och se till att arbetsbördan är rimlig. Det uppnår man genom att arbeta systematiskt med arbetsmiljön.

-En vanlig risk som sällan förebyggs är risken att råka ut för hot och våld. Vårdcentralerna har inte sett över sitt skalskydd. Det innebär att det finns risk att personal kommer till skada om någon besökare uppträder våldsamt. Vi ser allvarligt på detta inte minst mot bakgrund av den riskbild som finns inom vården.

Våld ligger bakom hälften av de anmälda arbetsskadorna inom vården. Även problem med hög arbetsbelastning är vanliga. Det framkom även vid dessa inspektioner.

Inom de tre berörda länen är det Västmanland som har flest vårdcentraler i privat regi, 19 stycken. Värmland har 7, Örebro 6.

Med några få undantag, har Arbetsmiljöverket nu ställt krav på de ansvariga att komma till rätta med bristerna i arbetsmiljön. Risker för ohälsa och olyckor ska identifieras, åtgärdas och följas upp kontinuerligt. Rutiner ska skrivas ned och vara kända för alla. Det ska göras klart vem som svarar för vad i det systematiska arbetsmiljöarbetet och hur nyanställda ska introduceras på arbetsplatsen.

En vårdcentral utmärkte sig på ett positivt sätt och har insett vikten av en god arbetsmiljö. Det var Citypraktiken i centrala Västerås, som drivs av Praktikertjänst.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

Lena Boman, arbetsmiljöinspektör, tel 070-535 85 98

Maria Lundvall Sundh, arbetsmiljöinspektör, tel 019-601 41 31

 

Relaterade pressmeddelanden

Ökade insatser mot psykisk ohälsa på grund av jobbet

  • 19 februari 2019
  • Handel
  • Vård, omsorg
  • ...

Arbetsmiljöverket genomför nära 2 000 inspektioner i år för att arbetsgivare ska förebygga arbetsrelaterad psykisk ohälsa. Verksamheter som inspekteras är bland annat hem för vård eller boende, ambulans och vårdcentraler, men även reklam- och webbyråer.

Fortsatt ökning av utländsk arbetskraft, främst från Polen

  • 14 februari 2019
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Antalet utländska arbetare som jobbar en begränsad tid i Sverige ökar kraftigt. I fjol anmäldes totalt 106 799 arbetstagare till Arbetsmiljöverkets utstationeringsregister. Det är en markant ökning jämfört med 2017. De allra flesta arbetar inom bygg- och i tillverkningsindustrin. Drygt fyra av...

Alla socialkontor fick krav – hot och våld vardag för socialsekreterare

  • 14 december 2018
  • Vård, omsorg
  • ...

Arbetsmiljöverket har inspekterat arbetsmiljön för socialsekreterare i hälften av landets kommuner. Samtliga 145 socialkontor som har inspekterats har fått krav på förbättringar. Tillsynen visar på allvarliga brister och en ohälsosam arbetsmiljö, där hot och våld samt trakasserier är vanligt f...

Jobbstressen är störst bland 30- till 49-åringar

  • 28 november 2018
  • Pressmeddelande

Nära tre av tio sysselsatta säger att de haft besvär till följd av arbetet det senaste året. Fler kvinnor än män har besvär av arbetet. Sysselsatta i åldern 30 till 49 år är den grupp som har mest besvär med ångest, minne, koncentration och sömnstörningar. Det framgår av Arbetsmiljöverkets und...

Fler nyheter och pressmeddelanden