Fler pressmeddelanden

Arbetsmiljöarbetet eftersatt vid privata vårdcentraler

I Värmland, Västmanland och Örebro län finns det för närvarande 32 privata vårdcentraler. Flertalet av dessa saknar ett fungerande arbetsmiljöarbete, visar Arbetsmiljöverkets inspektioner.

Ofta saknas skyddsombud, som tillsammans med arbetsgivaren ska vara drivande i frågor som rör arbetsmiljön. Skyddsronder och arbetsplatsträffar förekommer, men det räcker inte.

-Inom vården behövs dubbla perspektiv, säger Monica Thuresson, chef vid Arbetsmiljöverkets distrikt i Örebro. Ett bra och säkert omhändertagande av patienterna förutsätter bra arbetsmiljöförhållanden för dem som ska göra jobbet. Chefen ska ha tid att ge återkoppling och se till att arbetsbördan är rimlig. Det uppnår man genom att arbeta systematiskt med arbetsmiljön.

-En vanlig risk som sällan förebyggs är risken att råka ut för hot och våld. Vårdcentralerna har inte sett över sitt skalskydd. Det innebär att det finns risk att personal kommer till skada om någon besökare uppträder våldsamt. Vi ser allvarligt på detta inte minst mot bakgrund av den riskbild som finns inom vården.

Våld ligger bakom hälften av de anmälda arbetsskadorna inom vården. Även problem med hög arbetsbelastning är vanliga. Det framkom även vid dessa inspektioner.

Inom de tre berörda länen är det Västmanland som har flest vårdcentraler i privat regi, 19 stycken. Värmland har 7, Örebro 6.

Med några få undantag, har Arbetsmiljöverket nu ställt krav på de ansvariga att komma till rätta med bristerna i arbetsmiljön. Risker för ohälsa och olyckor ska identifieras, åtgärdas och följas upp kontinuerligt. Rutiner ska skrivas ned och vara kända för alla. Det ska göras klart vem som svarar för vad i det systematiska arbetsmiljöarbetet och hur nyanställda ska introduceras på arbetsplatsen.

En vårdcentral utmärkte sig på ett positivt sätt och har insett vikten av en god arbetsmiljö. Det var Citypraktiken i centrala Västerås, som drivs av Praktikertjänst.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

Lena Boman, arbetsmiljöinspektör, tel 070-535 85 98

Maria Lundvall Sundh, arbetsmiljöinspektör, tel 019-601 41 31

 

Relaterade pressmeddelanden

Ny regelstruktur förenklar arbetsmiljöarbetet

  • 6 november 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Det finns cirka 2300 arbetsmiljöregler i 72 föreskriftshäften. Idag presenteras ett förslag om att minska antalet till 17. Det innebär inte att arbetsmiljökraven sänks, reglerna ska ge samma skydd som idag. Förslaget är en del i ett större utvecklingsarbete om hur Arbetsmiljöverket utformar oc...

Krafttag krävs för att lyfta arbetsmiljöarbetet

  • 27 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Över hälften av alla arbetsplatser brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det visar Arbetsmiljöverkets granskning av nära 1 700 arbetsplatser. Men inspektionerna visade även på positiva tendenser – bland annat inom detaljhandeln där många unga arbetar. 

Översyn av regelverk ska underlätta arbetsmiljöarbetet

  • 20 oktober 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Reglerna för arbetsmiljöarbetet behöver bli tydligare, mer tillgängliga och relevanta för morgondagens arbetsplatser. Som ett led i detta ska Arbetsmiljöverket ta fram en ny regelstruktur. Det innebär inte någon förändring i arbetsmiljökraven och reglerna ska ge samma skydd som idag.

Stor granskning för att alla ska hålla ett helt arbetsliv

  • 3 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Många ingångsjobb för unga finns inom hotell, restaurang och detaljhandel. Arbetsmiljöverket ska nu granska branschernas förebyggande arbetsmiljöarbete så att arbetsgivarna förstår riskerna med att alla, från unga arbetstagare till äldre, drabbas av sjukdomar och olyckor. Målet är ett hållbart...

Fler nyheter och pressmeddelanden