Anmälda arbetsolyckor bland unga ökar – nu inspekteras ungas arbetsmiljö

Efter att de anmälda arbetsolyckorna bland ungdomar 16-24 år minskat sedan början av 2000-talet märks nu tredje året i rad en tydlig ökning. I den nationella inspektionssatsningen av ungas arbetsmiljö ser vi nu till att arbetsplatserna blir säkrare.

Sedan 2006 har Arbetsmiljöverket inspekterat ungdomars arbetsplatser. I år planeras 825 inspektioner mellan april–september.

Ungdomar råkar ut för, i relativa tal, fler arbetsolyckor än äldre och 2011 ökade de anmälda arbetsolyckorna med frånvaro bland ungdomar i åldern 16-24 år till 3 400.

– Det är viktigt att ungdomars första kontakter med arbetsmarknaden inte ska leda till skador och sjukfrånvaro, säger Boel Callermo, avdelningschef vid Arbetsmiljöverket.

Belastning och fall låg bakom de vanligaste olyckorna för kvinnor 16-24 år mellan åren 2006-2011. Våld och hot från personer utanför företaget mot unga kvinnor är också vanligt samt sexuella trakasserier. De farligaste branscherna för unga kvinnor sett ur andelen anmälningar av arbetsolyckor är omsorg och sociala tjänster.

För unga män uppstår de vanligaste olyckorna när de förlorar kontrollen över handverktyg och när de tappat kontrollen över truckar eller andra fordon. Byggbranschen stod för den största andelen anmälningar om arbetsolyckor bland män.

– Vid tillsynen 2011 upptäcktes brister hos 40 procent av arbetsgivarna. Totalt ställde vi 950 krav på framförallt ökad kunskap och rutiner för introduktion och handledning, riskbedömning och uppföljning, säger Marianne von Döbeln, projektledare för tillsynen.

Bristerna är extra allvarliga. De flesta ungdomar tänker nämligen på arbetsmiljö som en fråga om schysst stämning på jobbet och trevliga arbetskompisar. Det visar den undersökning som Arbetsmiljöverket nyligen låtit göra av ungdomars attityder och kunskaper om arbetsmiljö. Däremot tänker ungdomarna inte på att deras första arbeten kan leda till olyckor, sjukskrivning och i värsta fall döden. Under perioden 2006-2011 omkom 36 ungdomar i arbetsolyckor.

För att upplysa och engagera ungdomar som ska söka sig ut i arbetslivet kommer Arbetsmiljöverket senare i vår att rikta en särskild insats.

Läs även Faktablad om ungas arbetsmiljö

Kontakter på Arbetsmiljöverket:

Marianne von Döbeln, inspektör, 08-475 01 42

Presstjänsten, 08-730 91 55.