Fler pressmeddelanden

Äldreomsorgens riskfyllda arbetsmiljö granskas

Antalet arbetsskadeanmälningar inom äldreomsorgen ökar. Det handlar om både belastningsolyckor, stress och hög arbetsbelastning samt våldsrelaterade orsaker. Arbetsmiljöverket ska i en nationell tillsyn under hösten granska 455 arbetsplatser utifrån hur arbetet är organiserat och hur relationerna på arbetsstället fungerar.

Äldre sängliggande kvinna får hjälp av vårdare på ett äldreboende.
Stress, hot och våld och belastningsbesvär är framträdande orsaker till att arbetssjukdomar och skador inom äldreomsorgen ökar. Arbetsmiljöverket ska nu undersöka arbetsgivarnas förebyggande arbetsmiljöinsatser.

Arbetsskadestatistiken visar att det inom äldreomsorgen finns hög sjukfrånvaro, både inom hemtjänst och särskilda boendeformer. Organisatoriska och sociala problem som stress, hög arbetsbelastning och kränkningar ligger bakom en växande andel av de anmälda arbetssjukdomarna inom äldreomsorgen. Det är dessutom vanligare med anmälningar om hot och våld inom omsorgen än i arbetslivet i övrigt.

– De höga sjuktalen är en utmaning för hela samhället. En sjukdom eller en skada påverkar inte bara en person utan även familjen, kollegorna och arbetsplatsen. För att undvika tidig utslagning från arbetslivet måste arbetsgivare skapa förutsättningar för ett hållbart arbetsliv och en god arbetsmiljö, säger Peter Burman, tillsynsdirektör på Arbetsmiljöverket.

Minska sjuktalen

Arbetsmiljöverket har regeringens uppdrag att genomföra en nationell tillsyn av äldreomsorgen i syfte att minska den höga sjukfrånvaron, antalet arbetssjukdomar, belastningsskador och olyckor. Under hösten 2017 ska 455 arbetsställen och närmare 80 arbetsgivare inspekteras.

– Vi kommer att inspektera det förebyggande arbetsmiljöarbete för att kontrollera att det genomförs på ett tillfredställande sätt i förhållande till de lagar och regler som gäller. Vi ska särskilt titta på hur arbetet är organiserat och arbetsmiljöfrågorna som rör stress, hot och våld och belastningsbesvär, eftersom de är framträdande orsaker till att arbetssjukdomar ökar, säger Peter Burman.

Under 2012–2016 var närmare 60 procent av de anmälda arbetsskadorna inom äldreomsorgen orsakade av organisatoriska och sociala faktorer. Hur arbetsgivaren organiserar arbetet och hur de sociala relationerna på jobbet fungerar kan också påverka andra arbetsmiljörisker på arbetsplatsen. Exempelvis kan stress på grund av för hög arbetsbelastning, ohälsosamma arbetstider eller mobbing öka risken för att medarbetare genomför arbetsuppgifter på ett riskfyllt sätt så att de blir sjuka eller skadar sig allvarligt.

Delaktighet och genus

Arbetstagarnas möjlighet till delaktighet och inflytande samt genusmedvetet arbetsmiljöarbete är också viktiga delar i granskningen. Verksamhetsledning och politisk- eller företagsstyrelse inom äldreomsorgsorganisationer kommer att bli inspekterade.

– Ledningens stöd till chefer och arbetsledare är viktigt för att det förebyggande arbetsmiljöarbetet ska fungera. Arbetsgivaren har också ansvar för att ge personalen rätt stöd och resurser så att det på arbetsplatserna finns förutsättningar till en mer jämställd arbetsmiljö, säger Peter Burman.

I samarbete med Försäkringskassan

I tillsynsinsatsen samverkar Arbetsmiljöverket med Försäkringskassan dels inför inspektionsinsatsen, men även i dialogen med arbetsgivaren efter inspektionen. Genom informationsutbyte om hög sjukfrånvaro, diagnoser, och arbetsskadeanmälningar kan Arbetsmiljöverket göra ett bättre urval inför inspektionerna. 

Statistik om arbetsskador och arbetssjukdomar inom äldreomsorgen

Mer information: Britt-Marie Henriksson, projektledare för inspektionsinsatsen, telefon 010-730 92 96 eller presstjänsten 010-730 91 55.

Citat

De höga sjuktalen är en utmaning för hela samhället. En sjukdom eller en skada påverkar inte bara en person utan även familjen, kollegorna och arbetsplatsen. För att undvika tidig utslagning från arbetslivet måste arbetsgivare skapa förutsättningar för ett hållbart arbetsliv och en god arbetsmiljö. —Peter Burman, tillsynsdirektör på Arbetsmiljöverket

Citat

Vi kommer att inspektera det förebyggande arbetsmiljöarbete för att kontrollera att det genomförs på ett tillfredställande sätt i förhållande till de lagar och regler som gäller. Vi ska särskilt titta på hur arbetet är organiserat och arbetsmiljöfrågorna som rör stress, hot och våld och belastningsbesvär, eftersom de är framträdande orsaker till att arbetssjukdomar ökar —Peter Burman

Citat

Ledningens stöd till chefer och arbetsledare är viktigt för att det förebyggande arbetsmiljöarbetet ska fungera. Arbetsgivaren har också ansvar för att ge personalen rätt stöd och resurser så att det på arbetsplatserna finns förutsättningar till en mer jämställd arbetsmiljö. —Peter Burman

Relaterade pressmeddelanden

Tydliga skillnader i arbetsmiljö mellan tidsbegränsat och fast anställda

  • 2 oktober 2018
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Tre av fyra på arbetsmarknaden är i stort sett nöjda med sitt arbete. Men fler tidsbegränsat anställda än fast anställda är rädda att förlora jobbet, har oftare monotona arbetsuppgifter och utsätts oftare för sexuella trakasserier på jobbet, visar en undersökning från Arbetsmiljöverket.

Stora kunskapsluckor om antibiotikaresistenta bakterier och arbetsmiljö

  • 14 september 2018
  • Vård, omsorg
  • Jord, skog
  • ...

– Vi vet för lite om vilka risker som finns med antibiotikaresistenta bakterier i arbetslivet, menar forskarna Ann Tammelin och Ingemar Qvarfordt. De har på Arbetsmiljöverkets uppdrag, skrivit rapporten Arbetsmiljörisker med antibiotikaresistenta bakterier som pekar på att Sveriges restriktiva...

Arbetsgivare följer inte upp chefers höga arbetsbelastning

  • 5 september 2018
  • Vård, omsorg
  • ...

Chefer inom vård och omsorg arbetar under tidspress, har hög arbetsbelastning med stora ansvarsområden och många medarbetare. Arbetsmiljöverket har under tre år inspekterat operativa chefers arbetsmiljö och träffat drygt 1 300 chefer. Nästan samtliga inspekterade arbetsplatser har fått krav på...

Hästnäringens syn på arbetsmiljö måste förändras för att minska ohälsan

  • 13 juni 2018
  • Skola, utbildning
  • ...

Hälften av de 520 arbetsgivare som Arbetsmiljöverket har inspekterat inom hästnäringen har fått krav om att göra arbetsmiljön säkrare. Kraven handlar om att förebygga arbetsskador, första hjälpen och krisstöd samt förbättra arbetsmiljön för minderåriga på ridanläggningar.

Fler nyheter och pressmeddelanden om Vård, omsorg