Fler pressmeddelanden

Äldreomsorgens riskfyllda arbetsmiljö granskas

Antalet arbetsskadeanmälningar inom äldreomsorgen ökar. Det handlar om både belastningsolyckor, stress och hög arbetsbelastning samt våldsrelaterade orsaker. Arbetsmiljöverket ska i en nationell tillsyn under hösten granska 455 arbetsplatser utifrån hur arbetet är organiserat och hur relationerna på arbetsstället fungerar.

Äldre sängliggande kvinna får hjälp av vårdare på ett äldreboende.
Stress, hot och våld och belastningsbesvär är framträdande orsaker till att arbetssjukdomar och skador inom äldreomsorgen ökar. Arbetsmiljöverket ska nu undersöka arbetsgivarnas förebyggande arbetsmiljöinsatser.

Arbetsskadestatistiken visar att det inom äldreomsorgen finns hög sjukfrånvaro, både inom hemtjänst och särskilda boendeformer. Organisatoriska och sociala problem som stress, hög arbetsbelastning och kränkningar ligger bakom en växande andel av de anmälda arbetssjukdomarna inom äldreomsorgen. Det är dessutom vanligare med anmälningar om hot och våld inom omsorgen än i arbetslivet i övrigt.

– De höga sjuktalen är en utmaning för hela samhället. En sjukdom eller en skada påverkar inte bara en person utan även familjen, kollegorna och arbetsplatsen. För att undvika tidig utslagning från arbetslivet måste arbetsgivare skapa förutsättningar för ett hållbart arbetsliv och en god arbetsmiljö, säger Peter Burman, tillsynsdirektör på Arbetsmiljöverket.

Minska sjuktalen

Arbetsmiljöverket har regeringens uppdrag att genomföra en nationell tillsyn av äldreomsorgen i syfte att minska den höga sjukfrånvaron, antalet arbetssjukdomar, belastningsskador och olyckor. Under hösten 2017 ska 455 arbetsställen och närmare 80 arbetsgivare inspekteras.

– Vi kommer att inspektera det förebyggande arbetsmiljöarbete för att kontrollera att det genomförs på ett tillfredställande sätt i förhållande till de lagar och regler som gäller. Vi ska särskilt titta på hur arbetet är organiserat och arbetsmiljöfrågorna som rör stress, hot och våld och belastningsbesvär, eftersom de är framträdande orsaker till att arbetssjukdomar ökar, säger Peter Burman.

Under 2012–2016 var närmare 60 procent av de anmälda arbetsskadorna inom äldreomsorgen orsakade av organisatoriska och sociala faktorer. Hur arbetsgivaren organiserar arbetet och hur de sociala relationerna på jobbet fungerar kan också påverka andra arbetsmiljörisker på arbetsplatsen. Exempelvis kan stress på grund av för hög arbetsbelastning, ohälsosamma arbetstider eller mobbing öka risken för att medarbetare genomför arbetsuppgifter på ett riskfyllt sätt så att de blir sjuka eller skadar sig allvarligt.

Delaktighet och genus

Arbetstagarnas möjlighet till delaktighet och inflytande samt genusmedvetet arbetsmiljöarbete är också viktiga delar i granskningen. Verksamhetsledning och politisk- eller företagsstyrelse inom äldreomsorgsorganisationer kommer att bli inspekterade.

– Ledningens stöd till chefer och arbetsledare är viktigt för att det förebyggande arbetsmiljöarbetet ska fungera. Arbetsgivaren har också ansvar för att ge personalen rätt stöd och resurser så att det på arbetsplatserna finns förutsättningar till en mer jämställd arbetsmiljö, säger Peter Burman.

I samarbete med Försäkringskassan

I tillsynsinsatsen samverkar Arbetsmiljöverket med Försäkringskassan dels inför inspektionsinsatsen, men även i dialogen med arbetsgivaren efter inspektionen. Genom informationsutbyte om hög sjukfrånvaro, diagnoser, och arbetsskadeanmälningar kan Arbetsmiljöverket göra ett bättre urval inför inspektionerna. 

Statistik om arbetsskador och arbetssjukdomar inom äldreomsorgen

Mer information: Britt-Marie Henriksson, projektledare för inspektionsinsatsen, telefon 010-730 92 96 eller presstjänsten 010-730 91 55.

Citat

De höga sjuktalen är en utmaning för hela samhället. En sjukdom eller en skada påverkar inte bara en person utan även familjen, kollegorna och arbetsplatsen. För att undvika tidig utslagning från arbetslivet måste arbetsgivare skapa förutsättningar för ett hållbart arbetsliv och en god arbetsmiljö. —Peter Burman, tillsynsdirektör på Arbetsmiljöverket

Citat

Vi kommer att inspektera det förebyggande arbetsmiljöarbete för att kontrollera att det genomförs på ett tillfredställande sätt i förhållande till de lagar och regler som gäller. Vi ska särskilt titta på hur arbetet är organiserat och arbetsmiljöfrågorna som rör stress, hot och våld och belastningsbesvär, eftersom de är framträdande orsaker till att arbetssjukdomar ökar —Peter Burman

Citat

Ledningens stöd till chefer och arbetsledare är viktigt för att det förebyggande arbetsmiljöarbetet ska fungera. Arbetsgivaren har också ansvar för att ge personalen rätt stöd och resurser så att det på arbetsplatserna finns förutsättningar till en mer jämställd arbetsmiljö. —Peter Burman

Relaterade pressmeddelanden

Arbetsmiljöverket kraftsamlar mot hot och våld i arbetslivet

  • 10 april 2018
  • Vård, omsorg
  • ...

Hot och våld på arbetsplatser breder ut sig. Anställda inom vård- och omsorg är särskilt utsatta och mest de som arbetar inom HVB-hem och LSS-boenden. Här ligger hot och våld bakom fyra av tio arbetsskadeanmälningar. Arbetsmiljöverket inleder nu en riksomfattande inspektion av HVB och LSS för ...

Bygginspektioner med fokus på asbest och kvartsdamm

  • 12 mars 2018
  • Bygg, anläggning
  • ...

Under 2018, med start i mars, kommer Arbetsmiljöverket att inspektera en rad bygg- och anläggningsarbetsplatser i hela landet. Olika riskområden, som kan leda till arbetssjukdomar inom bygg och anläggningsverksamhet, inspekteras för att lyfta riskerna med bland annat asbest- och kvartsdamm.

Det nya arbetslivets gränslöshet kräver tydlighet från arbetsgivare

  • 7 mars 2018
  • Vård, omsorg
  • ...

Aktivitetsbaserade kontor, höga krav på mejl- och telefonkontakter, teknik för arbete var och när som helst och krav på mätningar och dokumentation. Det gränslösa arbetslivet utmanar individer och arbetsgivare att ge plats för återhämtning och på andra sätt motverka stress. Det som krävs är ty...

Arbetsmiljöverket inspekterar hotell- och restaurangbranschen

  • 7 februari 2018
  • Hotell, restaurang
  • ...

Under 2018, med start i februari, kommer Arbetsmiljöverket att inspektera omkring 650 arbetsplatser inom hotell- och restaurangnäringen i hela landet. Den huvudsakliga inriktningen är tillsyn av det systematiska arbetsmiljöarbetet med särskilt fokus på organisatoriska och sociala arbetsmiljöfr...

Fler nyheter och pressmeddelanden om Vård, omsorg