Fler pressmeddelanden

Äldreomsorgens riskfyllda arbetsmiljö granskas

Antalet arbetsskadeanmälningar inom äldreomsorgen ökar. Det handlar om både belastningsolyckor, stress och hög arbetsbelastning samt våldsrelaterade orsaker. Arbetsmiljöverket ska i en nationell tillsyn under hösten granska 455 arbetsplatser utifrån hur arbetet är organiserat och hur relationerna på arbetsstället fungerar.

Äldre sängliggande kvinna får hjälp av vårdare på ett äldreboende.
Stress, hot och våld och belastningsbesvär är framträdande orsaker till att arbetssjukdomar och skador inom äldreomsorgen ökar. Arbetsmiljöverket ska nu undersöka arbetsgivarnas förebyggande arbetsmiljöinsatser.

Arbetsskadestatistiken visar att det inom äldreomsorgen finns hög sjukfrånvaro, både inom hemtjänst och särskilda boendeformer. Organisatoriska och sociala problem som stress, hög arbetsbelastning och kränkningar ligger bakom en växande andel av de anmälda arbetssjukdomarna inom äldreomsorgen. Det är dessutom vanligare med anmälningar om hot och våld inom omsorgen än i arbetslivet i övrigt.

– De höga sjuktalen är en utmaning för hela samhället. En sjukdom eller en skada påverkar inte bara en person utan även familjen, kollegorna och arbetsplatsen. För att undvika tidig utslagning från arbetslivet måste arbetsgivare skapa förutsättningar för ett hållbart arbetsliv och en god arbetsmiljö, säger Peter Burman, tillsynsdirektör på Arbetsmiljöverket.

Minska sjuktalen

Arbetsmiljöverket har regeringens uppdrag att genomföra en nationell tillsyn av äldreomsorgen i syfte att minska den höga sjukfrånvaron, antalet arbetssjukdomar, belastningsskador och olyckor. Under hösten 2017 ska 455 arbetsställen och närmare 80 arbetsgivare inspekteras.

– Vi kommer att inspektera det förebyggande arbetsmiljöarbete för att kontrollera att det genomförs på ett tillfredställande sätt i förhållande till de lagar och regler som gäller. Vi ska särskilt titta på hur arbetet är organiserat och arbetsmiljöfrågorna som rör stress, hot och våld och belastningsbesvär, eftersom de är framträdande orsaker till att arbetssjukdomar ökar, säger Peter Burman.

Under 2012–2016 var närmare 60 procent av de anmälda arbetsskadorna inom äldreomsorgen orsakade av organisatoriska och sociala faktorer. Hur arbetsgivaren organiserar arbetet och hur de sociala relationerna på jobbet fungerar kan också påverka andra arbetsmiljörisker på arbetsplatsen. Exempelvis kan stress på grund av för hög arbetsbelastning, ohälsosamma arbetstider eller mobbing öka risken för att medarbetare genomför arbetsuppgifter på ett riskfyllt sätt så att de blir sjuka eller skadar sig allvarligt.

Delaktighet och genus

Arbetstagarnas möjlighet till delaktighet och inflytande samt genusmedvetet arbetsmiljöarbete är också viktiga delar i granskningen. Verksamhetsledning och politisk- eller företagsstyrelse inom äldreomsorgsorganisationer kommer att bli inspekterade.

– Ledningens stöd till chefer och arbetsledare är viktigt för att det förebyggande arbetsmiljöarbetet ska fungera. Arbetsgivaren har också ansvar för att ge personalen rätt stöd och resurser så att det på arbetsplatserna finns förutsättningar till en mer jämställd arbetsmiljö, säger Peter Burman.

I samarbete med Försäkringskassan

I tillsynsinsatsen samverkar Arbetsmiljöverket med Försäkringskassan dels inför inspektionsinsatsen, men även i dialogen med arbetsgivaren efter inspektionen. Genom informationsutbyte om hög sjukfrånvaro, diagnoser, och arbetsskadeanmälningar kan Arbetsmiljöverket göra ett bättre urval inför inspektionerna. 

Statistik om arbetsskador och arbetssjukdomar inom äldreomsorgen

Mer information: Britt-Marie Henriksson, projektledare för inspektionsinsatsen, telefon 010-730 92 96 eller presstjänsten 010-730 91 55.

Citat

De höga sjuktalen är en utmaning för hela samhället. En sjukdom eller en skada påverkar inte bara en person utan även familjen, kollegorna och arbetsplatsen. För att undvika tidig utslagning från arbetslivet måste arbetsgivare skapa förutsättningar för ett hållbart arbetsliv och en god arbetsmiljö. —Peter Burman, tillsynsdirektör på Arbetsmiljöverket

Citat

Vi kommer att inspektera det förebyggande arbetsmiljöarbete för att kontrollera att det genomförs på ett tillfredställande sätt i förhållande till de lagar och regler som gäller. Vi ska särskilt titta på hur arbetet är organiserat och arbetsmiljöfrågorna som rör stress, hot och våld och belastningsbesvär, eftersom de är framträdande orsaker till att arbetssjukdomar ökar —Peter Burman

Citat

Ledningens stöd till chefer och arbetsledare är viktigt för att det förebyggande arbetsmiljöarbetet ska fungera. Arbetsgivaren har också ansvar för att ge personalen rätt stöd och resurser så att det på arbetsplatserna finns förutsättningar till en mer jämställd arbetsmiljö. —Peter Burman

Relaterade pressmeddelanden

Myndigheter i samlat grepp mot att arbetstagare utnyttjas i osund konkurrens

  • 17 april 2019
  • Kemi, biologi
  • ...

Polisen, Arbetsmiljöverket och Skatteverket genomförde under förra veckan oanmälda kontroller på cirka 120 företag, främst på nagel- och franssalonger, runt om i landet. Syftet var att få bukt med att arbetstagare exploateras.

Mer krävs för att förebygga explosionsrisker på arbetsplatserna

  • 10 april 2019
  • Bygg, anläggning
  • ...

8 av 10 kontrollerade arbetsplatser missar att förebygga risker med luftbehållare, tryckkokare, gasflaskor och anordningar som bär högt tryck och kan explodera. Dessa arbetsgivare saknar kunskaper om hur de kan minimera skador genom skötsel och kontroll, och hur de ska placera anordningarna.

Däckbytare i riskzonen under högsäsong

  • 1 april 2019
  • ...

Snart råder högsäsong i däckverkstäderna. Däckbytarperioden innebär extra högt arbetstempo och fler tunga lyft för montörerna. För att spara tid är det lätt att ta genvägar runt tekniska hjälpmedel och åsidosätta sin säkerhet och hälsa. Det visar Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats i hela lan...

Krav på att åtgärda arbetsmiljöbrister inom äldreomsorgen

  • 26 februari 2019
  • Vård, omsorg
  • ...

Arbetsmiljöverket inledde hösten 2017 en nationell tillsyn av äldreomsorgen som ska sträcka sig över tre år. Hittills har myndigheten gjort drygt 1 200 besök hos drygt 150 arbetsgivare. Sammanlagt har de fått närmare 3 500 krav på att åtgärda arbetsmiljöbrister.

Fler nyheter och pressmeddelanden om Vård, omsorg