Fler pressmeddelanden

6 av 10 arbetsgivare slarvar med sitt arbetsmiljöarbete

Drygt hälften av 1 650 inspekterade arbetsplatser saknar rutin för att fånga upp och lära sig av tillbud - händelser som skulle kunna ha varit allvarliga - och förhindra att de inträffar igen. Det visar resultatet av Arbetsmiljöverkets breda tillsynsinsats under den gångna veckan.

−Att engagera så många som möjligt i arbetet med att förebygga olyckor och ohälsa på arbetsplatsen är en av de vettigaste investeringar man kan göra, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket. Alla vinner på det. Säkerheten och trivseln på jobbet ökar, vilket gynnar produktiviteten och kvaliteten på det man levererar.

Vikarien uteblir och trött vårdarbetare får jobba ensam under ett pass som kräver dubbelbemanning. En borrmaskin glider ur snickarens händer, hamnar precis vid den stege som målare klivit upp på. Ännu en fabriksarbetare fastnar med ena handsken i en maskin. En butiksanställd lyckas prata sig ur en hotfull situation med påtänd kund.

Alla händelserna är exempel på tillbud, som inte ska sopas under mattan. De ska fram i ljuset, rapporteras och diskuteras. Vad låg bakom? Hur kan vi förhindra att något värre sker?

−Mötet med en arbetsmiljöinspektör innebär för många arbetsgivare den där extra knuffen som behövs för att skaffa sig fungerande rutiner för arbetsmiljöarbetet. Våra besök gör nytta, säger Mikael Sjöberg.

Flest inspektionsbesök gjordes inom tillverkningsindustrin, 500 stycken. Vård och omsorg hade näst flest besök, 300. Inom parti- och detaljhandel gjordes 200. Inom fastighetsskötsel och lokalvård 160 samt bygg 150. Övriga 340 inspektioner fördelades inom en rad andra branscher. Arbetsplatser med mellan 5-19 anställda dominerade.

Drygt hälften har alltså en bra bit kvar på vägen mot en trygg arbetsmiljö, men har nu fått krav att nå dit. Värst ställt var det inom byggsektorn följt av tillverkning. 70 procent respektive 65 procent saknar de rutiner som krävs för att rapportera och dra lärdom av tillbud. Inom parti- och detaljhandel var det bara 75 av totalt 200, alltså inte ens 40 procent, som fick krav.

Tillsynskampanjen ingår som aktivitet i den Europeiska arbetsmiljöveckan, som uppmärksammats runt om inom EU.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

Jennie Karlsson, nationell samordningsansvarig, tel 010-730 95 28

Presstjänsten vid huvudkontoret, tel 010-730 91 55

Bifogade filer

Relaterade pressmeddelanden

Ökade insatser mot psykisk ohälsa på grund av jobbet

  • 19 februari 2019
  • Handel
  • Vård, omsorg
  • ...

Arbetsmiljöverket genomför nära 2 000 inspektioner i år för att arbetsgivare ska förebygga arbetsrelaterad psykisk ohälsa. Verksamheter som inspekteras är bland annat hem för vård eller boende, ambulans och vårdcentraler, men även reklam- och webbyråer.

Fortsatt ökning av utländsk arbetskraft, främst från Polen

  • 14 februari 2019
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Antalet utländska arbetare som jobbar en begränsad tid i Sverige ökar kraftigt. I fjol anmäldes totalt 106 799 arbetstagare till Arbetsmiljöverkets utstationeringsregister. Det är en markant ökning jämfört med 2017. De allra flesta arbetar inom bygg- och i tillverkningsindustrin. Drygt fyra av...

Alla socialkontor fick krav – hot och våld vardag för socialsekreterare

  • 14 december 2018
  • Vård, omsorg
  • ...

Arbetsmiljöverket har inspekterat arbetsmiljön för socialsekreterare i hälften av landets kommuner. Samtliga 145 socialkontor som har inspekterats har fått krav på förbättringar. Tillsynen visar på allvarliga brister och en ohälsosam arbetsmiljö, där hot och våld samt trakasserier är vanligt f...

Jobbstressen är störst bland 30- till 49-åringar

  • 28 november 2018
  • Pressmeddelande

Nära tre av tio sysselsatta säger att de haft besvär till följd av arbetet det senaste året. Fler kvinnor än män har besvär av arbetet. Sysselsatta i åldern 30 till 49 år är den grupp som har mest besvär med ångest, minne, koncentration och sömnstörningar. Det framgår av Arbetsmiljöverkets und...

Fler nyheter och pressmeddelanden