Fler pressmeddelanden

6 av 10 arbetsgivare slarvar med sitt arbetsmiljöarbete

Drygt hälften av 1 650 inspekterade arbetsplatser saknar rutin för att fånga upp och lära sig av tillbud - händelser som skulle kunna ha varit allvarliga - och förhindra att de inträffar igen. Det visar resultatet av Arbetsmiljöverkets breda tillsynsinsats under den gångna veckan.

−Att engagera så många som möjligt i arbetet med att förebygga olyckor och ohälsa på arbetsplatsen är en av de vettigaste investeringar man kan göra, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket. Alla vinner på det. Säkerheten och trivseln på jobbet ökar, vilket gynnar produktiviteten och kvaliteten på det man levererar.

Vikarien uteblir och trött vårdarbetare får jobba ensam under ett pass som kräver dubbelbemanning. En borrmaskin glider ur snickarens händer, hamnar precis vid den stege som målare klivit upp på. Ännu en fabriksarbetare fastnar med ena handsken i en maskin. En butiksanställd lyckas prata sig ur en hotfull situation med påtänd kund.

Alla händelserna är exempel på tillbud, som inte ska sopas under mattan. De ska fram i ljuset, rapporteras och diskuteras. Vad låg bakom? Hur kan vi förhindra att något värre sker?

−Mötet med en arbetsmiljöinspektör innebär för många arbetsgivare den där extra knuffen som behövs för att skaffa sig fungerande rutiner för arbetsmiljöarbetet. Våra besök gör nytta, säger Mikael Sjöberg.

Flest inspektionsbesök gjordes inom tillverkningsindustrin, 500 stycken. Vård och omsorg hade näst flest besök, 300. Inom parti- och detaljhandel gjordes 200. Inom fastighetsskötsel och lokalvård 160 samt bygg 150. Övriga 340 inspektioner fördelades inom en rad andra branscher. Arbetsplatser med mellan 5-19 anställda dominerade.

Drygt hälften har alltså en bra bit kvar på vägen mot en trygg arbetsmiljö, men har nu fått krav att nå dit. Värst ställt var det inom byggsektorn följt av tillverkning. 70 procent respektive 65 procent saknar de rutiner som krävs för att rapportera och dra lärdom av tillbud. Inom parti- och detaljhandel var det bara 75 av totalt 200, alltså inte ens 40 procent, som fick krav.

Tillsynskampanjen ingår som aktivitet i den Europeiska arbetsmiljöveckan, som uppmärksammats runt om inom EU.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

Jennie Karlsson, nationell samordningsansvarig, tel 010-730 95 28

Presstjänsten vid huvudkontoret, tel 010-730 91 55

Bifogade filer

Relaterade pressmeddelanden

Ettåring sätter fingret på ohälsosam stress i arbetslivet

  • 29 mars 2017
  • Handel
  • Vård, omsorg
  • ...

Under ett år har Arbetsmiljöverket i drygt femhundra inspektioner använt de nya föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö som infördes 31 mars 2016. Reglerna klargör arbetsgivarnas ansvar att förebygga bland annat ohälsosam arbetsrelaterad stress.

Nio av tio skolor slarvar med arbetsmiljön

  • 20 mars 2017
  • Skola, utbildning
  • ...

Ohälsosam arbetsbelastning, hot och våld, bullriga ljudmiljöer och dålig ventilation är några av arbetsmiljöproblemen för personal och elever i skolan. Det visar rapporten om en treårig inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket genomfört i grund- och gymnasieskolor runt om i landet.

Bra arbetsmiljö är en jämställdhetsfråga

  • 8 mars 2017
  • Vård, omsorg
  • ...

Allt fler kvinnor blir sjuka av sitt jobb. Kvinnor och män arbetar med olika uppgifter och utsätts därför för olika risker i jobbet. Lärdomar från Arbetsmiljöverkets arbete med kvinnors arbetsmiljö visar att det förebyggande arbetsmiljöarbetet är sämre i verksamheter där kvinnor är i majoritet...

Piggare äldre jobbar allt längre

  • 28 oktober 2016
  • Handel
  • ...

Arbete är bra för hälsan och hög ålder behöver inte vara ett hinder för att stanna kvar i arbetslivet. Det konstaterar en forskargrupp som på uppdrag från Arbetsmiljöverket genomlyst befintlig forskning om den äldre arbetskraften. Det som sätter käppar i hjulet för många äldre som vill fortsät...

Fler nyheter och pressmeddelanden