6 av 10 arbetsgivare slarvar med sitt arbetsmiljöarbete

Drygt hälften av 1 650 inspekterade arbetsplatser saknar rutin för att fånga upp och lära sig av tillbud - händelser som skulle kunna ha varit allvarliga - och förhindra att de inträffar igen. Det visar resultatet av Arbetsmiljöverkets breda tillsynsinsats under den gångna veckan.

−Att engagera så många som möjligt i arbetet med att förebygga olyckor och ohälsa på arbetsplatsen är en av de vettigaste investeringar man kan göra, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket. Alla vinner på det. Säkerheten och trivseln på jobbet ökar, vilket gynnar produktiviteten och kvaliteten på det man levererar.

Vikarien uteblir och trött vårdarbetare får jobba ensam under ett pass som kräver dubbelbemanning. En borrmaskin glider ur snickarens händer, hamnar precis vid den stege som målare klivit upp på. Ännu en fabriksarbetare fastnar med ena handsken i en maskin. En butiksanställd lyckas prata sig ur en hotfull situation med påtänd kund.

Alla händelserna är exempel på tillbud, som inte ska sopas under mattan. De ska fram i ljuset, rapporteras och diskuteras. Vad låg bakom? Hur kan vi förhindra att något värre sker?

−Mötet med en arbetsmiljöinspektör innebär för många arbetsgivare den där extra knuffen som behövs för att skaffa sig fungerande rutiner för arbetsmiljöarbetet. Våra besök gör nytta, säger Mikael Sjöberg.

Flest inspektionsbesök gjordes inom tillverkningsindustrin, 500 stycken. Vård och omsorg hade näst flest besök, 300. Inom parti- och detaljhandel gjordes 200. Inom fastighetsskötsel och lokalvård 160 samt bygg 150. Övriga 340 inspektioner fördelades inom en rad andra branscher. Arbetsplatser med mellan 5-19 anställda dominerade.

Drygt hälften har alltså en bra bit kvar på vägen mot en trygg arbetsmiljö, men har nu fått krav att nå dit. Värst ställt var det inom byggsektorn följt av tillverkning. 70 procent respektive 65 procent saknar de rutiner som krävs för att rapportera och dra lärdom av tillbud. Inom parti- och detaljhandel var det bara 75 av totalt 200, alltså inte ens 40 procent, som fick krav.

Tillsynskampanjen ingår som aktivitet i den Europeiska arbetsmiljöveckan, som uppmärksammats runt om inom EU.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

Jennie Karlsson, nationell samordningsansvarig, tel 010-730 95 28