2000 inspektioner för säker truckkörning

Knappt 300 av totalt 2 000 företag klarade sig utan krav på förbättringar, när Arbetsmiljöverket inspekterade truckanvändning i hela landet.

Resterande ─ ca 85 procent av företagen ─ behövde däremot gå igenom och åtgärda riskerna samt se till att truckförarna har det tillstånd och de kunskaper som krävs inom ramen för sitt systematiska arbetsmiljöarbete. Ungefär var femte inspektion som ledde till att krav ställdes, följdes upp med ytterligare besök. Arbetsmiljöverkets inspektörer har också medverkat vid ett flertal utbildningar och konferenser inom bransch och fack för att informera om vad som gäller för säker truckanvändning.

Den mer än årslånga tillsynen sammanföll med införandet av nya föreskrifter (AFS 2006:7), som började gälla vid halvårsskiftet 2007. Huvudsakligen var det företag inom partihandel, tillverkning, logistik och transport som besöktes. Kraven på kunskaper vid truckanvändning har skärpts. Arbetsgivaren ska förse den som kör trucken med skriftligt tillstånd.

Utöver riskerna med själva trucken, som kan välta eller haverera om den lastas eller hanteras felaktigt, löper förare risk för belastningsskador. Det är vanligt med besvär från bl a ensidiga arbetsställningar.

Säkerheten i samband med truckkörning uppmärksammas kontinuerligt av Arbetsmiljöverket. Anledningen är att trucken är den enskilda maskin som är inblandad i flest arbetsolyckor.

I snitt inträffar 2-3 truckolyckor dagligen, året om. Kross- och klämskador är vanliga. Medan det totala antalet arbetsolyckor minskat med ca 75 procent under den senaste 20-årsperioden, ligger minskningen för truckolyckor på 40 procent. Omkring 4 000, 700 kvinnor och 3 300 män, har skadats av truck åren 2004-2008.

─ De företag som besökts inser att det finns risker med truckhanteringen, säger Carl Axel Sundström, ansvarig samordnare vid Arbetsmiljöverket för tillsynen. Inspektionerna har visat på relativt enkla åtgärder som ökar säkerheten på den egna arbetsplatsen.

På webbplatsen www.av.se finns på temasidorna fyllig information om regler för truckanvändning mm. Här finns även den checklista, som våra inspektörer hade som stöd vid inspektionerna och som kan vara till hjälp ute på arbetsplatserna för att identifiera riskerna med truck.

Kontaktperson vid Arbetsmiljöverket:
Carl Axel Sundström tel 08-730 93 97