Regler som styr din arbetsmiljö

Bild på föreskrifter, även kallad AFS

Det finns lagar som talar om hur din arbetsmiljö ska vara.
Det finns också lagar som talar om vilka tider du får arbeta
och när du får vara ledig.

Här kan du läsa mer om de lagarna:

Arbetsmiljölagen

I arbetsmiljölagen står det viktigaste om arbetsmiljön.
Arbetsmiljölagen har funnits sedan den 1 juli 1978.
Regeringen har bestämt att vi ska ta fram regler som lite
mer i detalj talar om vad som gäller i olika typer av jobb.
Dessa regler heter AFS som betyder
Arbetsmiljöverkets Föreskrifter.

Du som vill läsa AFS kan klicka på länken nedan.

Länk till AFS

Arbetsmiljölagen

Arbetstidslagen 

Där står vilka tider du får arbeta och när du ska vara ledig.
Arbetstidslagen har funnits sedan 1983.

Arbetstidslagen

Lag om husligt arbete

Lagen gäller dig som arbetar med barn och hushåll i en familj.
Lagen gäller också för dig som är personlig assistent.
Men lagen gäller inte dig som ingår i familjen.

Lagen om arbetstid med mera i husligt arbete

Blev du hjälpt av informationen på den här sidan?

För att vi ska kunna besvara dina kommentarer behöver du uppge en e-postadress. Har du en sakfråga hänvisar vi till vårt kontaktformulär.

Kontaktformulär

Senast uppdaterad 2016-09-26