Fler nyheter

Hälso- och sjukvården kan fortsätta använda ej CE-märkt personlig skyddsutrustning som skydd mot covid-19

  • 30 juni 2021

Personlig skyddsutrustning med tillfälliga tillstånd från Arbetsmiljöverket får fortsätta användas av hälso- och sjukvården till och med 1 juni 2022. Det är innebörden i nya ändringsföreskrifter som reglerar möjligheten att använda ej CE-märkt personlig skyddsutrustning under pandemin.

Personlig skyddsutrustning som används för att skydda arbetstagare mot covid-19 ska vara testad. Det innebär att den ska vara CE-märkt eller ha ett tillfälligt tillstånd från Arbetsmiljöverket och då vara märkt med ”Covid-19”. Det visar att utrustningen uppfyller relevanta krav för hälsa och säkerhet.

I början av juni 2021 förlängde regeringen Arbetsmiljöverkets uppdrag att utfärda tillfälliga tillstånd. Uppdraget förlängdes till och med 31 december 2021 men kan avslutas tidigare om EU-kommissionen upphäver den rekommendation som gör det möjligt att utfärda tillstånden. Arbetsmiljöverket har nu beslutat om de ändringsföreskrifter som behövs för att fortsätta uppdraget.

- Vi är fortfarande i en pandemi och därför behöver vi säkerställa en god tillgång på personlig skyddsutrustning för hälso- och sjukvården, som kan fortsätta använda ej CE-märkt personlig skyddsutrustning, säger Torben Vincentsen, enhetschef på Arbetsmiljöverket.

Ändringsföreskrifterna i korthet

  • Tillverkare, importörer och distributörer kan söka tillfälliga tillstånd för att tillverka, importera eller distribuera personlig skyddsutrustning som inte är CE-märkt till vård och omsorg till och med 31 augusti 2021. Sista dagen Arbetsmiljöverket fattar beslut om tillfälliga tillstånd är den 31 augusti 2021.
  • Den som redan har ett tillfälligt tillstånd kan fortsätta sälja sin produkt till och med 31 december 2021, under förutsättning att det gäller samma produkt, parti (batch) och antal som tidigare. Vill man släppa ut fler eller nya produkter behöver man ansöka om ett nytt tillstånd.
  • Arbetsgivare får låta arbetstagare använda personlig skyddsutrustning som har tillfälligt tillstånd av Arbetsmiljöverket som längst till 1 juni 2022. Det gäller under förutsättning att inköp har gjorts senast den 31 december 2021 och att sista förbrukningsdag enligt tillverkaren inte har passerat.
  • Möjligheten för utvalda yrkesgrupper att använda Skyddsmask 90 förlängs till och med 1 juni 2022. Dock ska arbetsgivaren i första hand välja andningsskydd som är CE-märkt enligt förordning (EU) 2016/425. Arbetsgivaren ska också säkerställa att Skyddsmask 90 med skyddsfilter 90 ger motsvarande nominell skyddsfaktor som CE-märkt andningsskydd och filter. Enligt föreskrifterna om personlig skyddsutrustning ska arbetsgivaren bedöma riskerna som användningen av ”passiva” andningsskydd kan innebära, till exempel Skyddsmask 90.

Ovanstående gäller under förutsättning att EU-kommissionen inte upphäver den rekommendation från mars 2020 som gör detta möjligt.

Arbetsgivares ansvar att bedöma smittrisker i arbetet

Personlig skyddsutrustning som används ska vara testad och säker. Det är arbetsgivaren som ska bedöma smittriskerna för att kunna avgöra vilka skyddsåtgärder och vilken personlig skyddsutrustning som behövs. Arbetsgivaren ska också se till att det finns tillräckligt med skyddsutrustning, att det är rätt utrustning för ändamålet och att den utrustning som används är säker och lever upp till hälso- och säkerhetskraven för personlig skyddsutrustning i EU:s förordning 2016/425.

Föreskrifterna AFS 2021:2, särskilda bestämmelser om ändring av Arbetsmiljöverkets föreskrifter om särskilda bestämmelser om personlig skyddsutrustning med anledning av covid-19 (AFS 2020:9), börjar gälla när de utkommer från trycket men ska tillämpas från och med 1 juli 2021. De publiceras på av.se så fort som möjligt.

Fakta

Följande typer av verksamheter får arbeta med personlig skyddsutrustning som fått tillfälligt tillstånd av Arbetsmiljöverket:

  • Åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och skador
  • Sjuktransporter
  • Omhändertagande av avlidna
  • Äldreomsorg
  • Hemtjänst
  • Verksamhet som bedrivs enligt lagen med stöd och service till vissa funktionshindrade, inklusive personlig assistans
  • Arbete vid stödboenden och hem för vård eller boende
  • Hem som drivs av Statens institutionsstyrelse
  • Kriminalvård
  • Tandvård
  • Djurens hälso- och sjukvård
  • Räddningstjänst

 

Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring i Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd med särskilda bestämmelser om personlig skyddsutrustning med anledning av covid-19, (AFS 2021:2), föreskrifter

Relaterade nyheter

Nya krav på läkarundersökningar för tjänstbarhetsintyg
  • 21 september 2023
Den 1 januari 2024 börjar nya krav gälla för vissa medicinska kontroller i arbetslivet. De nya kraven rör dig som utfärdar tjänstbarhetsintyg för två typer av arbeten: klättring med stor nivåskillnad samt rök- och kemdykning.
Arbetsmiljöverket inspekterar små företag
  • 18 september 2023
Den 2 oktober inleder Arbetsmiljöverket inspektioner i små företag. Syftet är att få arbetsgivarna att följa arbetsmiljöreglerna och att arbeta systematiskt med sin arbetsmiljö.
Sök bidrag för information och rådgivning om visselblåsning för 2024
  • 11 september 2023
Arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer samt vissa ideella organisationer kan nu söka statsbidrag för att ge information och rådgivning om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden, det vill säga visselblåsare.
Nya utbildningskrav har börjat gälla vid hantering av diisocyanater
  • 30 augusti 2023
I Sverige har Arbetsmiljöverket länge haft krav på att de arbetstagare som hanterar diisocyanater ska ha genomgått en utbildning. Den 24 augusti började nya utbildningskrav gälla för de diisocyanater som omfattas av begränsningen i EU:s Reach-förordning.
Fler nyheter