Fler nyheter

Hälso- och sjukvården kan fortsätta använda ej CE-märkt personlig skyddsutrustning som skydd mot covid-19

  • 30 juni 2021

Personlig skyddsutrustning med tillfälliga tillstånd från Arbetsmiljöverket får fortsätta användas av hälso- och sjukvården till och med 1 juni 2022. Det är innebörden i nya ändringsföreskrifter som reglerar möjligheten att använda ej CE-märkt personlig skyddsutrustning under pandemin.

Personlig skyddsutrustning som används för att skydda arbetstagare mot covid-19 ska vara testad. Det innebär att den ska vara CE-märkt eller ha ett tillfälligt tillstånd från Arbetsmiljöverket och då vara märkt med ”Covid-19”. Det visar att utrustningen uppfyller relevanta krav för hälsa och säkerhet.

I början av juni 2021 förlängde regeringen Arbetsmiljöverkets uppdrag att utfärda tillfälliga tillstånd. Uppdraget förlängdes till och med 31 december 2021 men kan avslutas tidigare om EU-kommissionen upphäver den rekommendation som gör det möjligt att utfärda tillstånden. Arbetsmiljöverket har nu beslutat om de ändringsföreskrifter som behövs för att fortsätta uppdraget.

- Vi är fortfarande i en pandemi och därför behöver vi säkerställa en god tillgång på personlig skyddsutrustning för hälso- och sjukvården, som kan fortsätta använda ej CE-märkt personlig skyddsutrustning, säger Torben Vincentsen, enhetschef på Arbetsmiljöverket.

Ändringsföreskrifterna i korthet

  • Tillverkare, importörer och distributörer kan söka tillfälliga tillstånd för att tillverka, importera eller distribuera personlig skyddsutrustning som inte är CE-märkt till vård och omsorg till och med 31 augusti 2021. Sista dagen Arbetsmiljöverket fattar beslut om tillfälliga tillstånd är den 31 augusti 2021.
  • Den som redan har ett tillfälligt tillstånd kan fortsätta sälja sin produkt till och med 31 december 2021, under förutsättning att det gäller samma produkt, parti (batch) och antal som tidigare. Vill man släppa ut fler eller nya produkter behöver man ansöka om ett nytt tillstånd.
  • Arbetsgivare får låta arbetstagare använda personlig skyddsutrustning som har tillfälligt tillstånd av Arbetsmiljöverket som längst till 1 juni 2022. Det gäller under förutsättning att inköp har gjorts senast den 31 december 2021 och att sista förbrukningsdag enligt tillverkaren inte har passerat.
  • Möjligheten för utvalda yrkesgrupper att använda Skyddsmask 90 förlängs till och med 1 juni 2022. Dock ska arbetsgivaren i första hand välja andningsskydd som är CE-märkt enligt förordning (EU) 2016/425. Arbetsgivaren ska också säkerställa att Skyddsmask 90 med skyddsfilter 90 ger motsvarande nominell skyddsfaktor som CE-märkt andningsskydd och filter. Enligt föreskrifterna om personlig skyddsutrustning ska arbetsgivaren bedöma riskerna som användningen av ”passiva” andningsskydd kan innebära, till exempel Skyddsmask 90.

Ovanstående gäller under förutsättning att EU-kommissionen inte upphäver den rekommendation från mars 2020 som gör detta möjligt.

Arbetsgivares ansvar att bedöma smittrisker i arbetet

Personlig skyddsutrustning som används ska vara testad och säker. Det är arbetsgivaren som ska bedöma smittriskerna för att kunna avgöra vilka skyddsåtgärder och vilken personlig skyddsutrustning som behövs. Arbetsgivaren ska också se till att det finns tillräckligt med skyddsutrustning, att det är rätt utrustning för ändamålet och att den utrustning som används är säker och lever upp till hälso- och säkerhetskraven för personlig skyddsutrustning i EU:s förordning 2016/425.

Föreskrifterna AFS 2021:2, särskilda bestämmelser om ändring av Arbetsmiljöverkets föreskrifter om särskilda bestämmelser om personlig skyddsutrustning med anledning av covid-19 (AFS 2020:9), börjar gälla när de utkommer från trycket men ska tillämpas från och med 1 juli 2021. De publiceras på av.se så fort som möjligt.

Fakta

Följande typer av verksamheter får arbeta med personlig skyddsutrustning som fått tillfälligt tillstånd av Arbetsmiljöverket:

  • Åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och skador
  • Sjuktransporter
  • Omhändertagande av avlidna
  • Äldreomsorg
  • Hemtjänst
  • Verksamhet som bedrivs enligt lagen med stöd och service till vissa funktionshindrade, inklusive personlig assistans
  • Arbete vid stödboenden och hem för vård eller boende
  • Hem som drivs av Statens institutionsstyrelse
  • Kriminalvård
  • Tandvård
  • Djurens hälso- och sjukvård
  • Räddningstjänst

 

Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring i Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd med särskilda bestämmelser om personlig skyddsutrustning med anledning av covid-19, (AFS 2021:2), föreskrifter

Relaterade nyheter

Kommunikationsinsats mot arbetslivskriminalitet startar
  • 28 november 2022
Låga priser kan ha en mörk baksida. Läs om hur människor utnyttjas och hur du kan göra skillnad. Det är några av budskapen i den kommunikationsinsats som Arbetsmiljöverket tillsammans med flera andra myndigheter lanserar i dag, den 28 november.
Allt fler arbetsmiljöbrott lagförs
  • 14 november 2022
Antalet arbetsgivare och företag som lagförs för arbetsmiljöbrott har ökat de senaste åren, visar siffror från Arbetsmiljöverket, Polisen och Åklagarmyndigheten. Ett viktigt skäl är ett fördjupat och strukturerat samarbete mellan myndigheterna sedan tre år tillbaka som har förbättrat handläggning...
Webbinarium om digitaliseringen av Arbetsmiljöverkets regler
  • 8 november 2022
Arbetsmiljöverkets utvecklingsarbete med regelförnyelse fortsätter. Målet är att göra det enklare att hitta, förstå och använda arbetsmiljöreglerna. På ett webbinarium den 10 november visar Arbetsmiljöverket hur det blir när reglerna digitaliseras.
Spara energi utan att försämra arbetsmiljön
  • 21 oktober 2022
I takt med att energipriserna ökar kommer rekommendationer om att se över arbetsplatsens energiförbrukning. Att sänka inomhustemperaturen med 1 grad beräknas sänka kostnaden för uppvärmning med cirka fem procent.
Fler nyheter