Arbetsmiljöverkets årsredovisning 2020

• 23 februari 2021

I dag publiceras Arbetsmiljöverkets årsredovisning för 2020. Året har präglats av snabba omställningar för att möta de arbetsmiljöfrågor som pandemin inneburit.

Men med pandemin har också nya arbetssätt växt fram. Till exempel har nästan hälften av Arbetsmiljöverkets inspektioner under året genomförts på distans. Det är ett exempel på en omställning som inneburit att Arbetsmiljöverket uppfyllt målen med verksamheten för 2020.

­– Som så många andra fick även vi ställa om verksamheten snabbt för att möta de arbetsmiljöfrågor som dykt upp i pandemins spår. Vi ser att vårt uppdrag även fortsättningsvis kommer att påverkas av den rådande pandemin, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör.

Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av sitt arbete

Under året har Arbetsmiljöverket fått flera regeringsuppdrag med koppling till pandemin. Det har bland annat handlat om hur man skyddar sig mot smitta i arbetslivet, tillgången till skyddsutrustning och informationsinsatser om arbetsmiljöarbete i pandemitider.

– Att arbeta med arbetsmiljön har aldrig varit viktigare än nu. Det är många som tillsammans med oss jobbar hårt för att motverka både ohälsa och olyckor på arbetet, och det måste vi alla fortsätta med. Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av sitt arbete, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör.

Arbetsmiljöverkets årsredovisning 2020, pdf, öppnas i nytt fönster