Fler nyheter

Föreskrifterna om arbetsanpassning träder i kraft 1 juni

  • 1 juni 2021

De nya föreskrifterna klargör vad arbetsgivaren ska göra när en arbetstagare har behov av arbetsanpassning på arbetsplatsen. Arbetsgivaren ska arbeta förebyggande med arbetsanpassning för att undvika sjukfrånvaro och för att underlätta återgång i arbetet för arbetstagaren, efter sjukfrånvaro.

Många arbetsgivare har sagt att de tycker det är otydligt i de gamla föreskrifterna om arbetsanpassning och rehabilitering, vilken typ av rehabilitering det gäller. Man har trott att man ska rehabilitera de anställda medicinskt, fast föreskrifterna egentligen avsett en arbetsanpassning.

Det är bara själva arbetsanpassningen som arbetsgivaren kan råda över enligt arbetsmiljölagen. Med de nya föreskrifterna blir det tydligare.

Föreskrifterna om arbetsanpassning träder in när åtgärderna i det generella arbetsmiljöarbetet inte räcker till för en arbetstagare. Även om arbetsgivaren har ett bra systematiskt arbetsmiljöarbete, kan enskilda arbetstagare behöva särskilda åtgärder i arbetsmiljön för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Det kan vara aktuellt när en enskild arbetstagare behöver en särskilt utprövad stol på grund av ryggproblem, trots att arbetsgivaren har sett till att arbetstagarna har ergonomiskt rätt utformade stolar.

Det generella arbetsmiljöarbetet handlar om att arbetsgivaren ska åtgärda de risker och brister som finns när det gäller arbetsmiljön för alla arbetstagare. Genom att följa de föreskrifter som finns och berör verksamheten som arbetsgivaren bedriver.

Arbetsgivaren ska kontinuerligt ta reda på behov av arbetsanpassning och anpassa arbetet efter arbetstagarens förmåga att kunna utföra sitt arbete. Det är från den utgångspunkten som arbetsgivaren sedan ansvarar för att arbetsanpassa arbetet. Arbetsgivaren ska fånga upp tidiga signaler på särskilda behov hos enskilda arbetstagare och arbetsanpassa specifikt för dessa. Arbetsgivarna har ansvar för att anpassa arbetet för de arbetstagare som har en nedsatt arbetsförmåga, oavsett vad orsaken till nedsättningen är, eller hur eller var den uppkommit.

Arbetsgivaren behöver ha en genomtänkt strategi och struktur för att fortlöpande ta reda på om någon arbetstagare behöver arbetsanpassning för att förebygga ohälsa och undvika sjukfrånvaro.

Arbetsgivaren ska anpassa den fysiska, organisatoriska eller sociala arbetsmiljön

Om det gäller den fysiska arbetsmiljön kan det handla om att arbetsgivaren skaffar tekniska hjälpmedel, eller undanröjer fysiska hinder för att utföra en arbetsuppgift. Ett exempel kan vara en särskilt utformad ergonomiskt stol för en arbetstagare.

När det gäller den organisatoriska eller sociala arbetsmiljön ska arbetsgivaren organisera arbetet, till exempel genom att låta arbetstagare rotera mellan särskilt tunga eller betungande arbetsuppgifter, för att arbetsbelastningen inte ska skada arbetstagaren. Arbetsgivaren kan behöva förtydliga arbetsroller. Det kan också till exempel handla om att chefen måste stötta i att prioritera olika arbetsuppgifter.

Arbetsgivare kan behöva ta hjälp av företagshälsovård eller motsvarande

Arbetsanpassningen är en del av rehabiliteringen av arbetstagaren. Föreskrifterna beskriver vad du som arbetsgivare ska göra, det vill säga tillvägagångssättet vid arbetsanpassning.
Om arbetsgivaren inte har tillräckliga kunskaper för arbetet med arbetsanpassning ska arbetsgivaren ta hjälp av företagshälsovård, eller motsvarande sakkunnig hjälp utifrån.

Arbetsanpassning (AFS 2020:5), föreskrifter

Vägledning om arbetsanpassning

Relaterade nyheter

Center mot arbetslivskriminalitet öppnar i Göteborg och Umeå
  • 28 juni 2022
Den här veckan öppnar två center mot arbetslivskriminalitet i Göteborg och Umeå, med representanter från bland andra Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten och Skatteverket. Syftet är att jobba effektivare tillsammans, för att komma åt de oseriösa företagen från flera håll.
Interna och externa kanaler för visselblåsning
  • 21 juni 2022
Från och med 17 juli i år ska vissa företag och myndigheter ha interna visselblåsarkanaler på plats. Senast samma datum ska Arbetsmiljöverket och flera andra myndigheter ha lanserat externa kanaler för visselblåsning.
Anmäl förare för utstationering i Sverige
  • 14 juni 2022
Ska du som arbetsgivare etablerad i ett annat land skicka en förare att utföra en yrkesmässig transport i Sverige? Eller beställer du en transport från ett annat land till Sverige? Då berörs du av de nya reglerna om utstationering av förare. Reglerna finns för att stärka förarnas arbetsvillkor ...
Reglerna för certifiering av pannoperatörer skjuts fram
  • 30 maj 2022
Arbetsmiljöverket har den 30 maj 2022 beslutat att skjuta på ikraftträdandet av reglerna för certifiering av pannoperatörer. Reglerna för certifiering av pannoperatörer behöver ses över och därför skjuts ikraftträdandet fram till 1 december 2025.
Fler nyheter