Fler nyheter

Reviderade föreskriften Arbetsplatsens utformning träder i kraft

  • 22 december 2020

Den 1 januari träder de nya föreskrifterna om arbetsplatsens utformning i kraft. En av de viktigaste nyheterna är förtydligandet av kravet på att byggherrar, arkitekter och andra projektörer, samt byggarbetsmiljösamordnaren (Bas-P), ska ta hänsyn till arbetsmiljön i bruksskedet, alltså i den färdiga byggnaden, redan vid projekteringen. Detta har tidigare bara framgått i arbetsmiljölagen.

Tillgängliga arbetsplatser för alla

Nu skärper vi kraven då man projekterar nya arbetsplatser. Den framtida arbetsplatsen, inklusive personalutrymmen, ska vara tillgänglig, så att så många som möjligt kan använda arbetsplatsen på lika villkor. Ett exempel är att arbetsplatser ska dimensioneras för personer som använder en mindre utomhusrullstol. Ett annat att sambanden mellan olika delar, eller rum, på arbetsplatsen ska underlätta för arbetstagarna att hitta och få en överblick.

Befintliga arbetsplatser, inklusive personalutrymmen, ska som tidigare vara tillgängliga för de arbetstagare som behöver använda dem.

Tillräckliga utrymmen

Det ska finnas de utrymmen som behövs för den verksamhet som kommer att bedrivas. Olika servicearbeten i fastigheten ska också kunna ske i en god och säker arbetsmiljö. Det ska till exempel finnas lämpliga städutrymmen och möjlighet att tvätta fönster på säkert sätt.

Det behöver också finnas tillräckligt utrymme för att kunna arbeta på ett ergonomiskt riktigt sätt. Tidigare angavs ett mått på 0,8 meter fritt arbetsutrymme vid vård och omsorgsarbete. Den texten fanns i de allmänna råden. Nu finns detta belastningsergonomiska krav i paragraftext och gäller generellt för alla arbetsplatser för de arbetsmoment där man behöver vrida, huka eller böja sig ned.

Tillgängliga utrymningsvägar

Kraven skiljer sig åt för projektering av nya arbetsplatser och befintliga arbetsplatser. Vid projektering för nya arbetsplatser ska det finnas tillfälliga utrymningsplatser. De ska ha tvåvägs kommunikationssystem, till exempel en telefonförbindelse så man kan komma i kontakt med räddningstjänsten, eller någon som kan larma räddningstjänsten. På befintliga arbetsplatser ska det också normalt finnas tillfälliga utrymningsplatser om utrymningsvägarna inte är tillgängliga, men på en del arbetsplatser kan det vara omöjligt att ordna. Arbetsgivaren ska då ha en möjlighet att säkerställa utrymningen på annat sätt.

Utrymning och brandskydd

Arbetsgivaren ska ha rutiner för utrymning och för att förebygga att det börjar brinna. Det ska finnas brandredskap som till exempel brandsläckare.

Arbetsgivarens ansvar för att utforma arbetsplatser

Föreskrifterna gäller inte i sin helhet för arbetsplatser där arbetsgivaren inte kan påverka.

Även om dessa föreskrifter inte gäller i dessa fall, så gäller arbetsgivarens ansvar för arbetstagarnas hälsa och säkerhet enligt arbetsmiljölagen. Det finns också andra föreskrifter som gäller.

Arbetsplatsens utformning (AFS 2020:1)

Relaterade nyheter

Stor satsning för att förebygga vibrationsskador
  • 8 mars 2023
Vibrationsskador från handhållna maskiner är ett återkommande problem. Arbetsmiljöverket kommer därför att inleda marknadskontroll, inspektioner på arbetsplatser och informationsinsatser. Syftet är att höja kunskapen för att minska antalet vibrationsskador orsakade av handhållna maskiner.
Arbetsmiljöverket utövar inte tillsyn över samverkansreglerna i arbetsmiljölagen (AML)
  • 1 mars 2023
Ett beslut av en intern rättslig utredning, med uttalanden om skyddsombudens uppgifter, har väckt reaktioner och förorsakat oklarheter. Arbetsmiljöverket ska inte bedöma eller ta ställning till frågor om innehållet i skyddsombuds uppdrag och väljer därför att upphäva beslutet.
Arbetsmiljöverkets årsredovisning 2022
  • 23 februari 2023
Året har präglats av den fortsatta coronapandemin i början av året och det förändrade säkerhetspolitiska läget. I dag publicerar vi Arbetsmiljöverkets årsredovisning för 2022 på av.se.
Digitaliseringens effekter på arbetsmiljön
  • 15 februari 2023
Digitaliseringen kan skapa både möjligheter och utmaningar på arbetsplatser. Arbetsmiljöverket har låtit forskare göra en studie av vårdinsatser på distans. Den visar att digitaliseringen inneburit både positiva och negativa effekter på arbetsmiljön. Nu fortsätter Arbetsmiljöverket att fokusera p...
Fler nyheter