Syftet med ändringarna är att utstationerade arbetstagare ska få ett starkare skydd och villkor som är mer lika de som arbetstagare i Sverige har. De ska också underlätta arbetstagarorganisationers och myndigheters arbete för att se till att utstationerade arbetstagare får sina rättigheter tillgodosedda.
Det ändrade reglerna träder i kraft 30 juli 2020.
Skärpta krav på arbetsgivare som utstationerar arbetstagare till Sverige
Ändringarna innebär bland annat att du som arbetsgivare ska
- anmäla en utstationering till Arbetsmiljöverket och utse en kontaktperson i Sverige senast dagen då utstationeringen startar, tidigare behövde arbetsgivare inte anmäla utstationeringar som varade i högst fem dagar
- lämna dokumentation till tjänstemottagaren i Sverige om att du anmält utstationeringen
- informera en utstationerad arbetstagare som ersätter en annan på samma tjänst och plats om den sammanlagda utstationeringstiden - detta så att den utstationerade arbetstagaren kan ta tillvara sin rätt till de utökade villkor som gäller vid långvarig utstationering.
Nytt ansvar för tjänstemottagare i Sverige
En nyhet för dig som tar emot tjänster som utförs av utstationerade arbetstagare är att du ska meddela Arbetsmiljöverket om du inte fått dokumentation från arbetsgivaren om att hen anmält utstationeringen. Du måste meddela detta senast tre dagar efter att arbetet startat. Kravet gäller inte om du som privatperson tar emot tjänster för privat bruk.
Starkare skydd för utstationerade i Sverige
För dig som utstationerad arbetstagare är en ändring att den lön som de svenska arbetstagarorganisationerna kan kräva i kollektivavtal får vara mer än en minimilön. Du kan dessutom få rätt till ersättning för resa, kost och logi under utstationeringen i Sverige samt rätt till inkvartering.
Om du har varit utstationerad i Sverige i 12 månader får du rätt till nästan alla arbets- och anställningsvillkor som gäller för anställda i Sverige. Tiden räknas samman om du fortsätter att utföra samma tjänst på samma plats som en tidigare arbetstagare. Då måste din arbetsgivare informera dig om den sammanlagda utstationeringstiden. Innan 12-månadersperioden har gått ut får arbetsgivaren förlänga tiden till 18 månader om hen anmäler det till Arbetsmiljöverket.
De ändrade reglerna innebär att arbetstagarorganisationer förväntas utarbeta särskilda kollektivavtal med villkor för långvarig utstationering. Om det behövs, kan de med stöd av stridsåtgärder se till att arbetsgivare ingår sådana avtal.
Vilka regler ändras?
Reglerna som ändras finns huvudsakligen i lagen (1999:678) om utstationering av arbetstagare.
Regeringen kommer också att behöva ändra förordningen (2017:319) om utstationering av arbetstagare.
Anledningen är att EU den 28 juni 2018 beslutade om det så kallade ändringsdirektivet som Sverige måste införa i svensk rätt: Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/957 om ändring av Europaparlamentets och rådets direktiv 96/71/EG om utstationering av arbetstagare i samband med tillhandahållande av tjänster.