Blanketter för redovisning av yrkeshygieniska mätningar
Det är möjligt att redovisa yrkeshygieniska mätningar till Arbetsmiljöverket via nätet med hjälp av elektroniska blanketter.
Elektroniska blanketter för inrapportering av yrkeshygieniska mätrapporter är framtagna för att:
- underlätta inrapporteringen av obligatoriska mätningar
- öka antalet inkomna yrkeshygieniska mätrapporter
- säkerställa kvalitén på mätrapporterna genom att kraven på rapportinnehållet enligt bilaga 2 i föreskrifterna om hygieniska gränsvärden (AFS 2018:1) är obligatoriska.
- förkorta handläggningstiden och ge snabbare återkoppling genom automatisk inläsning av blanketterna.
- arkivera dokument elektroniskt på ett sätt som kommer att säkerställa bevarandet av dess innehåll.
Det är obligatoriskt att mäta vissa ämnen
Om arbetstagare exponeras för vissa ämnen måste du mäta dem, enligt föreskrifterna (AFS 2011:19) om kemiska arbetsmiljörisker. Det gäller dessa ämnen:
- bly och oorganiska blyföreningar
- etylenoxid
- kadmium och oorganiska kadmiumföreningar
- styren, vinyltoluen eller andra reaktiva monomerer vid esterplastframställning.
Rapportera mätresultaten och skicka dem till Arbetsmiljöverket, helst med e-post. Det underlättar vår handläggning.
Mät luftföroreningar och rapportera yrkeshygieniska mätningar
Som arbetsgivare är du skyldig att veta vilka eventuella hälsorisker din personal utsätts för i det dagliga arbetet. När du hanterar kemiska riskkällor kan du behöva genomföra mätningar för att veta vilken exponering som förekommer på er på arbetsplats. Du kan rapportera resultaten av yrkeshygieniska mätningarna på blanketter som finns på den här sidan.
Du ska använda två olika blanketter när du rapporterar mätningarna:
- Blankett A handlar om arbetsstället.
- Blankett B handlar om resultatet av mätningen.
Det finns även en instruktion hur du fyller i blanketterna.
Har du frågor?
Kontakta vår svarstjänst via telefon:
Hygieniska gränsvärden (AFS 2018:1)

Senast uppdaterad 2022-12-01