Utstationerad arbetstagares rättigheter och skyldigheter

Här finns information om vilka rättigheter och skyldigheter en arbetstagare har som är utstationerad i Sverige.

Tillstånd att arbeta i Sverige

För att arbeta i Sverige kan man behöva tillstånd. Det är Migrationsverket som ansvarar för frågor om arbetstillstånd.

Arbeta i Sverige, Migrationsverkets webbplats, öppnas i nytt fönster

God arbetsmiljö

En utstationerad arbetstagare har samma rätt till en säker och god arbetsmiljö som svenska arbetstagare. Arbetsgivare som utstationerar sina arbetstagare i Sverige ska följa den svenska arbetsmiljölagen och alla Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

Arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön

Ingen diskriminering eller kränkande särbehandling

I Sverige får ingen diskrimineras. Det betyder att ingen får missgynnas på grund av

  • kön
  • könsöverskridande identitet eller uttryck
  • etnisk tillhörighet
  • religion eller annan trosuppfattning
  • funktionshinder
  • sexuell läggning
  • ålder.

Det är Diskrimineringsombudsmannen som ansvarar för frågor om diskriminering.

Arbetsgivaren har också ett ansvar för att förebygga handlingar som riktas mot en eller flera arbetstagare på ett kränkande sätt. Arbetsmiljöverket ansvarar för frågor som rör kränkande särbehandling i arbetslivet.

Kränkande särbehandling och mobbning

Om diskriminering, Diskrimineringsombudsmannens webbplats, öppnas i nytt fönster

Reglerad arbetstid och rätt till raster och pauser

Arbetstidslagen, som reglerar hur mycket man får arbeta, gäller även för utstationerade arbetstagare. Den tar upp jourtid och beredskap, vilka raster och pauser man har rätt till och vad som gäller för nattvila. Men ett svenskt kollektivavtal kan helt eller delvis ersätta den.

Om arbetstidslagen

Rätt till semester

Arbetstagaren har rätt till semester enligt semesterlagen. Men inom vissa monterings- eller installationsarbeten gäller reglerna om semester endast om utstationeringen överstiger åtta dagar. Av 5 § i utstationeringslagen framgår vilka regler i semesterlagen som gäller vid utstationering.

Lag (1999:678) om utstationering av arbetstagare, riksdagens webbplats, öppnas i nytt fönster

Semesterlag (1977:480) (riksdagens webbplats, öppnas i nytt fönster)

Rätt att vara föräldraledig

De svenska bestämmelserna om föräldraledighet gäller även utstationerade. Arbetstagaren har till exempel rätt till föräldraledighet i samband med barnets födelse och får inte drabbas av diskriminerande behandling. För kvinnor som är gravida eller som nyss har fått barn finns också bestämmelser om skyddsåtgärder.

Föräldraledig medarbetare, Försäkringskassans webbplats, öppnas i nytt fönster

Graviditet och amning

Lön

I Sverige finns ingen lag om minimilön och det finns därför inte någon särskild lönenivå som automatiskt gäller för utstationerade arbetstagare i Sverige. Däremot kan minimilöner anges i svenska kollektivavtal som förhandlas fram av arbetstagar- och arbetsgivarorganisationerna. Innehållet i avtalen skiljer sig åt från bransch till bransch.

Utstationerande företag ska söka information om de löner som gäller för utstationerade arbetstagare i de kollektivavtal som finns på sidan ”Svenska arbetsmarknadsmodellen och kollektivavtal”. Om arbetsgivaren har frågor om kollektivavtal eller vilken lön som gäller i en viss bransch, ska hen kontakta relevant arbetsgivar- eller arbetstagarorganisation.

Arbetsgivaren kan också teckna kollektivavtal med en svensk arbetstagarorganisation eller bli medlem i en svensk arbetsgivarorganisation och på så sätt bli bunden av ett svenskt kollektivavtal. Arbetstagarorganisationerna har rätt att vidta stridsåtgärder för att förmå utstationerande arbetsgivare att teckna kollektivavtal.

Svenska arbetsmarknadsmodellen och kollektivavtal

Skyldig att betala skatt

Flera saker avgör om arbetstagaren ska betala inkomstskatt i Sverige eller i sitt hemland, bland annat hur länge personen vistas i Sverige och hur skatteavtalet mellan Sverige och hemlandet är utformat. Det är Skatteverket som ansvarar för frågor som rör skattskyldighet.

Ny i Sverige och ska börja jobba, Skatteverkets webbplats, öppnas i nytt fönster

Rätt till sociala förmåner

En utstationerad arbetstagare i Sverige är oftast försäkrad i landet där arbetsgivaren finns och har rätt till de sociala förmåner som gäller där. Arbetstagaren kan vända sig till en myndighet motsvarande Försäkringskassan i det landet för att få veta vad som gäller om hen blir sjuk medan hen arbetar i Sverige, behöver få läkar- eller sjukvård i Sverige med mera.

Om arbetstagaren är utstationerad från ett land inom EU/EES eller Schweiz ska hen eller arbetsgivaren ansöka om intyg A1. Intyg A1 visar i vilket land arbetstagaren är försäkrad och i vilket land arbetstagaren eller arbetsgivaren ska betala sociala avgifter. För att få intyget kontaktar man motsvarigheten till Försäkringskassan i hemlandet.

Arbeta i Sverige, Försäkringskassans webbplats, öppnas i nytt fönster

Hjälp mot myndigheter

Om en myndighet i något EU- eller EES-land hindrat dig som privatperson att ta tillvara på dina rättigheter på den inre marknaden kan du vända dig till Solvit.

Solvit löser dina problem i EU, Kommerskollegiums webbplats, öppnas i nytt fönster  

Blev du hjälpt av informationen på den här sidan?

Tack för din medverkan. Du har nu hjälpt oss att förbättra av.se.

Senast uppdaterad 2019-12-20