Att ställa krav på arbetsmiljö vid upphandling

Du som upphandlar kan bidra till att de personer som arbetar med att utföra offentliga kontrakt har bra arbetsvillkor och en bra arbetsmiljö genom att ställa krav vid upphandling.

Osund konkurrens i arbetslivet är ett problem som både är omfattande och för med sig konsekvenser för enskilda arbetstagare, företag och samhället. Företag ska inte kunna konkurreras ut av andra som har dåliga villkor för sina anställda. Därför är det viktigt att ta med arbetsmiljön vid upphandling och vara noggrann vid val av leverantör.

Genom att ställa krav som beställare kan du få:

  • bättre ordning och reda
  • högre kvalitet på varor och tjänster
  • färre driftstörningar – större leveranssäkerhet
  • högre kostnadseffektivitet
  • trivsam och säker arbetsmiljö
  • varaktiga relationer med sunda företag.

I foldern "Att ställa krav på arbetsmiljö vid upphandling" finns fem exempel på hur en upphandlande myndighet eller kommun kan skriva i förfrågningsunderlaget.

Att ställa krav på arbetsmiljö vid upphandling

Checklista och stöd för upphandling

Det finns flera sätt att använda upphandlingen för att minska risker på arbetsplatser. Du som upphandlar byggtjänster kan till exempel utvärdera anbuden mer utifrån kvalitet än pris för att förbättra arbetsmiljön.

Du som upphandlar kan använda dig av råd och checklistor som finns på olika webbplatser för till exempel städning och asbestsanering. Du kan också använda dig av kunskap från skyddsombud, arbetsmarknadens parter, leverantörens anställda, experter och tillsynsmyndigheter. 

Upphandling och arbetsmiljö, checklista, pdf, öppnas i nytt fönster

Att ställa krav på arbetsmiljö vid upphandling, broschyr, pdf, öppnas i nytt fönster

Inköp och upphandling bör beakta ergonomin

Upphandling av städtjänster, Upphandlingsmyndighetens webbplats, öppnas i nytt fönster

Förebygg före och under byggande (ADI 709), broschyr

Stastik för olika branscher

Här nedan hittar du statistikunderlag om arbetsolyckor, arbetssjukdomar och allvarliga tillbud som kan vara till stöd när du upphandlar tjänster.

Restaurangbranschen, pdf, öppnas i nytt fönster

Branschen – anläggning av väg, motorväg, pdf, öppnas i nytt fönster

Branschen – fastighets- relaterade stödtjänster, pdf, öppnas i nytt fönster

Vill du skriva ut broschyerna som en vikbar folder?

Restaurangbranschen (vikbar folder), pdf, öppnas i nytt fönster

Branschen – anläggning av väg, motorväg (vikbar folder), pdf, öppnas i nytt fönster

Branschen – fastighets- relaterade stödtjänster (vikbar folder), pdf, öppnas i nytt fönster

Att ställa krav på arbetsmiljö vid upphandling (vikbar folder), broschyr, pdf, öppnasi nytt fönster

Forskning om arbetsmiljö och upphandling

Lägsta prisprincipen när tjänster upphandlas samt bristande hänsyn och kunskap om arbetsmiljörisker resulterar alltför ofta i att arbetstagare far illa på jobbet. Forskarrapporten Upphandlad verksamhet och arbetsmiljöfrågor visar att upphandlande organisationer kan råda bot på problemet.

Gemensamt ansvar när tjänster upphandlas – recept för säkrare arbetsmiljö

Upphandlad verksamhet och arbetsmiljöfrågor – en jämförelse mellan branscher (RAP 2015:13), kunskapssammanställning

För att vi ska kunna besvara dina kommentarer behöver du uppge en e-postadress. Har du en sakfråga hänvisar vi till vårt kontaktformulär.

Kontaktformulär

Senast uppdaterad 2017-05-02