Inspektionerna är en del av ett EU-projekt där 29 EU- och EES-länder deltar. I den svenska delen av projektet samarbetar flera olika myndigheter. Vilka särskilt farliga ämnen som kräver tillstånd regleras i EU-förordningen Reach. Arbetsmiljöverket inspekterar att de företag som använder ämnen med tillstånd enligt Reach-förordningen lever upp till de arbetsmiljövillkor som finns i tillståndet.
- Det handlar främst om cancerframkallande ämnen som helst inte ska användas. De ska helst ersättas av ämnen som inte är lika farliga. Om man inte kan ersätta dem och behöver använda dem krävs tillstånd. Man ansöker om tillstånd hos den europeiska kemikaliemyndigheten Echa, sedan beslutar EU-kommissionen om man får tillstånd. Man kan också använda sig av sin leverantörs tillstånd men då måste man anmäla till Echa att man gör det, säger Charlotta Håkansson, samordnare för inspektionerna på Arbetsmiljöverket.
Särskilt farliga ämnen kräver tillstånd
Särskilt farliga ämnena som kräver tillstånd återfinns främst inom tillverkningsbranschen, till exempel vid olika typer av ytbehandling eller framställning av plast. Det rör sig till exempel om kromater som bland annat används vid ytbehandling och galvanisering, om dikloretan som främst används vid framställning av vinylklorid som i sin tur används för att tillverka olika plaster och vinylprodukter, och om vissa ftalater som främst används som mjukgörare i plaster.
- Vi ska nu kontrollera att de företag som inte har kunnat ersätta dessa ämnen med mindre farliga ämnen har de tillstånd som krävs. De ska också kunna visa att de hanterar dessa ämnen på rätt sätt, säger Charlotta Håkansson.
Det EU-gemensamma projektet kallas REACH-EN-FORCE 9 (REF-9). I Sverige medverkar Arbetsmiljöverket, Kemikalieinspektionen och Naturvårdsverket samt ett antal kommuner och länsstyrelser. Kemikalieinspektionen samordnar arbetet.
Projektet är det nionde stora tillsynsprojektet inom ramen för Forum, ett EU-gemensamt tillsynsnätverk för kemikalier. Forum drivs av Echa. Inspektionsdelen av projektet pågår till den 31 december 2021 och resultatet av inspektionerna publiceras i en EU-gemensam projektrapport under slutet av 2022.